اقتصاد

سیگار: افغانستان کشور بد در حفظ سرمایه گذاری های کوچک

کابل اول اسد/ باختر
سیگاریا اداره بازرس خاص  امریکا برای بازسازی افغانستان  در تازه‌ ترین گزارش‌خود اعلام کرد که افغانستان دومین کشور بد در حفظ سرمایه گذاری های کوچک است.
درهمین حال  مسؤولان اتاق تجارت و صنایع می‌گویند که اخیرأ چالش‌های امنیتی در برابر کار شرکت‌های خصوصی در افغانستان افزایش یافته اند و این وضعیت برای مالکان این شرکت‌ها زیان‌بار بوده است .
گزارشگر آژانس باختر مینگارد : اداره بازرس خاص امریکا برای بازسازی اففانستان دراین گزارش خود نوشته است که ، جایگاه افغانستان در زمینه آغاز یک تجارت از رتبه 42 به رتبه 107 سقوط کرده است و افغانستان دومین کشور بد در راستای حفاظت از تجارت‌های کوچک می‌باشد .
دراین گزارش امده است در حال حاضر،سرمایه گذاران مجبور اند تا برای به دست آوردن جواز تجارتی، برای سه سال پول آن را پرداخت کنند که این امر سبب شده هزینه‌ به ‌دست آوردن جواز تجارتی از 19٫9 درصد به 82٫3 درصد افزایش یابد.
خان جان الکوزی، معاون اتاق تجارت نیز با تائید این گزارش  تاکید کرده که ناامنی، فساد اداری و نبود زیربنا ها ازجمله چالش های جدی به شمار می رود. دولت میکانیزم مشخصی برای حفاظت از تجارت ندارد.
وی افزوده است که در قانون، این از مکلفیت‌های دولت است که جان و مال سرمایه‌گذاران را محافظت بکنند. اما متأسفانه در طول همین شانزده سال، مشکل وجود داشته و همین حال هم است.
او باج گیری زورمندان از پیمان کاران ،آدم ربایی وتهدید کارمندان شرکت ها ی خصوصی را از چالش های  جدی فرا راه کار این شرکت ها درکشورازسوی تفنگ داران غیر مسوول می داند که این‌کار سبب شده است در یکی دوسال اخیرشرکت های خارجی در روند داوطلبی‌ها کمتر شرکت کنند.
برخی اگاهان میگویند که این گزارش سیگار یا اداره سر مفتش خاص امریکا برای بازی افغانستان درحالی بیان میشود که این اداره باربار ازحیف و میل پول های کمکی وتخنیکی ایالات متحده امریکا درافغانستان و افزایش فساد ، اختلاس ، رشوه و مصارف پول های گزاف بیجا درادارات دولتی بخصوص در نهاد های قضایی ، امنیتی و ملکی افغانستان ، با انتقاد گزارش های را به نشررسانیده است
به گفته آنان توقع میرود  که اداره سرمفتش خاص امریکا برای بازی افغانستان درپهلوی نشر این گونه گزارش ها میتواند راه ها ی حلی را بخاطر بیرون رفت از این چالش ها ارایه کند . جاوید روشان

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا