سیاست

اعلامیه مشترک

جمهوری اسلامی  افغانستان و ایالات متحده امریکا

در خصوص  مرعی الاجرا قرار گرفتن موافقتنامه همکاری های درازمدت استراتیژیک

کابل- چهارشنبه 14 سرطان 1391 برابر با 4 جولای 2012

پس  از امضای تاریخی موافقتنامه همکاری های دراز مدت استراتیژیک میان افغانستان و ایالات متحده امریکا توسط رئیس جمهور کرزی و رئیس جمهور اوباما به تاریخ 13 ثور 1391 ( 2  می 2012 ) در کابل، افغانستان و ایالات متحده با خرسندی اعلام میدارند که هر دو کشور مراحل حقوقی داخلی مربوطه را جهت تصویب این موافقتنامه   تکمیل نموده اند و  اکنون موافقتنامه نافذ می باشد.

این موافقتنامه یک چهار چوب دراز مدت را برای روابط میان افغانستان و ایالات متحده امریکا در خلال و بعد از  پروسه انتقال رهبری مسوولیت های امنیتی به نیروهای افغان، فراهم میسازد. این موافقتنامه، علاوه بر یاد آوری از پیشرفت هایی که مشترکاً در طی 10 سال گذشته صورت گرفته است، شامل تعهدات متقابل در زمینه های ترویج و حفاظت از ارزشهای مشترک دموکراتیک، ارتقا تقويت  امنیت دراز مدت، وهمکاری های منطقوی، انکشاف اجتماعی و اقتصادی، و تحکیم نهادهای افغانی و حکومتداری میباشد.

افغانستان و ایالات متحده امریکا مجدداً تصریح میدارند که همکاری های آنها علیه هیچ یک از همسایگان افغانستان نمیباشد. این همکاری ها، حاکمیت، ثبات و رفاه افغانستان را تقویت نموده و به هدف مشترک ما که همانا شکست دادن تروریزم به شمول شبکه القاعده و وابستگان افراطی آن میباشد، کمک می نماید.

 اکنون افغانستان و ایالات متحده تطبیق این موافقتنامه را آغاز نموده و یک کمیسیون دوجانبه را تحت رهبری وزرای خارجه یا نمایندگان شان، ایجاد مینمایند. با مرعی الاجرا قرار دادن این موافقتنامه ما نقطه عطفی را در خصوص همکاری های متداوم میان دو کشور بزرگ مان رقم می زنیم.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا