سیاست

جلسه شوراي وزيران داير شد

 

كابل باختر27 قوس

جلسه نوبتی شوراي وزیران امروز تحت ریاست مارشال محمد قسیم فهیم معاون اول ریاست جمهوري اسلامي افغانستان در قصر گلخانه ارگ برگزار گردید.

 به اساس معلومات ریاست عمومی اداره امور و دارالانشای شورای وزیران  به آژانس باختر ،ابتدا، شورای وزیران تاثرات عمیق را به خاطر شهادت نه طفل و زخمی شدن دو طفل ديگرکه همه  بین 9 الی 13 سال بودند و بالاثر ماین گذاری تروریستان در ولسوالی چپرهار ولایت ننگرهار شهید و زخمی گردیده اند ابراز نموده، برای خانواده هاي شهدا صبر جمیل و برای مجروحین حادثه صحتمندي مجدد را از بارگاه ایزد متعال استدعا نمود و به ریاست عمومی اداره امور و دارالانشای شورای وزیران وظیفه سپرد تا مساعدت های دولت را به فامیل های شهدا و مجروحین برساند.

 متعاقباً، گزارش کمیسیون موظف تحت ریاست والی کابل در مورد انتقال و جابجایی فامیل های خیمه نشین از ساحه قصبه خانه سازی به جلسه مطرح شد. گزارش ارایه شده حاکی از آنست که یک عده افراد در محلات همجوار میدان هوایی بین المللی کابل و ساحه قصبه خانه سازی در قدم نخست به جابجایی خیمه ها و بعداً به اعمار خانه های خود سر مبادرت ورزیده که از نظر نظامی و امنیتی تهدید جدی به میدان هوایی بین المللی کابل تلقی میگردد. همچنان از نظر تطبیق پلان های شهری، ساحه مذکور را به یک محل خود سر تبدیل نموده و هم مانع تطبیق پروژه های انکشافی در آن محل گردیده است.

شورای وزیران، بعد از غور روی موضوع، وزارت های دفاع ملی و امور داخله را موظف نمود تا در همکاری با کمیسیون توظیف شده تحت ریاست والی کابل فیصله شورای امنیت ملی را در مورد تطبیق نماید. 

طبق اجندا، صادق مدبر رئیس عمومی اداره امور و دارالانشای شورای وزیران بر مبنای هدایت فرمان شماره (45) رئیس جمهوری اسلامی افغانستان گزارش سفر کاری وزرأ را که از تاریخ 11 الی 24 قوس سال روان به ولایات کشور صورت گرفته به جلسه ارایه نموده افزود:

وزیر معارف به ولایات پروان و میدان وردک، وزیرکار، اموراجتماعی، شهدا و معلولین به ولایات هرات، کندز، تخار و بدخشان، وزیر تحصیلات عالی به ولایات فراه و غزنی، وزیر امورشهرسازی به ولایت لوگر، وزیر اطلاعات و فرهنگ به ولایات غور ونورستان و وزیر دفاع ملی به حومه شهر کابل جهت تطبیق مندرجات فرمان شماره (45) سفر های کاری را انجام داده اند.

بعداً، مشاور ریاست جمهوری در امور ساختمانی، تخنیکی، معادن، انرژی و آب در راستای تحقق فرمان شماره (45) و حکم شماره (2232) مورخ 7/4/1391 رئیس جمهوری اسلامی افغانستان چگونگی بررسی اسناد و مدارک مربوط شهرک های ساختمانی و غصب اراضی در مرکز و ولایات کشور را به جلسه مطرح و خاطر نشان نمود که از جمله (180) شهرک که نزد وزارت امور شهرسازی ثبت میباشد به تعداد (18) شهرک آن را طور نمونه وی مورد بررسی قرار داده اند، ایشان نتایج ارزیابی خویش را طی طرح مشخص و پیشنهاد های اصلاحی را بمنظور استرداد ملکیت های غصب شده، بررسی اسناد شهرک های غیر قانونی، طرح پالیسی ها و طرزالعمل های خاص جهت حل این مشکل و ایجاد یک اداره مستقل برای رسیده گی به مسایل اراضی و غصب ملکیت ها را ترتیب و به جلسه مطرح نمود.

شورای وزیران بعد از بحث همه جانبه طرح متذکره را در قاعده مورد تائید قرار داده خاطر نشان نمود که بمنظور حل این مشکل لازم است تا کمیسیون موظف طی مراحل اسناد  تمام شهرک ها و زمین های مربوط آنرا از لحاظ قانونی مورد بررسی قرار داده شهرک های مجاز و غیر قانونی را تفکیک و ساختمان های آن را از لحاظ معيار های ساختمانی  بررسي نموده از نتیجه طی مدت دو ماه به شورای وزیران گزارش ارایه نماید تا بر مبنای آن زمین های دولتی استرداد و غاصبان زمین، جعل کاران و آنانیکه به صورت غیر قانوني اجازه اعمار شهرک ها را صادر نموده اند مجازات گردند.

به همین ترتیب شورای وزیران به کمیسیون تثبیت ملکیت های غصب شده تحت نظر وزیر زراعت و آبیاری و کمیسیون استرداد املاک غصب شده تحت ریاست وزارت امور داخله وظیفه سپرد تا با اعضای خویش طرح های پیشنهادی و راه های بیرون رفت غصب املاک دولتی و شخصی را مشخص و غرض اتخاذ تصمیم نهائی به یکی از جلسات شورای وزیران ارايه نمایند.

سپس، وزیر فوایدعامه در رابطه به تحقق فرمان شماره (45)، استراتیژی حفظ و مراقبت شاهراه ها را به جلسه مطرح و خاطر نشان نمودند که این طرح بر مبنای بررسی  ظرفیت ها و خلاهای موجود، دور نما و ارزش ها، اهداف کلیدی، پالیسی ها و سایر موضوعات مرتبط به حفظ و مراقبت شاهراه ها ترتیب گردیده است.

 به اساس این پالیسی حفظ و مراقبت شاهراه های کشور از طریق قرار داد با سکتور خصوصی، حفظ و مراقبت نقاط اضطراری و استراتیژیک از طریق ایجاد یونت های حفظ مراقبت وزارت فواید عامه، حفظ و مراقبت سرک ها ولایتی طی قرار داد با شورا های محل و مردمی و حفظ و مراقبت سرک های ولایتی به همکاری جامعه مدنی صورت میگرد. ضمناً ایشان ایجاد یک صندوق وجهی زیر بنا ها را به منظور حفظ و مراقبت شاهراه ها پیشنهاد نموده اند.

شورای وزیران استراتیژی حفظ و مراقبت شاهراه های افغانستان را مورد تصویب قرار داده وزارت فواید عامه و ارگان های ذیربط دولتی را موظف به تطبیق آن نمود.

درادامه، وزیر فوایدعامه طرح کنترول وسایط توناژ بلند را در شاهراه های کشور به جلسه مطرح نمود که بعد از بحث همه جانبه وزارت های فوایدعامه، ترانسپورت و هوانوردی، تجارت و صنایع، احیأوانکشاف دهات و اداره مستقل حفاظت میحظ زیست را تحت ریاست وزارت عدلیه موظف نمود تا این طرح را در چوکات مقرره تدقیق و طی مراحل نمایند.

در بخش دیگر اجندا وزیر تحصیلات عالی طرزالعمل انتخاب کاندیدان واجد شرایط در بورسیه های دولتی و گروپی را به جلسه مطرح نمود.

شورای وزیران با ورود یک سلسله تصحیحات طرز العمل متذکره را مورد تصویب قرار داده وزارت تحصیلات عالی را موظف نمود تا طرزالعمل متذکره را طبق تذکر جلسه تصحیح و  نهائی سازد.

متعاقباً، کابل شاروال پیشنهاد تادیه مبلغ 3/35 ملیون افغانی منجانب وزارت حج و اوقاف بابت قیمت 2500 متر مربع زمین ساحه مسجد شریف پروژه بگرامی را به جلسه مطرح و افزودند در صورت ضرورت به انتقال مجانی این زمین، شورای وزیران میتواند فیصله  صادر نماید.

شورای وزیران بدسترس گذاشتن موازی 2500 متر مربع زمین را طور مجانی جهت اعمار مسجد شریف در پروژه بگرامی مورد تصویب قرار داد.

بعداً، وزیرا امور مهاجرین و عودت کننده گان بازگشت احتمالی 99 تن اطفال پسر زیر سن 18 سال جدا شده از خانواده های شانرا از کشور انگلستان، ناروی، سویدن و دنمارک به جلسه مطرح نمود.

شورای وزیران وزارت های امور مهاجرین و عودت کننده گان، شهدا و معلولین، کار و امور اجتماعی را موظف نمود تا به همکاری وزارت امور خارجه طبق رهنمود ارایه شده در شورای وزیران در این مورد اقدام نمایند.

در اخیر جلسه وزیر زراعت و آبیاری انتقال موازی نزده هکتار زمین واقع سر دوره ولایت کندز را که در سال 1383 احداث پروژه شهرک بالای ان از طریق شرکت نوی کندهار طی مراحل گردیده  ولی تاکنون زمین آن از طریق وزارت زراعت و آبیاری به شاروالی کندز انتقال نگردیده. به جلسه مطرح نمود.

شورای وزیران انتقال نزده هکتار زمین شهرک سردوره ولایت کندز را مورد تصویب  قرار داد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا