سیاستاخبارTOPتبصره و مرور بر مطبوعات

امیر خان متقی؛ روابط میان افغانستان وهند در حال بهبود است

تبصره
کابل، ۱۰ جوزا، باختر
سرپرست وزارت خارجۀ افغانستان گفته است که روابط میان کابل ودهلی در حال بهبود یافتن است و از آن کشور خواسته است که سفارت خود در کابل را بازگشایی کند.
مبصر آژانس باختر مینگارد؛ امیر خان متقی سرپرست وزارت امور خارجه امارت اسلامی در مصاحبۀ با یک رسانه هندی گفته است که روابط میان هند وافغانستان در حال بهبود است و انتظار میرود که هند سفارت خود در کابل را دو باره بازگشایی کند.
به دنبال فراخوان انس حقانی عضو ارشد امارت اسلامی از هند مبنی بر بازگشایی سفارت آن کشوردر کابل، امیر خان متقی رئیس دستگاه دیپلماسی امارت اسلامی دومین مقام ارشد در نظام جدید افغانستان است که از هند می خواهد سفارت خود در کابل را بازگشایی کند.
افغانستان وهند روابط تاریخی دیرینۀ دارند و این کشور بیشتر با نظام های حاکم در افغانستان رابطه داشته است، هند از سال ۱۹۵۰ اندکی بعد از حصول استقلال سیاسی از بریتانیا رابطه دیپلماتیک با افغانستان برقرار کرده است، از آن زمان تاکنون پروژه های زیر بنایی زیادی را در افغانستان بنا داشته است وپروژه هایی را هم روی دست دارد، به همین دلیل است که سرپرست وزارت خارجه افغانستان تاکید دارد که این دوکشور باید با هم روابط اقتصادی،سیاسی ودیپلماتیک داشته باشند وهند کار پروژه های خود را دوباره آغاز کند.
مسئله مهم برای ادامه کار نمایندگی های سیاسی کشور های خارجی در افغانستان چگونگی تامین امنیت آنها است، این نگرانی در میان هندی های بیشتر است.
سرپرست وزارت خارجۀ افغانستان به این نگرانی هم پرداخته است و اطمینان داده است که امارت اسلامی مانند دیگر سفارت خانه ها و قنسلگری های خارجی، امنیت سفارت و دیگر نمایندگی های سیاسی هند در افغانستان را تامین میکند وبه آن توجه خاص خواهد داشت، او همچنان گفته است که افغانستان هیچگاه اجازه نمی دهد که از خاک افغانستان در برابر دیگران استفاده شود.
قابل ذکر است که در روز های اخیر رسانه های هندی به گونه یی مسلسل در رابطه به آٰغاز فعالیت نمایندگی های سیاسی آن کشور در افغانستان مطالبی را منتشر کرده اند، به گونۀ که ذهنیت ها را در رابطه به فعالیت سفارت آن کشور در کابل آماده می کنند، زیرا در هند نسبت به امارت اسلامی ذهنیت منفی وجود داشته است.
درخواست امارت اسلامی از بازگشایی سفارت هند در کابل این را روشن میکند که امارت اسلامی در تعامل با کشور های بیرونی با موفقیت عمل میکند، وتامین رابطه با کشور های همسایه وکشور های نزدیک در منطقه که هند یکی از آنها است برای امارت اسلامی یک اولویت است.
امارت اسلامی می خواهد که آن کشور های منطقه را که در جریان بیست سال گذشته در افغانستان نسبت به هم دید رقابتی داشتند وارد بحث همکاری وهمگرایی منطقه یی کند که تبعات ونتایج به مراتب مفید تر از دید رقابتی وبه حاشیه راندن یکدیگر است.
تمایل هند نسبت به عادی سازی روابط با امارت اسلامی، نتیجه تلاش های امارت اسلامی بوده می تواند که همیشه تاکید داشته که راه تعامل با جهان خارج ودر قدم اول با حلقه کشور های همسایه ومنطقه را در پیش گرفته است وآن را ادامه میدهد.
تحقق ایده تعامل با جهان ، افغانستان را از دید رقابتی شماری از کشورها، به صحنه همکاری های سودمند مبدل خواهد کرد واین خواست امارت اسلامی است. تحلیل سیاسی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا