اقتصاد

چهل درصد تولیدات کفش در هرات کاهش یافته است

شهرهرات 24 میزان باختر
در این روزها سطح تولید کفش‌های داخلی هرات، به دلیل واردات کفش‌های خارجی و پائین آمدن قدرت خرید مردم، به شدت کاهش یافته است.
مسئولان در انجمن تولیدکنندگان کفش هرات از بسته شدن تعدادی کارگاه‌های تولید کفش، و کاهش بی‌سابقه سطح تولید سایر کارگاه‌های فعال، ابراز نگرانی دارند.
محمد نعیم شریف رئیس انجمن تولیدکنند‌گان کفش در هرات در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار آژانس باختر گفت: " واردات بی‌رویه کفش‌های خارجی را یکی از دلایل عمده کاهش تقاضا برای کفش‌های تولیدی هرات خواند، و ابراز داشت که از ابتدای سال جاری تا حال، چندین کارگاه به دلیل نبود بازار مناسب و کاهش تقاضا برای تولیدات داخلی تعطیل و از فعالیت از مانده اند.
شریف تولیدات کارگاه‌های تولیدی در سال‌های گذشته را به مراتب بیشتر و به میزان بالاتری نسبت به سال جاری خواند.
رئیس انجمن تولیدکنند‌گان کفش در هرات، سرانه تولید کفش کارگاه‌های تولیدی در آن ولایت را طی سال‌های قبل، روزانه تا سقف ۶۰۰۰ جوره به میزان پائین آن آمار داد، به گفته او ماهانه بیش از ۲۰۰ هزار جوره کفش در هرات تولید می‌شد که نیاز شمار زیادی از شهروندان هرات را به کفش مرفوع می‌ساخت و برای بسیاری خانواده‌ها زمینه کار فراهم بود، اما از شروع سال جاری تا به حال این رقم سیر نزولی دارد و بسیاری‌ها را به مشکل مواجه ساخته است.
این مسئول انجمن تولیدکنند‌گان کفش در هرات می‌گوید: تولیدات کارگاه‌های هرات تا ۴۰ درصد نسبت به سال پار با افت تولید مواجه است؛ که اگر این روند به همین منوال ادامه یابد در آینده نه تنها چنین فعالیت‌های اقتصادی کوچک رشد نخواهد کرد، بل ضعیف‌تر می شود و روی اقتصاد کشور تاثیر منفی برجای خواهد گذاشت.
اما شریف تاکید دارد که انجمن در تلاش است تا تکس‌های گمرکی را روی کفش‌های وارداتی از طریق گفتگو با اداره محلی بالا برده شود تا کمکی باشد برای توسعه فعالیت‌های اقتصادی کوچک در هرات.
اعضای انجمن تولیدکننده‌گان کفش در هرات تنها به تولید مدل‌های زنانه و دخترانه اکتفا کرده اند، و از نظر کیفیت و قیمت، جای پای بسیار خوبی در میان شهروندان آن شهر باز کرده است و نسبت به کفش‌های وارداتی بسیار استقبال شده است؛ اما در این اواخر بنا به ایجاد برخی مشکلات، جنس‌های وارداتی، به بازار و تقاضای تولیدات داخلی به شدت آسیب رسانده است.
گفتنیست که کفش‌های تولید شده زنانه و دخترانه در هرات به ولایت‌های حوزه غرب، جنوب-غرب، کابل، غزنی، فاریاب و دایکندی نیز جای پایی برای خودش پیدا کرده است وتوسط دکانداران آن مناطق، به پیمانه زیادی خریداری می‌شود.
ختم/ابوی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا