جامعه

ثریاپیکان: هدف از یادبود از شهدا دراصل یادی از قهرمانی ها و حماسه آفرینی های آنها میباشد

کابل باختر/ 18/ سنبله
دررابطه به هفته شهید خبرنگارآژانس باختر با دوکتور پوهنمل ثریاپیکان معین وزارت امور شهدا و معلولین مصاحبه یی را انجام داده است که به نشر میرسد.
سوال : هدف اساسی شما را از «تجلیل هفته شهید» چه تشکیل میدهد.
جواب : هدف از تجلیل هفته شهید یاد بود از گذشته گان است . ازکسانیکه به خاطر آرمان و اهداف که داشتند رزمیدند ، آنها به خاطری آزاد زیستن ، آزاد نگریستن و آزاد بودن و دریک کلمه به خاطر استقلال کشور جان شان را نثار وطن کردند .
به این هدف همه ساله این روز را تجلیل میکنیم به  عبارۀ دیگر هدف از هفته شهید این است که همیشه شخصیت های بزرگ و نخبه گان که شهید شده اند به یاد داشته باشیم و تاریخ آنها را همیشه زنده داشته باشیم .
سوال: تاچه اندازه خود را دربرابر خانواده های شهدا و معلولین مسوول میدانید ؟
جواب: مسوولیت ما در برابر وارثین شهدا و معلولین تنظیم امور وارثین شهدا میباشد که به اساس این مکلفیت، دراین بخش خدمت میکنیم، البته برمبنای قانون، قانونیکه به خاطر حقوق و امتیازات ورثه شهدا نافذ است و به اساس آن مایک سلسله خدمات را برای آنها انجام میدهیم .
ورثه شهیدباید تعلیم بیشتر بیاموزند ، آموزش عالی داشته باشند درداخل و خارج کشور بتوانند تحصیل کنند که تاحدی این خدمات انجام شده است .
فعلاً بیشتر از 400 تن از وارثین شهدا و معلولین در خارج از کشور ازطریق بورس های که دولت افغانستان آماده ساخته با همکاری وزارت تحصیلات عالی عازم کشور های هندوستان ، قزاقستان ، مالیزیا ، امریکا و سایر کشورهامصروف تحصیل هستند و نظر به علاقه دربخش های ژورنالیزم ، حقوق ، اقتصاد ، آی تی مصروف آموزش هستند.
سوال : چه کارهای برای بهبود زندگی آنها صورت گرفته وچه کارهای میشود انجام گردد تا حداقل وارثین شهدا یک زندگی تقریباً مناسب خانواده گی را نصیب شوند .
جواب : برای خدمت بهتر به وارثین شهدا و معلولین آنها وکلای شان را به خاطر دریافت حقوق شان به بخش مربوط میفرستند و ما موفق شده ایم که معاشات  آنها را اضافه کنیم اکنون آنهاپنج هزار افغانی معاش دریافت میکنند.
سابق ورثه شهدا زمانیکه برای دریافت حقوق خود به بخش مربوطه مراجعه میکردند دفتر به دفتر می گشتند که بعداز سرگردانی های زیاد چک پول را بدست می آوردند ولی فعلاً برای آنها از طریق امور بانکی معاشات آنها پرداخته میشود.
سوال : درحال حاضر دولت چه امکانات درتمویل خانواده های شهدا در اختیار دارد.
جواب : مکلفیت های ما برمبنای قانون که داریم این است درهرجای که دولت پروژه سازی میکند مخصوصاً درقسمت سرپناه، وارثین شهدا از این پروژه ها هفت فیصد مستفید میشوند.
مابرای مستحق ترین کسانیکه خانه ندارند و یا نیازمند هستند مطابق به اصول که وزارت شهرسازی دارد لست را آماده میسازیم و برای آنها ارسال میکنیم تا ازاین طریق صاحب سرپناه شوند.
وزارت امورشهرسازی درحدود 233 اپارتمان را برای معلولین مطابق قانون درنظر گرفته که برای ورثه شهدا باید توزیع شود. قبلاً سهمیه درتمام ولایات معلوم نبود ولی فعلاً نظر به قانون وضع شده برای معلولین و شهدا 555 نمره رهایشی درچهل دختران توزیع شده و درولایات بلخ ، ننگرهار ، قندهار ، فاریاب ، بغلان ، سمنگان نیز برای آنان توزیع نمرات رهایشی داده شده است .
درشهرک پدوله برای 75 ورثه شهید زمین داده شده که  آنها میتوانند آبادی را شروع کنند.
سوال: آیا شما از کارکردتان راضی هستید ؟
جواب : از مدت که من دراین پست ایفای وظیفه کرده ام، آرام نبوده، معاش آنها را بانکی ساختم ، دوقانون که حقوق و امتیازات شهدا و معلولین را تضمین میکند در زمان تصدی من نافذ شد که می شود دست آورد بزرگ باشد و دیگر این که ما توانستیم افغانستان را عضو کنوانسیون اشخاص دارای معلولیت سازیم و همچنان افغانستان معاهده منع استفاده وتولید ماین و مواد منفلقه را امضا کرده است.
وزارت کارو اموراجتماعی برای وارث شهدا پروژه های مثل خیاطی ، موره دوزی و هم انستیتوت های مختلف مانند اقتصاد ، بانک داری را درنظر گرفته، ازیک طرف یک مسلک را می آموزند و ازطرف دیگر به بازار راه پیدا میکنند واز طرف دیگر خودکفا میشوند  و این پروژه ها تاحد موثر است .
ما درولایات مختلف سفر کرده ایم درآنجا زنان که از طریق این پروژه ها، خیاطی را آموختند، توانستن احتیاجات زندگی خودرا مرفوع کنند.
ماتلاش داریم که هیچ وارث شهدا از برنامه های ما دور نماند.
چندی قبل مایک انستیتوت را افتتاح کردیم و بعداز اینکه کارهای آنرا تکمیل کردیم که با وزارت معارف نصاب درسی آنرا نهایی بسازیم ومتعلمین که ازصنف 12 فارغ میشوند دراین انستیتوت شامل شوند و دررشته های مختلف آموزش ببینند واین انستیتوت تولیدی نیز باشد تابتوانیم اعضای مصنوی بدن مانند پای را و بعضی از وسایل حرکی مانند بایسکل ولچر و عصا توسط این شاگردان تولید خواهدکرد و این انستیتوت پنج دیپارتمنت دارد که ماتلاش زیاد داریم که درسال آینده درحدود 100 شاگرد داشته باشیم .
برای پیشبرد امور معینیت شهدا یک تعمیر نداشت  ما از وزارت فواید عامه تعمیری راگرفتیم و بعداز بازسازی فعلاً ازآن به حیث مکان این معینیت استفاده میکنیم .
دیگر اینکه بانک جهانی را علاقمند ساختیم که بانک معلوماتی را آماده کنند که دراینده دولت ما بتوانند برمبنای این معلومات برنامه ریزی کند و پلان بسازند و استراتیژی خود را آماده بسازد که فعلاً دفتر بانک جهانی دراین جا فعالیت دارد و با شاروالی نیز تفاهم کرده ایم که تا معلولان وورثه شهدا درمارکیت ها کاربکنند و یک عاید برای رفع مشکلات نمایند.
سوال : نزد تان ارقام شهدا چقدر ثبت است ؟
جواب : حدودیکصدو چهل و شش هزار و سه صدو یک شهید دراین وزارت ثبت است که شامل افرادملکی و نظامی میباشد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا