صحت

وزیر صحت عامه : قانونمند سازی سیستم دوایی ومحصولات از اولویت های وزارت صحت عامه است

کابل باختر 19 اسد
به هدف رفع خلاء ها وتقویت سیستم تنظیم اموردوایی و محصولات صحی ، وزارت صحت عامه امروز ورکشاپی را درکابل برگزارکرد.
دراین ورکشاپ استادان پوهنځی فارمسی پوهنتون کابل ، فارمسیست ها و دواسازان ریاست امورفارمسی ، کارمندان مسلکی اداره ملی تنظیم امور دوایی محصولات طبی، شماری ازتاجران دوا و متصدیان فابریکه های تولیدی ادویه شرکت ورزیده بودند.
به گزارش خبرنگار آژانس باختر، درمحفل افتتاح ورکشاپ یادشده ، داکتر فیروزالدین فیروز وزیر صحت عامه، ایجاد اداره ملی تنظیم اموردوایی و محصولات صحی درچوکات آن وزارت را گام ارزشمند و با اهمیت توصیف کرد و گفت که این نهاد دراداره کیفیت ادویه و محصولات صحی درکشور نقش خوبی ایفا میکند و به طور شفاف ازسیستم ادویه و محصولات صحی درکشور نظارت میکند.
وزیر صحت عامه گفت که وارد کردن ادویه و محصولات صحی بی کیفیت هم ضرر اقتصادی و هم ضرر صحی دارد و اداره ایجاد شده ازقاچاق ادویه بی کیفیت و محصولات صحی بی کیفیت درسراسر کشور جلوگیری میکند.
داکتر فیروز خاطر نشان کردکه شرکت های تولیدی و وارد کننده ادویه و محصولات صحی باید تحت رهنمود های اداره ملی تنظیم امور دوایی و محصولات صحی فعالیت های شان را عیار کنند درغیر آن جواز فعالیت شان را از دست میدهند و قانونمند سازی سیستم دوایی و محصولات صحی از پالیسی های وزارت صحت عامه میباشد.
اوگفت 95 درصد ادویه مصرفی کشور از بیرون فراهم میشود ووزارت صحت عامه تلاش می ورزد تا صنعت دواسازی را درکشور گسترش بدهد و از این رو برای سرمایه گذاران بخش تولید ادویه کمک های قابل ملاحظه درنظر است .
دراین ورکشاپ داکتر نورشاه کامله وال رییس اجرائیوی اداره ملی تنظیم امور دوایی و محصولات صحی درمورد خلا ها و راه های بیرون رفت آن و نیز پیرامون استقامت های کاری آن اداره به توضیحات پرداخت .
بعداً صفی الله ندیب نماینده سازمان صحی جهان درافغانستان و رحم الدین حاجی آغا رییس هیئت مدیره بورد عالی مشورتی متشبثین افغانستان درمورد چالش های فراراه سیستم ادویه درکشور صحبت کردند و طرح هایی را برای حل این معضل پیشنهاد نمودند.
دراین ورکشاپ شرکت کننده ها به شکل گروهی بخاطر دریافت خلا ها و راه های پرکردن آن به بحث پرداختند و نیز پیشنهاد هایی برای بهبود استقامت های کاری اداره ملی تنظیم اموردوایی و محصولات صحی ارائه کردند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا