گزارش ها

کمیسیون های انتخاباتی باید برای بدست آوردن اعتماد وباور مردم کار نمایند

کابل   باختر   25   سرطان
پس ازاعلام تاریخ انتخابات پارلمانی و شورای  های ولسوالی ها  ،کمیسیون مستقل انتخابات اعلام کرده است که تا چهل و پنچ روز دیگر روند  تثبیت مراکز رای دهی  نهایی میشود .
گزارشگرآژانس باختر مینگارد : امام محمد وریماچ رئیس دارالانشاء کمیسیون مستقل انتخابات  گفته است ، تثبیت  مراکز رای دهی یکی از اولویت های این کمیسیون است که به همین منظور روند تثبت مراکز رای دهی  درسراسر کشور آغاز شده و این روند  تا 45 روز آینده نهایی خواهد شد.
به گفته وریماچ برای پیشبرد این روند یک هزارکارمند موقت در تمام مراکزولایات و مرکزاستخدام شده اند که همزمان با آغاز روند تثبیت مراکز؛ نهاد های امنیتی نیز در جریان گذاشته می شوند تا امنیت این مراکز را تامین کنند.
این درحالیست که به اساس قانون اساسی ، انتخابات  پارلمانی باید در جوزای سال 1394 برگزارمیشد اما نظر به برخی دلایل و  مشکلات چون چالش های امنیتی و آوردن اصلاحات   زمان برگزاری این انتخابات به تأخیر افتاد ولی پس از سه سال تاخیر کمیسیون مستقل انتخابات تاریخ برگزاری انتخابات پارلمانی و شورای های ولسوالی  ها را درماه سرطان سال آینده  اعلام کرد که مورد استقبال دولت ،نهادهای انتخاباتی،  نهاد های جامعه مدنی به خصوص جامعه جهانی ازجمله ایالات متحده امریکا قرارگرفت.
در همین حال، ریاست‌جمهوری و برخی از سازمان‌های بین‌المللی از اعلام زمان برگزاری انتخابات پارلمانی و شوراهای ولسوالی‌ها استقبال کردند.
شاه‌حسین مرتضوی سرپرست دفتر سخنگوی ریاست‌جمهوری گفته است  که آماده‌گی‌های لازم برای برگزاری انتخابات از سوی حکومت گرفته شده است وحکومت از اعلام تاریخ برگزاری انتخابات استقبال می‌کند.
به گفته  ، رییس‌جمهور انتظار دارد تا احزاب سیاسی و نهادهای مدنی نقش نظارتی بیشتری از روند انتخابات آینده داشته باشند تا این انتخابات شفافتر و بهتر برگزار شود.
ازسوی هم نهاد های  نظارت بر روند آزاد انتخاباتی  تاکید دارند که بخاطر برگزاری انتخابات شفاف و عاری  ازتقلب باید از دخالت مسوولان دولتی ، افسران ارشد نظامی  ، ولسوال ها ، والی ها وافراد ذینفع درسطوح مختلف جلوگیری شود.
این در حالیست که سفارت امریکا در کابل و فرستاده خاص سرمنشی سازمان ملل متحد در افغانستان نیز، از اعلام تاریخ برگزاری انتخابات استقبال کرده می‌گویند، که برگزاری انتخابات پارلمانی و شوراهای ولسوالی‌ها از اهمیت فوق‌العاده برخوردار است.
سفارت امریکا افزوده که ایالات متحده و دیگر تمویل‌کننده‌گان بین‌المللی افغانستان متعهد استند تا کمیسیون انتخابات را در انجام اصلاحات مورد نیاز و هم‌چنین در روند نام‌نویسی رای‌دهنده‌گان کمک کنند.
این سفارت می‌‌گوید که برای نیروهای امنیتی نیز فرصت تامین امنیت انتخابات در همکاری نزدیک با نیروهای بین‌المللی فراهم می‌کند.
به گفته برخی کارشناسان :عملیه ارزیابی  مراکز رای دهی  که فعالیت ان آغاز یافت  وهمچنان تهیه فهرست رای دهنده گان درداخل حوزه های انتخاباتی قابل اجرا است زیرا مواد حساس و غیر حساس  انتخابات نظر به تعداد حوزه های  انتخاباتی  تهیه می شود از جانبی  دیگر پس  ا زاعلام تاریخ  انتخابات نامزد ها به فعالیت های  غیررسمی شان اغاز میکنند اما تازمانی که حوزه ها مشخص نگردد ان ها نمی دانند  در کجا به فعالیت  بپردازند.
اما رئیس دارالانشای کمیسیون مستقل انتخابات به صراحت گفته است که روند تثبیت مراکزرای دهی تا چهل وپنچ روز دیگر نهایی میشود و نیز تاکید کرده است که  برای چگونگی تامین امنیت انتخابات ، نگرانی  های خود  را با مسوولان نهاد های امنیتی  شریک ساخته اند.
به گفته وی دراین رابطه مسوولان نهاد های  امنیتی نیز از تامین امنیت روند  انتخابات درسراسر کشور اطمینان داده اند.
به باور کارشناسان سیاسی  و فعالان جامعه مدنی مسوولان  دو کمیسیون انتخابات باید برای رفع  نا باوری های که در جامعه افغانی نسبت به  این  دو کمیسیون  وجود  دارد نیز  تلاش کنند زیرا انتخابات هائیکه در گذشته صورت گرفته  مشکلات خود راداشته و با بی باوری  تمام به پایان رسیده است. جاوید روشان

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا