گزارش ها

افشاگری های تازه از سفیر پیشین پاکستان در واشنگتن

کابل باختر 18 سرطان
حسین حقانی ، سفیر سابق پاکستان در امریکا تاکید  دارد تا  برای تامین امنیت در افغانستان  و منطقه و کاهش فعالیت های  هراس  افگنان در جهان  باید فشار بالای پاکستان افزایش یابد.
گزارشگر آژانس باختر مینگارد حسین حقانی  سفیر پشین پاکستان در امریکا در یک  مقاله که  تازه در نیویارک تایمز نشر شده می‎نویسد، که  گویا طالبان بالای ۴۰ درصد قلمرو افغانستان تسلط دارند، در حالیکه رهبران طالبان از محلات امن در پاکستان عملیات  های  شان  را در افغانستان سازماندهی می‎کنند و امریکا موفق نشده‎است تا  حمایت پاکستان را از طالبان سلب کند.
حسین حقانی سفیر به ادامه  گفته  است  برای مقامات امریکا ساده نیست که بطور درست پاکستان را مطالعه کنند. در جریان جنگ سرد، تهاجم اتحاد شوروی سابق بر افغانستان و بعد از یازدهم سپتامبر و در عملیات بر ضد شبکه القاعده، پاکستان به مثابه یک متحد امریکا باقی مانده‎است. ولی پاکستان این اتحاد را به برای نگهداری اسلحه خودش، مساعدت‎های اقتصادی و حمایت دیپلوماتیک در برابر هند حفظ کرده‎است.
حسین حقانی گفته است که من به حیث سفیر در امریکا از رهبران ملکی و نظامی پاکستان خواستم که به جای رد مسایل، با امریکایی‎ها صادقانه بر خورد کنند. ولی پاسخ اسلام آباد این بود که آن‎ها واقعاً از شورشیان در افغانستان حمایت می‎کنند و این کار به خاطر تهدیدهای امنیتی هند است.
حقانی می‎افزاید، وضع تحریم‎ها بر افراد و نهادهای که برای سران طالبان مستقر در پاکستان تسهیلات را فراهم می‎کنند و پیشبرد مصالحه بدون اتکا بر پاکستان، می‎تواند بخشی از  اقدامات شدید امریکا در برابر پاکستان باشد.
او گفته  است  مکان و لانه‌های تروریزم برای جهانیان مشخص است و مرحله اقدام امریکا مبنی بر ازدیاد فشار و وضع تحریم‌ها در برابر پاکستان فرا رسیده‌است و برای عملی شدن این فشار‌ها نیاز به اراده جدی است
در گذشته  نیز شماری  از سیاسیون  و مقامات  پاکستانی از همکاری  و  همسویی  ارتش  ، سازمان های استخباراتی و  دستگاه سیاسی انکشور با  طالبان سخن گفته  بودند
همچنان یک گروه انشعابی طالبان خود اعتراف  کرده  اند که طالبان یک  گروه  افزاری و وسیله  در دست پاکستان برای مقاصد منطقه یی  انکشور است
به  همین ترتیب شماری از سیاسیون  در امریکا  و کشور های  دیگر غربی   بار ها  از حمایت  پاکستان  از گروه های  هراس افگن سخن گفته اند  .  احیرا شماری  از سناتوران امریکایی که  از کابل  و اسلام  آباد دیدار کردند صریحا از پاکستان خواستند تا رویکرد خود  را در مقابل  افغانستان و  امریکا تغییر دهد  یا منتظر مجازات  باشد  .
عبدالخالق  فرشته

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا