سیاستاخبار

هیت مذاکره کنندۀ جمهوری اسلامی افغانستان امتیازات بلند مالی می گیرند // وزارت دولت در امور صلح :این یک شایعه است 

کابل/ 15 جدی/ باختر

در دو روز اخیر مسئله گرفتن امتیازات بلند مالی از سوی هیئت مذاکره کنندۀ جمهوری اسلامی افغانستان در شبکه های اجتماعی بازتاب وسیع داشت و واکنش های مردم را که در ایام سرد زمستان و گسترش بیشتر ویروس کرونا بیشتربا مشکلات اقتصادی مواجه اند در پی داشته است.

گفته شده است اعضای هیئت هرکدام روزانه 350 دالر سفرخرج و ماهانه 14000 دالر معاش دریافت می کنند در حالی که مصارف بود وباش را کشور میزبان متقبل می شود .

جعفر مهدوی دبیرکل حزب ملت افغانستان، در صفحه تویتر  خود در این باره نوشته است« امتيازات روزانه ۳۵۰ دالر امریکایی سفرخرج و ماهانه ۱۴۰۰۰ دالر امریکایی معاش برای هر كدام از اعضای تيم مذاكره  باعث كاهش انگيزه برای سرعت مذاكرات و طولانی شدن روند گفت وگوها نه خواهد شد؟! درحالیكه در افغانستان “كربلا” برپاست!

احمد ختیځ یک شهروند کابل، در صفحه تویتی نوشته است: «مذاکرات دور دوم به نام صلح، با معاش ماهانه ۱۴ هزار دالر و۳۵۰ دالر روزخرچ، در دوحه آغاز می شود این چه معنا می دهد در وجود چنین یک درآمد بلند٬واضح است که روند گفت وگو ها طولانی خواهد شد»

محمد حسین یعقوبی روز نامه نگار می گوید«این گپ اگر راست باشد، طولانی شدن مذاکرات، حق مسلم شان است هزینۀ روزانه ۳۵۰ دالر امریکایی و معاش ماهوار ۱۴۰۰۰ دالر امریکایی امتیاز بلندی است و طبیعی است که اعضای هیئت در فکر از دست دادن این امتیاز نیستند»

اما وزارت دولت در امور صلح می گوید که این گفته ها شایعۀ بیش نیستند.

وزارت دولت در امور صلح با نشر اعلامیۀ پرداخت  امتیازات هنگفت را برای  هیئت مذاکره کننده  رد کرد و آن را شایعه و تبلیغات منفی در برابر هیئت مذاکره کنندۀ جمهوری اسلامی افغانستان دانسته است. 

در اعلامیه آمده است «شايعاتی كه دربارۀ امتيازات اعضای هیئت مذاکره‌کنندۀ جمهوری اسلامی افغانستان در صفحات اجتماعی دست به دست می‌شود، کاملاً غلط و به دور از حقیقت می‌باشد. در شرايطی كه مردم ما در انتظار صلح هستند و اين مسووليت خطير به‌دوش هيئت مذاكره‌كنندۀ جمهوری اسلامی افغانستان گذاشته شده است، تبليغات منفی در برابر هيئت در راستای منافع دشمنان صلح و ثبات در كشور بوده و به هدف ايجاد فاصله ميان مردم و نمايند‌گان‌شان در ميز مذاكرات صورت گرفته است. انتظار می‌رود كه در اين شرايط حساس، ملت افغانستان قربانی جنگ روانی دشمنان صلح نشوند.»

دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری هم در این مورد واکنش نشان داده است و گفته است  این شایعات است  وحرف نادرست و بی اساس به آدرس اعضای هیئت مذاکره کنندۀ جمهوری اسلامی است.

فوزیه کوفی عضو هیئت مذاکره کنندۀ جمهوری اسلامی افغانستان در این مورد واکنش نشان داد و گفته است  ، شایعۀ معاش ۱۴هزار دالری اعضای هیئت را رد می کنم  او گفته است: «ما زیاد معاش نداریم و امتیاز‌های ما هم برابر به یک‌ مأمور دولت است.

قرار است دور بعدی مذاکرات صلح دولت افغانستان با گروه طالبان، ۱۶ جدی آغاز شود. این مذاکرات در ۲۲ سنبلۀ سال جاری در دوحه گشایش یافت.

بعد از حدود سه ماه، هیئت‌های مذاکره‌کننده‌ دولت افغانستان و طالبان روی طرزالعمل مذاکرات به توافق رسیدند. هیئت‌های دو طرف پس از توافق روی طرزالعمل، به‌منظور مشوره‌های بیشتر روی آجندای مذاکرات، به توقف سه هفته یی مذاکرات توافق کردند.

بهزاد٬ ذهاب

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا