جامعه

کنفرانس ساده سازی اجراات قضائی برگزارشد

کابل باختر/ 4/ جدی

کنفرانس ملی قضائی زیر عنوان ساده سازی اجراات قضائی که با اشتراک اعضای شورای عالی ستره محکمه مستشاران قضائی ، روسای استیناف مرکز وولایات ، روسا و اعضای مسلکی دوایر مرکزی درتالار ستره محکمه با قرائت پیام حامدکرزی رییس جمهوری اسلامی افغانستان و بیانیه اساسی پوهاند عبدالسلام عظیمی قاضی القضات و سرپرست ستره محکمه قبل از ظهر امروز به کار خود آغاز کرد .

 به اساس معلومات ریاست نشرات ستره محکمه به آژانس اطلاعاتی باختر، درمراسم افتتاح کنفرانس ملی قضائی حارنپوه حبیب الله غالب وزیر عدلیه ، حارنپوه محمد اسحاق الکو لوی حارنوال ، اعضای شورای عالی ، هانس کلیم سفیر بخش حاکمیت قانون ایالات متحده امریکا و برخی از نماینده گان موسسات کمک کننده اشتراک ورزیده بودند.

 در آغاز کار کنفرانس، نخست پیام حامدکرزی رییس جمهور افغانستان توسط دوکتور عبدالملک کاموی قرائت گردید.

 در پیام آمده است: تامین صلح و امنیت در کشور را مستلزم قانونیت و تعمیم عدالت دانسته که هردو به اصلاح اداره ، مبارزه با فساد اداری ، ایجاد سهولت و ساده سازی در اجراات به طور کل و با اجراات سالم و شفاف قضائیبه طورخاص رابطه مستقیم دارد ، درجای دیگری از پیام درمورد کنفرانس قضائی اضافه شده است ، به منظور برآورده شدن این اهداف روسا و قضات ورزیده کشور ، به مثابه اهل خبره قضائی ، گردهم آمده اند تا رهنمود های را به تصویب برسانندکه برای سرعت اجراات قضائی در ساحات مختلف جزائی ، مدنی ، حقوق عامه ، فامیلی ، احوال شخصیه ، تجارت و امور وثایق ممد ثابت گردد.

سپس قاضی القضات سخنرانی کرده گفت ، قضاء در کلیه کشورهای جهان بنابر اینکه درمورد هستی های پر ارزش جامعه از جمله جان ، مال و ناموس قضاوت مینماید و تامین عدالت و حاکمیت قانون را بعهده دارد از مقام و ارزش خاصی برخوردار میباشد.

 ستره محکمه با وجود محدودیتها و چالش های مختلف کاری که در برابر آن قرارداشت طی سالهای گذشته توانست نوآوری های جدید و قابل توجهی را وارد نظام قضائی کشور نماید ، و احکام قانون اساسی را درمورد ایجاد و استقرار قوه قضائیه مستقل به مقصد تامین عدالت و حاکمیت قانون تحقق بخشد . طرح برنامه اصلاحات قضائی که تمام ساحات کاری چون فعالیت قضائی ، جابجاسازی کادر ها ، بهبود و حل مشکلات مادی و فزیکی در مجموع نظام ساده سازی را احتوا مینماید.

قاضی القضات به دوام صحبت های خود افزود : ستره محکمه پنج سال قبل از امروز در روشنی ستراتیژی انکشاف ملی افغانستان که در برگیرنده ابعاد مختلف منجمله ساحه عدلی و قضائی دولت است ، استراتیژی پنج ساله را که جوابگوی نیازمندی های قوه قضائیه دردراز مدت بود ، طرح کرد که اساسات آن بعداز تائید دونر ها و توافق درکنفرانس روم مورد حمایت جامعه جهانی قرارگرفت و مطابق آن برنامه ملی و عدلی قضائی طرح و تدوین گردید . اولویت های پنج سال بعدی قوه قضائیه که درکنفرانس کابل نیز مطرح وروی آن توافق شده است درچوکات استراتیژی برنامه ملی سکتور عدلی و قضائی مواردی چون تخصص و ارتقای ظرفیت ، انکشاف اداره و امور اداری که هرکدام دارای ابعاد متنوع است احتوا می کند.

 قاضی القضات درسخنرانی خود سیستم اداری محاکم برشیوه کهنه اداری را جوابگوی نیازمندی های نوین قوه قضائیه ندانسته و درین مورد افزود که هدف تسهیل ، تسریع ، معیاری نمودن ، موثریت و شفافیت بیشتر ، طرزالعمل سیستم اداری محاکم تدوین و پس از تائید سیمینار روسای محاکم منعقده 1386 و تصویب شورای عالی ستره محکمه به مرحله اجراء قرارداده شد .

 همچنان ستره محکمه پروسه ساده سازی اجراات قضائی را که یکی از پروگرام های مفید و موثر در راستای اصلاحات قضائی است در مطابقت با ستراتیژی اصلاحی قوه قضائیه طرح و از طریق کمیته های توظیف شده ترتیب و تدوین نمود، که هدف از پروگرام ساده سازی اجراات قضائی در مرحله نخست تنظیم امور قضائی به نحوی است که از طوالت بکاهد و مردم بتواند بدون اینکه وقت اضافی را به مصرف برسانند به حقوق شان نایل آیند و در مرحله دوم کوتاه شدن مراحل محاکمه و ایجاد سهولت در رسیده گی قضایا بوده که شامل پیشنهاد تعدیل د راسناد تفنینی میباشد. تاجائیکه سوابق نشان میدهد این مراحل درگذشته نهایت پیچیده و مشکل بوده برای هر کس امکان احقاق حقوق موجود نبوده است زیرا ترتیب دعوا ، دفع ، دفع الدفع ، اعتراضات و تصامیم قضائی همه تابع ادبیات خاص ، طویل ، مغلق و پیچیده بوده مراحل و زمان زیاد را در برمی گرفت که ستره محکمه با توجه باین موضوع و ساده ساختن اجراات قضائی کمیته های مرکب از قضات را که درواقع متخصصین امور قضائی می باشند تشکیل نمود و در امور مذکور اقدامات لازم بعمل آوردند.

قاضی القضات در اخیر بیانیه از تمام منابع کمک کننده در ساحات مختلف بخصوص برنامه انکشافی ایالات متحده امریکا ، بانک جهانی ، بخش حاکمیت قانون ایساف قطعه 435 ، ماکس پلانگ ، ایپک ، آیدلو ، جی تی زید و سایر موسسات همکار دفتر ملل متحد درکابل و از ارگان های همکار ستره محکمه ( وزارت عدلیه ، داخله و لوی حارنوالی ) که در فضای تفاهم مشترک همواره درحل معضلات با ستره محکمه همکاری صمیمانه و نزدیک نموده اند اظهار امتنان و تشکر نموده همینطور از همه روسا و سایر منسوبین قوه قضائیه اعم از قضائی و اداری که درتطبیق ثمر بار استراتیژی ستره محکمه از هیچگونه تلاش وجدیت دریغ ننموده اند ابراز تشکر کرده امتنان فراوان شان را با کمیته ساده سازی اجراات قضائی که با کار پر بار شان چهره قضائی را درآینده نزدیک ، عوض خواهند نمود و هم احترام فراوان خود را به تمام کسانی که به منظور تدویر این کنفرانس قبول زحمت نموده و تشریک مساعی کرده اند ابراز داشت .

سپس ، قانون پوه حبیب الله غالب وزیر عدلیه ، حارنپوه محمد اسحق الکولوی حارنوال ، هانس کلیم سفیر بخش حاکمیت قانون ایالات متحده امریکا هریک به ارتباط موضوع بیاناتی ایراد و برای مشمولین کنفرانس در راه تحقق اهداف آن آرزوی موفقیت نمودند.

جلسه افتتاحیه بعداز اینکه محمد عثمان ژوبل رییس عمومی تدقیق و مطالعات ستره محکمه پروگرام کار و  تشکیلات کنفرانس را ارائه نمود حوالی ظهر خاتمه پذیرفت .

این کنفرانس برای چهار روز تدویر یافته است .

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا