TOPصحت

نشست انسجام بخش صحت به منظور مبارزه با موج دوم ویروس کرونا، به ریاست رییس جمهور، برگزارشد

کابل / 14قوس / باختر
محمد اشرف غنی رییس جمهوری اسلامی افغانستان دیروز در نشستی با رییسان و سرپرست ریاست های وزارت صحت عامه، در خصوص انسجام بخش صحت برای مبارزه با موج دوم ویروس کرونا، صحبت کردند.
به اساس معلومات دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری به آژانس باختر،در این نشست که از طریق ویدیوکنفرانس در ارگ انجام شد و در آن احمد جواد عثمانی وزیر صحت عامه نیز حضور داشت، ابتدا رییس جمهوری از تلاش های داکتران و کارمندان عرصه صحت به خاطر مبارزه با موج اول ویروس کرونا تشکر کرد وگفت که ما به یک تصویر بزرگ ضرورت داریم که در آن امکانات، فرصت ها و چگونگی مبارزه با موج دوم ویروس کرونا، مشخص شود.
رییس جمهوری با اشاره به ارتباط زنجیره یی میان شفاخانه ها و ریاست های صحت عامۀ ولایات، گفت: پلان حکومت این است که با مدیریت موج دوم کرونا، به مشکلات نهادهای خدماتی صحی، نیز رسیدگی کند.
رییس جمهوری گفت که به زودی در رابطه به برنامۀ صحی افغانستان به یک نتیجه واضح می رسیم و مقررات واضح را در راستای مبارزه با موج دوم کرونا، به میان خواهیم آورد.
وی افزود: نارسایی های که در موج اول مبارزه با ویروس کرونا وجود داشت، نباید تکرار شود و باید هماهنگی در داخل وزارت بیشتر شود.
امرالله صالح معاون اول ریاست جمهوری صحبت کردو گفت که پلان جامع حکومت به خاطر مبارزه با موج اول ویروس کرونا منجر به این شد که افغانستان نسبت به کشورهای منطقه جلوتر از منحنی ویروس کرونا حرکت کند و سطح تلفات انسانی به گونه بی سابقه کاهش یابد.
وی افزود که زعامت استراتیژیک در راستای مبارزه با موج اول ویروس کرونا، موفق بود. ما به مشکلات موجود در بخش مدیریت، متوجه هستیم و به خاطر مبازره با موج دوم کرونا، هماهنگی بیشتر می شود و در تشکیل وزارت صحت عامه تغییر، تعدیل و اصلاحات تطبیق خواهد شد.
سپس رییسان و سرپرست ریاست های وزرات صحت عامه ، مشکلات و پیشنهادات شان را در رابطه به مبارزه با موج دوم ویروس کرونا و ارائه خدمات در این زمینه، با رییس جمهور شریک کردند.
آنان در مورد آمادگی برای مبارزه با موج دوم ویروس کرونا، رفع کمبود آکسیجن، افزایش لابراتوارهای تشخیص کرونا، دوا های مورد ضرورت، کیت های تشخیص، فراهم کردن تجهیزات و وسایل طبی، توجه به قوای بشری، تطبیق کامل شبکه های طبی، تقویت هماهنگی در مصرف بودجه و ارتقای ظرفیت کارکنان صحی، صحبت کردند.
رییس جمهوری به وزیر صحت عامه هدایت داد که با رییسان و سرپرست ریاست های این وزارت نشستی را برگزار کند و به گونه واضح فهرست مشکلات مطرح شده را ترتیب و با مقام عالی ریاست جمهوری شریک کند.
وی افزود که وزارت صحت عامه باید اولویت های خویش را به گونه واضح مشخص کند که حکومت در روشنایی آن اقدام کند و به موضوع آکسیجن و لابراتوارها، توجه اساسی خواهد شد.
رییس جمهوری گفت که آن عده مؤسسات و نهادهای غیرحکومتی که با وزارت صحت عامه همکار اند، اما پالیسی این وزارت را عملی نمی کنند، مورد ارزیابی قرار گیرند و اولویت ها برای شان تعیین شود.
رییس جمهوری گفت: لابراتوارهای که در روند مبارزه با موج دوم ویروس کرونا سهل انگاری کنند، تحت پیگیرد عدلی و قضایی خواهند گرفت.
رییس جمهوری در اخیر سخنانش با توجه به نتایج مثبت در قسمت واکسین کرونا، گفت که ما به مرحله جدید داخل می شویم و به طبقه بندی واکسین باید به گونه اساسی و بر مبنای معیارات، توجه جدی صورت گیرد. حکومت افغانستان با نهادهای بین المللی به خاطر به دست آوردن و توزیع واکسین کرونا در تماس است و تمام منابع تشخیص شده است که حکومت افغانستان بر مبنای آن واکسین متذکره را به مردم خویش، فراهم کند. احمدی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا