گزارش ها

برنامه برچیدن دیوارهای سمنتی در وجود زورگویی ها و تهدیدهای امنیتی٬ عملی خواهد شد؟

کابل/ ۱۶سرطان/ باختر
حصار کشی های داخل شهر کابل که با جاسازی دیوارهای سمنتی در نقاط مختلف پایتخت شکل گرفته است٬ باعث ایجاد مشکلات گوناگون برای مردم شده است و به شهر هویت نظامی بخشیده است.
گزارشگر آژانس باختر می نگارد؛ با ازدیاد وقایع تروریستی و بلند رفتن  سطح تهدیدهای امنیتی در کشور به خصوص کابل٬ جاسازی دیوارهای سمنتی به عنوان یک راهکار وقایه یی مدنظر گرفته شد و هر نهاد دولتی٬ هر مکان نظامی٬ بانک ها و دفاتر تجاری و حتا منازل و کلای شورا و سیاست ورزان با این دیوار پوشیده شدند.
با این کار بسیاری از جاده ها به خصوص جاده های فرعی به روی ترافیک و عابرین بسته شد و این باعث سرگردانی مردم٬ قطع جریان ترافیک در جاده ها و سرک های مشخص و سنگینی ترافیک در جاده های دیگر شد.
امروز اگر مشکلی در تراکم ترافیک دیده می شود و اگر مردم از بسته بودن جاده ها شاکی اند همه به جاسازی بی پیشینه و غیر برنامه ریزی شده چنین دیوارها بر می گردد.
بندش راه٬ تراکم ترافیک اکنون یک معضل حاد در شهرکابل و کلان شهرهای دیگر کشور است و مردم می خواهند که برای این معضل یک راه حل پیدا شود.
در جلسه امنیتی یی که نهم سرطان در ارگ ریاست جمهوری برگذار شد٬ این مساله مورد بحث قرار گرفت.
محمد اشرف غنی٬ رییس جمهوری اسلامی افغانستان٬ به ارگان های مربوط هدایت داد که موانع ترافیکی و دیوارهای سمنتی را دور کنند٬ راه ها و کوچه ها و سرک ها را به روی ترافیک باز بگذارند و برای مقام ها خط و سیر گرفته نشود و مقام ها در رفت و آمدشان به مردم مزاحمت نکنند.
صدور این دساتیر برای مردم دلگرم کننده و امید وار کننده است٬ مگر جنبه تطبیق آن با شک و گمان دنبال می شود.
معضل دیوارهای سمنتی٬ و یا مشکلات مردم در جاده و سرک که با گشت و گذار غیرمعمول مقام های دولتی٬ سیاست ورزان و وکلای پارلمان همراه است٬ مشکلات نو نیست.
بارها مقام ها چه در حکومت کنونی و چه در حکومت گذشته تلاش کردند تا به این معضل خاتمه بخشند و چهره نظامی را از شهر دور کنند و به آن چهره یک شهر غیرنظامی دهند٬ مگر موفق نبوده اند.
مشکل در این است که روابط٬ وابستگی ها٬ زور و قدرت مانع عملی شدن برنامه های نهادهای مربوط در این زمینه شده است. و حالا هم وضعیت تغییر نکرده است و چندان امید برای تحقق این برنامه وجود ندارد.
مجید پور فعال مدنی به این باور است که حکومت کارا نیست و ملی فکر نمی کند بل٬ با این معضل به اساس روابط برخورد شده است. چنین برخورد در گذشته هم وجود داشته است  و این که دولت در برداشتن موانع سمنتی جاده ها موفق نبوده است٬ مشکل در این است که با معضل برخورد یک سان نشده است.
مجید پور می گوید: در جریان 17 سال گذشته زورمندان در داخل و بیرون دستگاه حکومت از اعمار بلند منزل های غیرقانونی گرفته تا انواع واقسام اعمال فرا قانونی انجام دادند و هیچ مرجع جلو ایشان را نگرفت٬ بدون شک که در گذاشتن موانع سمنتی هم منافع زورمندان در میان بوده است که بارها با وجود اتخاذ تصامیم جمع آوری آن نتیجه نداده است و برعکس بیشتر از گذشته شهر کابل در حصار دیوارها درآمده است.
او به این باور است که هدایت رییس جمهور باز هم بی نتیجه خواهد بود
اما دوکتور عاطفه طیب استاد پوهنتون و فعال سیاسی می گوید: در حرف و عمل رهبری کنونی قاطیعت وجود دارد و از آنجایی که صلاحیت اجرایی این هدایت به نهادهایی بر می گردد که افراد متعهد در این نهادها حضور دارند٬ پس جنبه عملی شدن آن نیز نسبت به دفعات گذشته بیشتر است.
عبدالواحد طاقت٬ آگاه امور نظامی می گوید که وی در آغاز با گذاشتن دیوارهای سمنتی به دو دلیل مخالف بود اول اینکه دیوارهای سمنتی فاصله بین مردم  ودولت را بیشتر می کند زیرا روزانه مردم زیر بمباردمان نیروهای خارجی و تروریستان قرار می گیرند٬ بدین مفهوم است که مردم مصونیت ندارند و دولتی که باید حافظ مردم باشد با بر افراشتن دیوارها از خود محافظت کرده است.
دوم این که با بر افراشتن دیوارها اعتماد مردم از دولت برداشته می شود و هیچ حکومت در جهان پیروز نمی شود که مردمش بالایش اعتماد نداشته باشد.
طاقت دلیل عملی نشدن اوامر برداشتن دیوارهای سمنتی را در عدم امنیت می داند و می گوید: این بار هم جنبه عملی نخواهد گرفت زیرا نهادهای زیربط به خاطر محافظت خود حتی جاده ها را مسدود کرده اند٬ چه رسد به گذاشتن دیوارهای سمنتی در اطراف نهادهای شان.
طاقت دلیل هدایت رییس جمهور مبنی بر برداشتن دیوارهای سمنتی را دسیسه های مشاورین دور و برش می داند و می افزاید که مشاورین رییس جمهور با مطرح کردن مسایل و موضوعاتی که جنبه عملی گرفته نمی تواند٬ می خواهند رییس جمهور را بی صلاحیت نشان دهند.
او از رییس جمهور می خواهد که از این هدایت و دستور خود٬ خود نظارت کند. اگر این هدایت تطبیق شود اعتماد مردم به رییس جمهور بیشتر می شود.
در همین حال یک شهروند کابل گفت: ما در طول چند سال گذشته در رابطه به جمع اوری دیوارهای سمنتی٬ حرف های زیادی شنیدیم مگر عمل کم بوده است. امید است که این بار دولت با جدیت این برنامه را تعقیب کند.
طارق آرین سخنگوی وزارت داخله٬ به آژانس باختر گفت که این برنامه در گام نخست از شهر کابل آغاز خواهد شد و قومندانی امنیه کابل در این رابطه برنامه هایی روی دست خواهد گرفت.
مگر آرین نگفت که قومندانی امنیه کابل چه وقت این برنامه را آغاز خواهد کرد.
قومندان امنیه کابل و مسوولان مطبوعاتی آن نیز در این باره چیزی نمی گویند.
این نشان می دهد که مساله برچیدن دیوارهای سمنتی٬ یک مساله پر ماجرا برای نهادهای امنیتی در کابل است و آنان می خواهند که در چوکات یک برنامه قابل اجرا کارشان را در این خصوص آغاز کنند. صائم / فرزانه نعمت

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا