گزارش ها

کاهش چشمگیر خشونت ها در افغانستان

کابل/ ۴ حوت/ باختر
با گذشت اضافه از بیست و چهار ساعت از اجرایی شدن مرحله کاهش خشونت در افغانستان٬ خشونت در کشور به پائین ترین حد خود رسیده است .
گزارشگرآژانس باختر می نگارد؛ مرحله کاهش خشونت از ساعت ۱۲ شب سوم حوت در کشور به اجرا در آمد.
این مرحله بخشی از توافق صلح امریکا با طالبان است و از سوی دولت افغانستان نیز تائید شده است.
با آن که ازاجرایی شدن مرحله کاهش خشونت در کشور اضافه از بیست و چهار ساعت گذشته است خشونت به پائین ترین حد خود رسیده است.
منابع آگاه می گویند که  درآغازین روز اجرایی شدن مرحله کاهش خشونت٬ تنها هشت ولایت شاهد درگیری ها بودند.
خواجه سبز پوش فاریاب، چنارتو در ارزگان، آریوب زازی پکتیا، زاری بلخ، پلخمری ولایت بغلان، مُقر بادغیس، تگاب کاپیسا، و گرشگ هلمند بخش‌هایی بودند که نیروهای دولتی و طالبان باهم درگیری‌هایی داشته اند.
نیروهای دولتی طالبان را آغازگر این درگیری ها دانسته اند
با وجود این٬ ۲۰ ولایت در آرامش کامل بود و از شش ولایت دیگر هم در مورد در گیری و یا عدم درگیری میان نیروهای دولتی و طالبان اطلاعی در دست نیست.
در شاهراه  های کشور نیز آرامش کامل بود .
مسعود اندرابی، سرپرست وزارت داخله می گوید کوشیده می‌شود تا خشونت‌ها تا آخرین حد ممکن کاهش یابد.
اسدالله خالد سرپرست وزارت دفاع ملی از متوقف بودن عملیات‌های نیروهای دولتی اطمینان داد، اما گفت  از این بابت نگران  هستیم که حلقه‌های در افغانستان وجود دارند که می‌خواهند فضا را مختل کنند، در منطقه نیز این حلقه‌ها وجود دارند؛ اما ما از روند کاهش خشونت به‌گونۀ درست نظارت می‌کنیم .
قومندان مأموریت پشتیبانی قاطع می‌گوید که عملیات‌های نیروهای خارجی و نیروهای دولتی افغانستان در برابر طالبان به صفر رسیده‌است.کوشیده می‌شود تا خشونت‌ها تا آخرین حد ممکن کاهش یابد.
او از طالبان خواست که به طرح کاهش خشونت‌ها متعهد بمانند؛ اما اگر کاهش خشونت‌ها از سوی طالبان نقض شود، نیروهای امریکایی در کنار نیروهای دولتی افغانستان در برابر تحرک‌های طالبان خواهند ایستاد.
به گفته مسعود اندرابی نیروهای امنیتی هدایت گرفته‌اند، سوق و ادارۀ مشترک وزارت دفاع و داخله و مأموریت پشتیبانی قاطع ایجاد شده است تا وضعیت را از نزدیک ارزیابی کنند. تمام حوادثی که اتفاق می افتد ارزیابی می‌شود. نیروهای امنیتی هدایت واضح دارند در دفاع از خود و برای این‌که اگر تخطی صورت می‌گیرد، آماده‌باش هستند.
با آن که در بیست وچهار ساعت بعد از اجرایی شدن مرحله کاهش خشونت٬ هشت ولایت شاهد درگیری های مسلحانه میان طالبان و نیروهای دولتی بوده اند٬ قومندان عمومی نیروهای بین المللی (حمایت قاطع) می گوید  تفکیک حمله‌های طالبان از دیگر گروه‌های مخالف مسلح دولت کار دشوار خواهد بود. مگر ما امید واریم  که کاهش خشونت‌ها پس از هفت روز نیز ادامه یابد تا این‌که گفت‌وگوها میان افغانان آغاز شود و راه برای تأمین یک آتش‌بس همیشگی باز شود.
اما سخنگوی گروه طالبان می گوید: کاهش خشونت‌ها «آتش‌بس عمومی» نیست و هرگونه عمل افراد این گروه نباید تخطی تلقی شود. اما تاکید دارد٬برای مساعد کردن فضای مناسب برای توافق‌نامه، از حمله برمراکز تمام ولایت ها، مراکز قول اردوها، فرقه‌ها و غندها و همچنان تمام مراکز خارجی‌ها اجتناب خواهد شد.
اما آگاهان سیاسی و منابع دیپلماتیک امریکا می گویند که مرحله کاهش خشونت در برگیرنده تمامی موارد است که می تواند خشونت آفرین باشد.
با وجود مشکلات که در آغازین روز مرحله کاهش خشونت در کشور وجود داشت٬بخش اعظم کشور در آرامش بسر برد و مردم برخلاف روزهای دیگر وضعیت بهتر امنیتی را تجربه کرده‌اند  و امید وارند که مرحله کاهش خشونت منجر به صلح سراسری در کشورشود.
همچنان سازمان ملل متحد٬ سفارت امریکا٬ اتحادیه اروپا و شماری دیگری از کشور ها از آغاز مرحله کاهش خشونت در افغانستان استقبال کرده اند. صائم

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا