گزارش ها

هشدار های تازه مقامات امریکایی به ادرس پاکستان ! // شماری از سناتوران افغان :امریکا و پاکستان با هم بازی سیاسی دارند

کابل باختر 16 قوس
جمیز متیس، وزیر دفاع ایالات متحده امریکا، درجریان سفر به پاکستان از مقامات آنکشورخواسته است که در روند صلح  وثبات با افغانستان همکاری کند.
این درحالیست که وزیردفاع  امریکا پیش‌از این گفته بود که امریکا می‌خواهد با پاکستان در راستای مبارزه علیه هراس‌افگنی باهم کار کنند و نیز همکاری‌ها میان دو کشور در بخش مبارزه علیه این پدیده، گسترش یابد.
گزارشگر آژانس باختر مینگارد : پس ازاعلام استراتیژی  جدید  امریکا برای افغانستان و آسیای جنوبی، این دومین سفر وزیر دفاع امریکا  به اسلام اباد است.
دراین سفروزیر دفاع امریکا از مقام‌های این کشور خواسته است که تلاش‌هایشان را به هدف سرکوب هراس‌افگنانی که از خاک پاکستان، امریکا و متحدانش در افغانستان را هدف قرار می‌دهند دو برابر کند.
جمیز متیس تاکید کرده  است که پاکستان می‌تواند با نفوذی که برگروه  طالبان دارد، این گروه را به صلح بکشاند و ثبات در افغانستان و منطقه را تامین کند.
صدراعظم پاکستان نیز گفته‌است که پاکستان نسبت به هرکشوری دیگری، خواهان ثبات در افغانستان است و امریکا باید در نابودسازی پناه‌گاه‌های امن هراس‌افگنان در افغانستان نیز، اقدام نماید  زیرا کشورش به جنگ با هراس‌افگنی متعهد است و اهداف مشترک مشابه با ایالات متحده را دارد.
اما متیس گفته‌است ما از رهبران پاکستان شنیده‌ایم که می‌گویند آنان از هراس‌افگنی پشتیبانی نمی‌کنند. از این‌رو، ما توقع داریم که آنان اقداماتی انجام دهند که بازتاب‌دهندۀ سیاست‌شان در این باره باشد.
این درحالیست که ازراهبردی جدید امریکا درقبال افغانستان وآسیای جنوبی بیشترازنود روز میگذرد ولی پاکستان درراستای تطبیق این راهبردی  حتی اندک حرکتی را انجام نداده ومورد انتقاد نیزقرارگرفته است .
درهمین حال جان رود نامزد معاونیت وزیردفاع امریکا در امور پالیسی تاکید دارد که پاکستانی ها به طالبان و شبکه حقانی پناهگاه ها فراهم ساخته اند و کمک های آنان به این گروه ها یک خطر واقعی به تلاش های ما در افغانستان بوده است. متأسفانه این مشکل از شانزده سال به این سو پا برجا است. من فکرمی کنم که راهبرد تازه که دخیل ساختن بیشتر هند و بازسازی وحمایت از حکومت افغانستان است، نتیجه خواهد داد.
جان رود این سخنانش را در پاسخ به پرسش های اعضای کمیتۀ خدمات تسلیحاتی سنای امریکا ارائه کرده است که سناتور جان مک کین رئیس این کمیته نیز به پاکستان هشدار می دهد که هرگاه این کشور برضد گروه های هراس افگن اقدام نکند، رابطه اسلام آباد با واشنگتن تغییر خواهد کرد.
از طرف دیگر مایک پومپئو، رییس سازمان اطلاعات مرکزی امریکا  به پاکستان هشدار داده‌است که اگر اسلام‌آباد دربارۀ لانه‌های هراس‌افگنان در خاکش اقدام نکند، امریکا هر اقدام ممکنی را برای ازمیان برداشتن این لانه‌ها، انجام خواهد داد.
اوگفته است  در صورتی‌که پاکستان خواست امریکا را رد کند در غیاب پاکستان اقدام خواهیم کرد تا مطمئن شویم که دیگر پناه‌گاه امنی وجود ندارد.
باوجودیکه پاکستان ازبهرحمایت گروه های هراس افگن از جمله طالبان ،القاعده وشبکه حقانی مورد انتقاد جامعه جهانی بخصوص مقامات نظامی و سناتوران امریکایی قرارگرفته است وپس از اعلام استراتبژ جدی امریکا فشارها بیشتر بالای اسلام آباد وارد گردیده اما مقامات پاکستان با بازی دو چهره هنوزهم راهبردی جدید امریکا را به بازی گرفته است زیرا تا کنون درسیاست حمایت ا زهراس افگنی پاکستان هیچ تغییری وارد نشده است.
این گفته در حالی بیان میشود که شماری از اعضای مجلس سنا گفته اند که امریکا در پی مجازات واقعی پاکستان نیست، زیرا نمیخواهد این کشور بیشتر به دامن روسیه و چین بیافتداز این رو بازی سیاسی و فشار با پاکستان را در پیش گرفته است در حالیکه پاکستان از راهبرد امریکا اگاه است وبرای خود فرصت سازی میکند در این بازی بازهم افغانستان است که بازنده است  ورفع این نقیصه تنها با عملکرد خردمندانه سیاسیون افغان قابل حل است .جاوید روشان

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا