جامعه

دیوار های سمنتی عامل بسا از مشکلات برای شهریان کابل

کابل باختر اول اسد
شماری از شهروندان کابل میگویند که ایجاد موانع  و گذاشتن  دیوارهای سمنتی دربعضی  ازجاده های پایتخت  اگر برای تامین امنیت  نهاد های دولتی  تا اندازه  موثر بوده مگر  برای شهروندان  مشکلات جدی رابه  بارآورده است.
این گفته هادرحالی بیان میشود که بندیش شماری از جاده ها در کابل  آنهم با گذاشتن دیوارهای سمنتی و موانع دیگرنه تنهابه کابل یک چهره نظامی بخشیده بل بر زندگی فعالیت و اجتماعی  واقتصادی باشندگان پایتخت نیزاثرگذاشته است.
حمید، قاضی کارمند یکی از نهاد های قضایی و باشنده دارالامان  کابل میگوید به برای رسیدن  به محل  وظیفه  هر صبح  را باید در ازدحام  جاده ها ی کابل سپری کند  و هیچ  وقت  نتوانسته  به وقت  معین بالای وظیفه  خود حاضر شود.
وی  افزود که در مسیر که او از منزل  تا وظیفه طی میکنند چند  وزارت خانه واداره  امنیتی واقع  شده که هر کدام  شان  شکل یک قلعه جنگی به خود گرفته اند و هر اداره با دیوارهای سمنتی و موانع  پوشیده شده اند.
موجودیت  این دیوار و موانع باعث بندیش  جاده ها گردیده و ازدحام ترافیکی را به  بار آورده است.
احمدالله که در شهر  تکسی رانی میکند به خبر نگارآزانس باخترگفت: مسیر راه  که در حالت  عادی باید دربیست دقیقه طی  نماید حالا درموجودیت دیوارها  وبندیش راه ،  دو ساعت می پیماید.
او می گوید این همه برای ما زیان  آوراست و هم  باعث  استهلاک  موتر  میگردد  در چنین یک  حالت ما نمی توانم که حتا پول  تیل  را پوره نمایم.
چنین وضعیت  دیگر  نمی تواند برای باشنده گان پایتخت  قابل تحمل  باشد انها بر حل دایمی این معضل تاکید دارند.
این در  حالست که شاروالی کابل به تاریخ اول سرطان سالجاری  در هماهنگی با نهاد های امنیتی ، برنامه جمعاوری موانع و دیوار های سمنتی را از جاده های پایختت آغاز کرد وامیدواری ها را در میان باشندگان شهرکه نوید یک شهر بدون دیوار های سمنتی و موانع  را میدهد زنده ساخت ، مگر این برنامه به دلایل نا معلوم متوقف گردید.
جلیل سلطانی رئیس نشرات شاروالی کابل میگوید  که این برنامه متوقف نگردیده بل طبق برنامه ادامه دارد.
به گفته سلطانی ، بعد از آنکه این برنامه به روز شنبه از سر گرفته شد  208 دیوار سمنتی از نقاط چون چهاراهی دهمزنگ ، حوزه چهار پولیس و اطراف منزل یک عضو کابینه برداشته شد ،مگر برای جلوگیری از تهدید های احتمالی امنیتی ، که متوجه بعضی از چهره های سیاسی و رجال برجسته است برنامه تازه روی دست گرفته شده است.
سلطانی تاکید دارد که طرح جدید هم نمیتواند بر روند جمعاوری دیوار های سمنتی اثر گذار باشد، حرف های این مفام شاروالی کابل ، بازهم امیدواری ها را در دلها تازه ساخته است مگر تاکید مردم براین است که این امیدواری دیگر به نا امیدی تبدیل نگردد بل تعهد مقامات مبنی بر دور  نمودن چهره نظامی از پایتخت عملی گردد# نوریه زیوری

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا