گزارش ها

سرمفتش خاص امریکا : عملکرد نیروهای امریکایی در افغانستان منظم نیست

کابل باختر 9 اسد
جان سپکو سرمفتش خاص امریکا برای بازسازی افغانستان می گوید که عملکرد نیروهای امریکایی در افغانستان منظم نیست وهیچکسی از این نیروها نظارت نمی کند.
گزارشگرآژانس باختر می نگارد: جان سپکو در گزارش تازه خود گفته است 
که تلاش های  نیروهای خارجی برای آموزش نظامیان افغان سازمان یافته نبوده است و حتی در صورت توافق با طالبان نیز این نیروها ممکن است قادر به حفظ صلح نباشند.
اوازعملکرد نا منظم نیروهای امریکایی و ناتو در ماموریت‌شان از پشتیبانی و آموزش نیروهای امنیتی افغانستان انتقاد کرده‌است و گفته است:نیروهای امریکایی برای بلند بردن ظرفیت‌های نیروهای امنیتی افغان برنامه منظم نداشته است وحتا برنامه های آموزشی با تغییرآموزگار یا معطل می شود یا تغییر می کند
جان سپکو سرمفتش خاص امریکا برای بازسازی افغانستان٬قومندان عمومی نیروهای امریکایی و ناتو در این کشوررا در تطبیق برنامه های آموزشی بی صلاحیت می داند.
او قومندانان امریکایی را در امرتجهیز نیروهای افغان به بر توجهی متهم کرد ومثال آورده است(باوجود درخواست های مکرر افغانستان از امریکا برای تسلیمی امبلانس های شان برای نیروهای افغان، آنان امبولانس های خود را نابود کردند.)
جتن سپکو گفته است٬ وزارت دفاع افغانستان به گونه مکرر از امریکا خواسته است که امبولانس های زرهی بیشتری به نیروهای این کشور بدهد در حالیکه امریکا امبولانس های زرهی اضافه دارد و حتی کانگرس اجازه انتقال این امبولانس های اضافی را به هم پیمانان امریکا داده است.اردوی امریکا تنها در سال 2017 حدود 287 امبولانس زرهی اضافی را به جای دادن به نیروهای افغان نابود کرده است. سرمفتش امریکا همچنان تصریح کرده است که نیروهای امریکایی به جای اینکه ده ها واسطه نظامی را به نیروهای افغان تسلیم کنند، آنان را نابود کردند.
وی ازمشخص نبودن چگونگی نظارت بر اقدامات نظامیان امریکایی و کشورهای دیگر رابرای توسعه و افزایش توانمندی های نیروهای امنیتی افغان انتقاد کرده است و گفته است  که با وجود مصرف چندین میلیارد دالر٬ نیروهای افغان همچنان برای تامین امنیت به نیروهای خارجی وابسته و نیازمند هستند. آنان بدون کمک های مالی و فنی خارجی دوام نخواهند آورد.
سرمفتش امریکا گفت که سطح فرار از نیروهای های نظامی افغان بلند است.
سیگار ارزیابی می کند که در طی این سالها امریکا 18 میلیارد دالر را برای تجهیز نیروهای افغان و خرید بیش از 600 هزار سلاح 70 هزار موتر و 200 طیاره و هلیکوپترمصرف کرده است.
در همین حال کارشناسان افغان می گویند که امریکا به گونه قصدی نخواست تا یک ارتش نیرومند در افغانستان شکل گیرد .
یکی ازشرایط پاکستان برای ادامه همکاری با امریکا٬عدم شکل گیری یک اردوی منظم در افغانستان است. ما شاهد هستیم که در طول هژده سال گذشته یعنی از زمان حضور نیروهای خارجی در افغانستان تاکنون٬ صنف سلاح سنگین شکل معیاری را به خود نگرفته است٬ قوای هوایی در یک محدوده خاص نگهداشته شده است .
این کارشناسان می گویندکه نیازمندی‌ نیروهای امنیتی افغان نظر به شرایط این کشور از سوی امریکا و جامعه جهانی تثبیت نشده است.
عملکرد امریکا در افغانستان  برخلاف نیازهای ارتش و نیروهای امنیتی افغانستان است واین سبب شده است که وضعیت امنیتی و دورنمای ثبات در افغانستان نامعلوم باشد
این کارشناسان می گویند که  عملکرد نادرست و بی برنامگی نیروهای بین المللی باعث شد که جنگ علیه هراس افگنی در افغانستان ادامه پیدا کند. صائم

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا