گزارش ها

آینده تفاهمنامه امنیتی افغانستان – امریکا

کابل باختر-24 سنبله
در حالیکه سیاسیون افغان و منتقدان نظام بر بیرون شدن افغانستان از تفاهمنامه امنیتی با امریکا تاکید دارند محمد اشرف غنی می گوید: من نمی خواهم که افغانستان بار دیگر به انزوا برود.
گزارشگرآژانس باختر مینگارد: محمد اشرف غنی این مطلب را روز پنجشنبه در محفل گرامی داشت از هفته شهید درارگ بیان داشت.
این اظهارت آقای غنی در حالی مطرح می گردد که روز چهارشنبه 116 اعضای مجلس نمایندگان خواستار بازنگری قرار داد امنیتی کابل واشنگتن  شدند. در این میان رهبران شماری از احزاب و چهره های سیاسی  نیز بر همین خواست تاکید دارند،  دراین نشست که اخیرأ با حضور رهبران،احزاب ونماینده گان پارلمان در منزل صبغت الله مجددی برگزار شده بود موضوع بازنگری قرار داد امنیتی کابل واشگتن مورد بحث قرار گرفت واز اقدام اخیر نماینده گان  مردم در این خصوص  حمایت نمودند.
مگر رئیس جمهور غنی  که حدود چهار سال قبل آنهم در اولین ساعات  آغاز کار حکومت وحدت ملی ٬ تفاهمنامه امنیتی کابل واشنگتن از سوی مشاور امنیت ملی او امضا شد،  از امضاء این تفاهمنامه واستراتیژی امریکا برای جنوب آسیا وافغانستان دفاع وتصریح کرده که استراتیژی امریکا برای جنوب آسیا وافغانستان خواست چهل ساله مردم افغانستان بود که ثبات افغانستان را تضمین کند.
آقای غنی بحران جاری درافغانستان را داری ابعاد جهانی ومنطقه یی خواند و اظهار امیدواری کرد که بحران چهل ساله کشور در حال خاتمه یافتن است.
چون اجتماع همه گانی به وجود آمده ودهشت افگنان وحامیان شان تحت فشارهای گوناگون قرار گرفته اند که باید از این فرصت جهانی استفاده کنیم.
وی در بخش دیگر از سخنانش قرار داد امنیتی با امریکا را عامل اصلی نزدیک شدن به صلح ومناسبات گسترده باجهان وبیرون شدن از انزوا دانست و افزود: اکنون که به صلح نزدیک شده ایم آیا می خواهد که بار دیگر خود را در انزوا قرار بدهم امکانات وزمینه های صلح از هر زمان دیگر بهتر فراهم است ماهیت جنگ تغییر کرده ونیروهای امنیتی افغانستان نشان دادند که جای نیروهای پیشرفته خارجی را گرفته اند اما این پرسش این است که آیا می خواهید در هنگامی که نزدیک است به صلح برسیم خود را در انزوا قرار دهیم بدیل ما چیست؟ از دنیا می خواهید که بار دیگرصد هزار نیرو اعزام کند وکی این را می خواهد؟
آقای غنی در پایان تاکید کرد که برخی افراد در منطقه می خواهند تا ارتباط افغانستان را با جهان که با تدبیر وتلاش به دست آورده است قربانی کند.
آقای غنی گفت که اجازه نمی دهد ارتباطات ومناسبات بین المللی افغانستان را در نتیجه احساسات از دست بدهد.
تاکید منتقدان نظام مبنی بر خارج شدن افغانستان از تفاهمنامه امنیتی با امریکا  وتاکید رئیس جمهور بر حفظ آن نشان میدهد که این مساله دارد به یک مساله بحث برانگیز در جامعه سیاسی افغانستان مبدل میشود.
آنچه مهم است  این است که افغانستان نتوانسته  از مفاد آن استفاده لازم کند شماری از اعضای شورای ملی و فعالان سیاسی میگویند که ما نتوانسیم موقعیت خود را در این تفاهمنامه پیدا کنیم  و آن را به نفع خود مدیریت کنیم در حالیکه امریکایان انرا برای خود یک دستاویز خوب ساختند و از آن به گونه یکطرفه و هدفمند استفاده نمودند در حالیکه در این تفاهمنامه امتیازات  افغانستان مشخص است.
این آگاهان میگویند بهتراست که افغانستان بار دیگر وارد یک بحث سودمند و هدفمند در باره  این تفاهم نامه با امریکایان شود خواست ها  و آسیب پذیری های  خود را روی میز بگذارد و بعدا هم هشدار های خود را مطرح  کند. شوخک  زیوری

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا