گزارش ها

جنرال نیکلوسن: شکست در افغانستان شکست بشریت است

کابل  باختر  22 اسد
جنرال جان نیکلوسن قوماندان عمومی  نیروهای امریکایی در افغانستان  در تازه ترین اظهارا ت خود گفته است اگر درافغانستان شکست بخوریم به این معنا است که هراس  افگنی رابه کشور خودمان برده ایم  ونیزباعث نیرومند شدن این گروه ها درکشورهای غربی خواهد شد.
این جنرال امریکایی که با روی کار امدن حکومت ترامپ تاکید بر این دارد  که برای مبارزه باگروه های هراس افگن درافغانستان به شماری سربازان اضافی یک نیاز حتمی است
گزارشگرآژانس باختر مینگارد: قوماندان عمومی نیرو های امریکا یی وناتو درافغانستان که درجمع ا زنظامیان امریکایی ، ناتو ومسولان برخی نهادهای امنیتی کشور صحبت میکرد ،تاکید کرده است که شکست ما ،درافغانستان یعنی شکست بشریت ، شکست که میلیون  ها مهاجر را از منطقه به سراسر جهان خواهد فرستاد و هراس افگنی را درجهان بخصوص کشورهای  خودمان نیرومند خواهد ساخت از همین رو ما درافغانستان استیم و باید برنده شویم.
این اظهارات تازه جنرال نیکلوسن  درحال بیان میگردد که قرار بود  ترامپ رئیس جمهور امریکا  تصمیم نهایی اش را مبنی براعزام سربازان اضافی امریکایی  درنبرد با هراس افگنی در افغانستان اعلام کند اما او   با تاکید گفته است  که یک وضعیت به هم خورده در افغانستان برای او به میراث مانده ازهمین رو این تصمیم بزرگ او ومشاورانش را،د ردوراهی قرار داده است.
این درحالیست  در دو سال اخیر بیش از بیست گروه هراس افگنان به کمک وهمکاری کشورهایکه حامی تروریستان اند برنامه های را  بخاطر بی ثباتی افغانستان انهم با  شیوه های مختلف دراین کشور پیاده کردند که توانمند بودن نهاد های امنیتی ودفاعی کشور همه این برنامه ها را هیچ ساخت .
اما درحال حاضر جنگ در افغانستان و گسترش ناامنی های اخیر توسط گروه طالبان ،داعش وسایرگروه های دیگرامنیت و ثبات کشور را با تهدیدهای جدی روبرو کرده وامنیت منطقه را هم سخت اشفته ساخته است
حنیف اتمر، مشاور امنیت ملی افغانستان، به تازه گی  هشدار داده است  که افغانستان از سوی گروه های تروریستی خارجی با تهدیدات جدی روبه رو است. اوگفته است که القاعده، داعش، لشکر طیبه پاکستان، حرکت اسلامی ازبکستان، حرکت ترکستان شرقی، گروه انصارالله تاجیکستان و غیره، در ناامنی های افغانستان نقش دارند. وی همچنان افزود که داعش تلاش دارد تا به اقتصاد مواد مخدر در افغانستان دست یافته، فعالیت های تروریستی خود را از این طریق بیشتر کند.
برخی اگاهان به این باوراند که حیات طالبان و القاعده و شبکه حقانی در افغانستان بدون حمایت بازی گران منطقه‌ای  و فرا منطقه‌ای غیرممکن است چنانکه در این اواخر روسیه و ایران از ارتباط شان با گروه طالبان پرده برداشته‌اند و پاکستان نیز همواره متهم به حمایت از گروه‌های تروریستی فعال در افغانستان بوده است.
به گفته انان وضعیت امنیتی افغانستان نشاندهنده آنست که امریکا و متحدینش برای دراز مدت باید افغانستان  را بخصوص بخش های امنیتی و دفاعی ان را کمک وهمکاری کند واز سوی دیگر، بالای کشورهایکه حامی گروه های هراس افگنان شناخته شده اند از طریق فشار های اقتصادی و دیپلوماسی انان را وا دارند تا برای اعاده  ثبات در افغانستان همکاری  کنند تا شود که امریکا دراین جنگ به موفقیت برسد در غیران ،حضورامریکا و ناتو د راین کشور مانند دوسال اخیرشکل سمبولیک خواهد بودوروزبه روز دامنه فعالیت گروه های هراس افگن در سراسر جهان افزایش خواهد یافت
این درحالیست که جان مکین رئیس کمیته خدمامت نظامی مجلس سنای امریکا  اخیرا ضمن  انکه راهبرد برای موفقیت  درافغانستان را پیشنهاد کرده تاکید نموده  که امریکا بدون هدف درافغانستان  مصروف است و ازهمین رو باید در این مورد باید درداخل حکومت امریکا گفت و گو وبررسی دقیق صورت گیرد .
اوهمچنان گفته است: اما ما باید حقیقت‌ها را بپذیریم، ما در حال شکست در افغانستان استیم و اگر ما قصد داریم که وضعیت را تغییر بدهیم وقت بسیار مهم است.
جنرال نیکلوسن ، جان مکین ومشاورامینت ملی امریکا ازجمله اشخاصی اند که همواره از پاکستان ،ایران ،روسیه وبرخی کشورهای منطقه بخاطربی ثباتی افغانستان انتقاد کرده اند ودر این اواخر برای  مبارزه باگروه های هراس افگنان خواهان اعزام سربازان اضافی امریکایی در افغانستان شده اند. جاوید روشان

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا