گزارش ها

عمران خان ٬ نخست وزیری که سواد سیاسی ندارد

کابل باختر ۷  حمل
سیاسیون و آگاهان سیاسی افغان اظهارات اخیر عمران خان نخست وزیر پاکستان را مداخله آشکار در امور داخلی افغانستان می دانند و هشدار می دهند که این  سیاست گر پاکستانی نباید پا از گلیم فرا تر نهد .
به گزارش آژانس باختر، عمران خان نخست وزیر پاکستان چند روز قبل در یک نشست خبری در اسلام آباد  گفت  که  حکومت افغانستان مانع گفت وگوهای صلح است وبه همین خاطر گفت وگو های صلح به بن بست نزدیک شده است، عمران خان برای عبور از این بن بست ایجاد حکومت موقت را  بهترین گزینه دانسته است
در کمتر از بیست روز این دومین باریست که عمران خان مساله ایجاد حکومت موقت در افغانستان را مطرح می کند .
او باری این مساله را در یک نشست در کُرم ایجنسی مناطق قبایلی مطرح کرده بود شماری از آگاهان گفته اند که طالبان به گونه منظم از انکشافات مذاکرات این گروه  با نمایندگان امریکا که در دوحه قطر انجام شده است به استخبارات و مقام های ارشد پاکستان گزارش داده اند  و در کنار مساله صلح طالبان با امریکا ٬ اسلام آباد تلاش دارد تا منافع و خواست های خود را نیز در این گفت و گو ها جا دهد چنانچه  مفتی تقی عثمانی یکتن از روحانیون پاکستانی که ده  روز قبل از دور اخیر مذاکرات میان نمایندگان امریکا و طالبان  در اسلام آباد با گروهی از طالبان در یک مدرسه دینی دیدار کرده بود  واز آنها خواسته بود تا در مذاکرات صلح شان با امریکا شرط آزادی عافیه صدیقی زن پاکستانی را که در امریکا محبوس است در دستور کار خود قرار دهند .( عافیه صدیقی زن پاکستانی چند سال قبل در ولایت غزنی هنگام گرفتار شد که  قصد حمله بر عساکر امریکایی در آن ولایت را داشت )
این  آگاهان می گویند که مذاکرات طالبان و امریکا یک دستاویز برای  پاکستان شده است تا خواست های خود را مطرح کند و از امریکا امتیاز گیرند .
اظهارات اخیرنخست وزیر پاکستان واکنش های تندی سیاسیون و شهروندان افغانستان را به دنبال داشته است واین گونه اظهارات مداخله صریح در امور داخلی افغانستان تلقی شده است  .
حامد کرزی رییس جمهور پیشین افغانستان گفته است که ما با کشورهای همسایه ومنطقه خواهان روابط نیک واستوار هستیم در مقابل از حکومت پاکستان وسایر کشور ها هم می خواهیم تا بر اساس حسن نیت واحترام دوجانبه از همچو اظهارات ومداخلات در امور داخلی افغانستان تحت عناوین مختلف اجتناب ورزند
محمد حنیف اتمر از نامزدان انتخابات ریاست جمهوری با آن که  خود از طرفداران ایجاد حکومت موقت پس از ماه جوزای سال جاری است ٬اظهارات عمران خان را دخالت آشکار در امور داخلی افغانستان خواند وگفته است که اظهارات نخست وزیر پاکستان خلاف عرف ومعیارهای دیپلماتیک است .
شینکی کروخیل یکتن از آگاهان امور سیاسی عدم اجماع ملی ووحدت بین سیاسیون کشور را یگانه عامل مداخلات کشور های خارجی دانست و می گوید 
که عدم اجماع ملی برای حفظ ثبات ملی باعث شده است که دشمنان افغانستان مداخلات بیرونی داشته باشند.
پس بر تمام افغان ها است که با درک اوضاع ، تمام اختلافات را کنار گذاشته در یک خط واحد ایستاده شوند وبه دشمنان افغانستان این فرصت را ندهند تا چنین اظهارات در امور داخلی ما داشته باشند .
شینکی کروخیل به آژانس باختر گفت : عمران خان یا از روی عدم فهم سیاسی به چنین اظهارات پرداخته است ویا هم اینکه به سخنگوی دستگاه استخبارات آنکشور مبدل شده است . او فاقد سواد سیاسی است و پا از گلیم فرا نهاده است
کروخیل چنین اظهارات را در شان یک نخست وزیر  نمی داند ومی گوید عمران خان نباید به خود حق دهد که در رابطه به مسایل داخلی کشور همسایه اش اظهار نظر کند در حالی که کشور خودش با انبوهی ازمشکلات مواجه است ٬ می شود که او این دلسوزی ها را برای خود و مردم خود کند.
عتیق الله امرخیل آگاه امور نظامی نیز بر وحدت سیاسون وتمام اقشار کشور در این برهه اساس تاکید ورزید و می گوید: در طول تاریخ افغانستان تا زمانی که در گیر بحران بوده است مورد مداخلات بیرونی قرار گرفته است وهر زمانی که از بحران بر آمده ایم هیچ قدرت جهانی نتوانسته است  با ما مقابل شود پس به خاطر بیرون شدن از بحران ، اتحاد تمام افغانها نیاز مبرم است .
امرخیل می گوید پاکستان  کشوریست که بر اساس برنامه های انگلیس عرض اندام کرده است ،کشور مصنوعی است وبه اساس مداخلات در کشور های منطقه وتکیه بر تروریستان زنده است وهر زمانی که میان کشور های منطقه یک اتحاد به میان  آید و یک اجماع شکل گیرد  پاکستان  از هم می پاشد .
وی  می افزاید که حکومت پاکستان ضربات اقتصادی را که در سالهای اخیر از جانب حکومت افغانستان متحمل شده است به یاد دارد وبه هر وسیله ممکن می کوشد ازبه میان آمدن حکومت قوی توسط افغان ها جلوگیری کند زیرا حیات خودش را در آن می بیند  . به همین منظور پاکستان همواره در تلاش است که یک حکومت ضعیف در افغانستان روی کار آید .
جنرال عبدالواحد طاقت کارشناس مسایل نظامی با انتقاد از حکومت افغانستان می گوید که پاکستان از چهل سال به اینسو در امور داخلی ما مداخله کرده است اما حکومت نتوانسته است  از راه دیپلوماتیک اعتراض اش را در برابر حکومت پاکستان ویا هم شورای امنیت ملل متحد بلند کند .
طاقت می گوید من اظهارات عمران خان را در حد بزرگ ومهم نمی بینم که باعث سروصدا ها شود .
او می افزاید که گفته های عمران خان جدی تر از کشیدن سیم خار دار در دیورند نیست زمانی که از جانب پاکستان سیم کشیده شد ما خاموش بودیم .
وی می افزاید که خاک ومردم ما از چهل سال به اینسوزیر آتش نظامیان پاکستانی قرار دارند ،همین اکنون کنر زیر آتش راکت است وحتی توسط طیارات پاکستانی بمباردمان می شود تروریستان را وارد کشور مامی کنند  که در کویته وپنجاب شوراها دارند باید با پاکستان بزرگتر از گفته های عمران خان محاسبه شود
به همین شکل نوریه یوسفی یکتن از فعالان حقوق زن با آنکه اظهارات عمران خان مبنی بر ایجاد حکومت موقت در افغانستان را یک مداخله آشکار می داند گفت که  که پاکستان هیچگاه طرفدار ایجاد حکومت قوی در افغانستان نیست و  منافع این کشور با ادامه جنگ در افغانستان گره خورده است.
نوریه یوسفی گفت که حرف های عمران خان برای او تعجب آور نیست زیرا از یک دشمن ٬حرف مثبت و بهتر توقع برده نمی شود چه خوب است که دستگاه دیپلماسی ما این گفته ها  را به عنوان ثبوت از مداخله یک کشور آزمند و مغرض به نهاد های معتبر جهانی دهد . ختم صائم فرزانه 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا