گزارش ها

تفسیر بر خبر: تعهد هند در بازسازی فابریکه های نساجی افغانستان ! نمونه یی از تعهد و همکاری منطقه یی

کابل باختر/ 18/ جدی
هند به عنوان یکی از کشورهائیکه درطول سیزده سال گذشته درعرصه های مختلف در بازسازی افغانستان رول ارزشمند داشته اینبار تلاش دارد تا صنعت نساجی ، درافغانستان را احیا سازد.
موافقتنامه همکاری در بخش فعال سازی صنعت نساجی افغانستان اخیراً میان سرپرست وزارت تجارت و صنایع افغانستان و سفیر هند درکابل امضاء شد که براساس این موافقتنامه هند حاضر شده تا آموخته ها و تجارب خود را دربخش صنعت نساجی با افغانستان شریک و افغانستان را دربازسازی کارخانه های نساجی کمک کند.
به گفته سفیر هند ، افغان ها در بخش صنعت نساجی از توانایی های خوبی برخوردار بوده اند و باور داریم که افغانستان با تولیدات داخلی به خودکفایی خواهد رسید.
او گفته است، ما تلاش داریم تا با بازسازی پروژه های بنیادی درافغانستان میزان بیکاری را کاهش دهیم تا فرصت های کاری برای مردم این کشور فراهم شود .
به همین منظور تجارب و آموخته های خود را با آموزش دهی دراین بخش برای افغانها شریک می سازیم و با بازسازی کارخانه های صنعت نساجی درافغانستان این کشور درمنطقه موقف خوب اقتصادی را حاصل خواهد کرد.
درگذشته کارخانه های صنعت نساجی درافغانستان مانند نساجی بگرامی ، نختابی و پشمینه بافی کابل ، نساجی گلبهار ، نساجی پلخمری ، نساجی افغان، نساجی قندهاروهلمند که تولیدات این دستگاه نخ خالص بود در افغانستان و تولیدات آنان از کیفیت بالا برخوردار بود وحتی خریداران زیادی درخارج کشور داشت .
به عنوان مثال نساجی پلخمری که سال هاست به دلیل از دست دادن مصرف کنندگان ( وزارت های دفاع، داخله ، صحت عامه و ریاست امنیتی ملی ) با رکود مواجه است و همچنان نساجی گلبهار برای بیش از سی و هشت سال پارچه های نخی با کیفیت بالا ، تار قالین وپتو تولید میکرد وتولیدات اش به خارج نیز صادر میگردید .
اما اکنون این چنین صنعت مهم حیاتی را ندارد و درطول سالها فابریکه های نساجی بازسازی نشده و دلیل آن را برخی از کارشناسان راه اندازی برنامه های تخریبی ازسوی کشورهای همسایه میدانند اما اکنون هند پس از پایان سال 2014 میلادی اولین کشورئیست که گام همکاری رادرعرصه صنعت نساجی درافغانستان برداشته است.
هند در طول دهه گذشته با نیت انسان دوستانه همواره سعی کرده است به مردم افغانستان دربازسازی و تامین ثبات یاری برساند و درهمین مدت با حدود دوملیارد دالر کمک ، یکی از بزرگترین کشورهای کمک کننده درافغانستان به شمار میرود که در پروژه های بزرگ بازسازی درافغانستان چون احداث سرک زرنج و دلارام، اعمار و بازسازی بند سلما درهرات ، اعمار ساختمان جدید پارلمان افغانستان و با ده ها کمک دیگر درکشور فعال بوده است.
کمک های هندوستان آنهم دربخش نساجی فرصت های زیاد کاری را به میان میاورد و از طرف دیگر از نیاز افغانستان به منسوجات خارجی میکاهد ضمناً آنچه را هند تعهد کرده اند زمینه ساز امنیت نیز خواهد شد چون شماری زیادی از جوانان افغان به دلیل نبود اشتغال ترک کشورمی نمایند . کارکرد هند درقبال افغانستان میتواند نمونه یی از یک تعهد و نمونه از همکاری منطقه یی باشد که دیگران باید از آن بیاموزند و به جای اعزام انتحار کننده و صدور بمب و باروت روش های معقول همزیستی را فرا گیرند. 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا