جامعه

کول رحمت سمنگان منبع خوب عایداتی بوده میتواند

ایبک / باختر/ 24/ ثور
کول رحمت درکوه زرد ریگ ولسوالی روی دو آب ولایت سمنگان دارای مناظر زیبا و دوبند دیدنی و شگفت انگیز طبیعی است و اگر سیاحان به آن راه یابند منبع خوب عایداتی به آن ولایت شده میتواند.
این کول درفاصله هفده کیلو متری شرق مرکز ولسوالی روی دو آب و در 147 کیلو متری جنوب ایبک مرکز سمنگان واقع شده است.
مردم محل میگویند که این دو بند درفاصله سه صدمتری موقعیت دارد و مشابه با بند امیر بامیان بوده ، اما آب آن جریان ندارد و چنان شفاف ، شیرین و سرد است که توجه هر بیننده را جلب میکند.
همچنان گردش ماهیان زیاد که به دلیل شفاف بودن آن این بند ها در عمق ده متری مشاهده میشود ویژه گی دیگر این کول میباشد.
کول رحمت بین دوکوه پایه که از سه صد تاچهار صد متر ارتفاع دارد ، درداخل دره واقع شده و آب آن ازچشمه های قسمت بالایی دره سرچشمه میگیرد.
به گفته مردم محل، آب چشمه ها دراین کول جمع میشود زیرا در قسمت پایان کول ، تپه بزرگ سنگی مانع آب میشود .
انجنیرعبداللطیف کارمند ریاست احیا و انکشاف دهات سمنگان که درترکیب یک هیئت موظف ازاین کول دیدن نموده است میگویدکه یکی ازدو بند یاد شده دوهزار متر طول، حدود دو صد متر عرض و تا یکصدو بیست متر عمق دارد.
موصوف گفت که بند دوم با پنجصد متر طول و صد متر عرض درفاصله حدود سه صد متری بند بزرگ موقعیت دارد .
به گفته وی،آب چشمه ها ابتدا در بند کلان جمع شده و سپس در بندکوچک میریزد.
رحمت الله پنجاه و شش ساله باشنده قریه قرغند ولسوالی روی دو آب که منزلش در فاصله حدود دو کیلو متری این بندها موقعیت دارد گفت که دراین بند ها تنها ماهی وجود دارد که بزرگترین آن تا هفت کیلو وزن دارد.
به گفته او، از ماهیان این بندکسی استفاده نمی کند زیرا اکثریت مردم محل طریقه شکار ماهی را یاد ندارند و شکار ماهی بین مردم معمول نمی باشد.
وی افزود : این کول به نام کول رحمت یاد میشود که در سال 1347 هیئتی از چک سلواکیا از این کول دیدن نموده و در زمان محمد ظاهر شاه، شاه سابق افغانستان تعدادی از سیاحان کشورهای آلمان و فرانسه نیز ازآن دیدن کرده بودند.
درهمین حال فتح الله وافی رییس اطلاعات و فرهنگ سمنگان که ازاین کول دیدن نموده است گفت که این کول با درنظر داشت موقعیت و چگونگی آن از اهمیت خاص برخوردار است .
موصوف درمورد اینکه چرا تاحال به این ساحه توجه لازم نشده تازمینه دیدن سیاحان از آن مساعد شود گفت که نبود سرک به ساحه یاد شده یکی از مشکلات دراین ساحه بوده اما اکنون قسمتی از سرک ساخته شده و بعدازاین توجه بیشتر به این ساحه خواهد شد.
وی گفت که درسمنگان شصت و سه ساحه تاریخی ثبت شده وکول رحمت نیز ازجمع ساحات تاریخی ثبت شده میباشد.
ازسوی هم عزیز الله ولسوال روی دو آب گفت که در فاصله پنج کیلو متری این بند ساحه ای موسوم به تخت چنگیز خان نیز موقعیت دارد.
به گفته او، چنگیز درزمان حاکمیت خود به این ساحه به سیاحت می آمد و گله های گوسفند ، بز و آسب خود را درچراگاه های وسیع دشت موسوم به چنگیز درحال چریدن به نظاره میگرفت .
ولسوال روی دو آب گفت که اگر دولت دراین محل مانند بند امیر بامیان ، جای بود و باش و سایر سهولت را برای سیاحان درنظر بگیرد این محل میتواند در آینده منبع خوب عایداتی برای مردم محل و دولت شود.
به گفته او قبلاً مردم محل به نسبت نبود سرک به خاطر رفت و آمد شان دراین محل بامشکل مواجه بودند .
اما اکنون که ازطریق برنامه همبستگی ملی ، دو کیلو متر سرک احداث شده ، هرگونه واسطه نقلیه رفت و آمد کرده میتواند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا