گزارش ها

تولدها و وفیات را ثبت نهادهای مربوط کنید

کابل باختر/ 5/ دلو ا- ج
یکی از کم کاری مردمی را میتوان درعدم ثبت تولدها ووفیات درکشور برشمرد.
گزارشگر آژانس باختر مینوسد ، درگذشته ها رسم چنان بودکه نوزادی درخانه تولد میشد و یا اگر از قضاوقدر ، کسی فوت میکرد ، این دو موضوع درنهادهای مربوط ثبت میشد ، اما درجنگ های طولانی همان طوری که شیرازه ها در بسیاری عرصه ها آسیب دید، این موضوع هم به باد فراموشی گذاشته شد.
اما این موضوع چه مشکلاتی را درپی خواهد داشت.
عدم ثبت تولد ها ووفیات میتواند میزان ساکنان یک منطقه را نامشخص سازد ، هستند خانواده های که ده ها تن شان را ازدست داده اند و دهها ی دیگر تولدهای تازه دارند، که یکی آنها در ناحیه های مربوط ثبت نگردیده اند .
این میتواند درآینده مشکل ساز برای تطبیق برنامه های انکشافی ، اقتصادی و اجتماعی درشهرها و نواحی مربوط گردد از جانبی اگر خانواده براهمیت این پی ببرند و از وفیات و تولدها نهادهای مربوط را باخبرسازند ، میزان احصائیه تخمینی که با سرشماری جریان دارد به حقیقت نزدیک میشود.
ازسوی هم هیچ کشورنمی تواند هرسال احصائیه گیری کند ، هرگاه خانواده ها این موضوع را جدی تلقی کنند و مطابق آن عمل نمایند ، میتوانند نظام دراحصائیه مردمی کمک رسانند.
به هرصورت نباید براین موضوع که بستگی کامل به رشد اقتصادی و انکشاف دارد سطحی نگریست باید از تولدها ووفیات به نهادهای مربوط گزارش داد، دراین راستا وکلای گذر نیز میتوانند نقش سازنده داشته باشند. 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا