سیاست

خط آهن آقینه امروز از سوی روسای جمهور افغانستان و ترکمنستان افتتاح شد

کابل باختر، /8/قوس/ باختر
خط آهن بندر آقینه امروز از سوی محمداشرف غنی رئیس جمهور افغانستان و قربان قلی بردی محمدوف رئیس جمهور ترکمنستان طی مراسم خاصی افتتاح شد.
به گزارش خبرنگار آژانس باختر، در مراسم افتتاح خط آهن بین المللی آسیا اتامراد-امام نظر (ترکمنستان) و آقینه نخست قربان قلی بردی محمدوف رئیس جمهور ترکمنستان سخنرانی کرده گفت: این راه آهن به رشد اقتصادی در منطقه کمک خواهد کرد و همچنان برای صلح آبادانی نیز موثر خواهد بود.
رئیس جمهور ترکمنستان  افتتاح این خط آهن را در همکاری بین کشورهای عضو سازمان شانگهای موثر خوانده گفت که در آینده نه چندان دور یک پل بزرگ عبوری بالای دریای امور در نظر است که ساخته شود.
وی افزود که افتتاح این خط آهن برای بهبود ورشد اقتصاد در زندگی ترکمنستان و کشورهای همسایه کمک شایانی خواهد کرد.
همچنان محمد اشرف غنی رئیس جمهور کشور ضمن استقبال از افتتاح خط آهن بین المللی آسیا اتامراد-امام نظر(ترکمنستان) و آقینه میان افغانستان و ترکمنستان گفت که امروز یک روز تغییر نه بلکه یک روز تاریخی برای افغانستان و ترکمنستان، آسیا و جهان است.
رئیس جمهور کشور ترکمنستان را یک همسایه نیک برای افغانستان عنوان نموده گفت که مردم افغانستان هر پیروزی در ترکمنستان را پیشرفت خود میدانند.
خط آهن آقینه اتامراد امام نظر به درازای 93 کیلومتر بخش از معاهدهء راه لاجورد میان افغانستان، ترکمنستان، آذرباییجان، گرجستان و ترکیه است که کالاهای تجارتی این پنج کشور ازین مسیر به اروپا ترانزیت خواهند شد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا