گزارش ها

مسئلۀافغانستان، برگۀ اصلی رقابت نامزدان ریاست جمهوری امریکا

کابل / ۳۱  سنبله/ باختر
چگونگی مبارزات انتخاباتی امریکا نشان می دهد که مسئله افغانستان٬ برگۀ اصلی رقابت میان نامزدان ریاست جمهوری آن کشور را تشکیل می دهد.
به گزارش آژانس باختر: نظر سنجی یک نهاد امریکایی نمایانگر آن است که دو نامزد در انتخابات ریاست جمهوری امریکا٬ برگۀ افغانستان را کلید ورود شان به قصر سفید می دانند.
این دو نامزتلاش دارند که مسئلۀ خروج نظامیان امریکایی از افغانستان را دستآویز مبارزات شان قرار دهند زیرا مردم امریکا٬ از جنگ درافغانستان خسته شده اند و به بازگشت سریع عساکر شان فکر می کنند.
این نظر سنجی نشان می دهد٬ طرفداران دونالد ترامپ رییس جمهوری کنونی امریکا بیش از حامیان جو بایدن٬نامزد دموکراتان٬ موافق با توافق صلح ایالات متحده و طالبان استند ونیز تعدادی از امریکاییان از خروج ارتش ایالات متحده از افغانستان حمایت می‌کنند.
بنیاد گروه اوراسیا درتازه ترین گزارش خود به بررسی دیدگاه رای دهندگان امریکایی درمورد سیاست خارجی این کشور ازجمله درمورد افغانستان پرداخته است.
دراین گزارش آمده است که ایالات متحده نزدیک به دو دهه است که درگیر جنگ در افغانستان است. اما سال 2020 نقطه عطفی بود: ایالات متحده و طالبان توافق‌نامه یی در ماه فبروری امضا کردند که به موجب آن استراتیژی خروج نیروهای امریکایی‌ از افغانستان مشخص شد و طالبان نیز با کاهش موقت خشونت‌ها و مقابله با تروریزم موافقت کردند و متعهد به مشارکت در مذاکرات صلح میان  افغانان شدند.
بربنیاد نتایج بررسی این نهاد، که بر اساس نظرخواهی از هزار و 700 امریکایی انجام شده است، اکثریت امریکاییان از توافق دولت ترامپ با طالبان حمایت می‌کنند و کمتر از 9 درصد آنان با این توافق مخالف اند. بررسی سال گذشته این بنیاد نیز نشان می‌داد که 39 درصد امریکاییان از خروج نیروهای ارتش آمریکا از افغانستان حمایت می‌کنند و 31 درصد آنان نیز حامی مذاکرات صلح این کشور با طالبان هستند.
اما این حمایت حداکثری از توافق صلح با طالبان در میان طرفداران ترامپ کمی بیشتر از حامیان بایدن یا امریکایانی است که حامی هیچ‌کدام از این نامزدان نیستند.
به بارو شماری ازکارشناسان ،یافته های گزارش بنیاد گروه اوراسیا نشان دهنده آن است که طرفدران دونالد ترامپ رییس جمهورامریکا ازخروج نیروهای امریکایی از افغانستان و مذاکرات  صلح میان افغانان، بیشتر از طرفداران جوبایدن نامزد ریاست جمهوری امریکا است واین تفاوت نظرها٬ گره خورده با انتخابات ریاست جمهوری امریکا است که تاپایان سال میلادی درامریکا برگزار خواهد شد.
به گفته آنان ،این که برخی از امریکاییان ازطولانی شدن جنگ افغانستان انتقاد دارند و خواستار بیرون شدن سربازان امریکا یی ازاین کشورشده اند٬این به مفهوم خسته شدن آنان از جنگ در برابر هراس افگنی نیست بل٬ خستگی و ناامیدی مردم امریکا٬ از بی برنامگی دستگاه سیاسی و نظامی آن کشور در جنگ در برابر هراس افگنان است.
امریکاییان به این باور اند که درنوزده سال جنگ در برابر هراس افگنی در افغانستان برای امریکا٬هزینه بالای انسانی و مالی داشته است مگر ٬امریکا هنوز هم در نقطه یی است که از آنجا  آغاز کرده بود٬ این نمایانگر آن است که نهاد های نظامی و سیاسی امریکا درپوشش جنگ افغانستان٬ اهداف دیگری را دنبال کرده اند٬ اهدافی که دور نمای آن تنها برای تیورسنان امریکایی و مسوولان استخباراتی آن کشور معلوم است.
جنگ افغانستان و مبارزه با هراس افگنی فقط یک نام بوده است و حالا که مردم امریکا ناراضایتی شان را از این جنگ بیان می کنند انگشت انتقاد آنان به بیکارگی و بی برنامگی مسوولان کشور خود شان است . روشان

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا