صحت

مرکز تیلی مدیسن ( تداوی از راه دور) در شفاخانه جمهوریت به فعالیت آغاز کرد

کابل/ 12 جوزا/ باختر
داکتر وحید مجروح، معین عرضۀ خدمات صحی وزارت صحت‌عامه و عمرمنصور انصاری رییس ادارۀ اترا، مرکز تیلی مدیسن ( تداوی از راه دور) را در شفاخانه جمهوریت کابل ، افتتاح کردند.
به گزارش آژانس باختر؛ برنامه تیلی مدیسن برنامه یی است که داکتران می‌توانند با استفاده ازتکنالوژی بیماران را تشخیص و تداوی کنند و مشوره‌ های فوق تخصصی صحی را با متخصصان ملی و بین‌المللی شریک کنند که در قسمت تداوی بهتر بیماران از آن استفاده موثر صورت گیرد.
داکتر وحید مجروح، معین وزارت صحت‌عامه در نشستی که به این مناسبت راه اندازی شده بود،  گفت:« امروز ما شاهد افتتاح یکی از ابتکارهای دیگر در بخش صحت افغانستان هستیم.»
وی علاوه کرد که یکی از آن ابتکارها ایجاد برنامه تیلی مدیسن در شفاخانه جمهوریت است که پل ارتباط میان ظرفیت‌های تخصصی در این شفاخانه ملی، میان داکتران و بیمارانی که در پکتیا و سمنگان به دلیل محدودیت‌ های ظرفیت عرضه خدمات صحی ، در بخش تخصصی وفوق تخصصی به خصوص در بخش داخله، نیو سرجری و سرطان که به مشکل مواجه بودند ، است  که امروز مداوای خود را از کابل دریافت خواهند کرد.
هم‌چنان داکتر مجروح افزود که برعلاوه این پروژه، ظرفیت و فرصت اتصال بسیار خوب میان شفاخانه‌های افغانستان در 34 ولایت کشور در قالب 57 مرکز که نصب خواهد شد ، است و برنامه تداوی از راه دور درد همه مردم کشور را مداوا نخواهد کرد؛ بلکه یک شروع بسیار خوب برای اتصال مرکز با ولایت ها و اتصال مرکز با کشورهای خارج از افغانستان نیز است .
همچنان منصور انصاری رییس اداره اترا گفت:« پروژه تیلی مدیسن یکی از پروژه‌هایی است که از طریق بودجه تی دی اف برای وزارت صحت‌عامه در نظر گرفته شده بود، که مجموع بودجه این مرکز مبلغ 50 میلیون افغانی می‌شود که ما شاهد افتتاح آن هستیم.
اداره تنظیم خدمات مخابراتی اترا در سال 1398 به وزارت صحت‌عامه در قسمت ایجاد پروژه‌های تیلی مدیسن و پلت فارم مرکزی، اتصال شفاخانه‌ها و تهیه باندویت انترنت به مبلغ ( 142/5) میلیون افغانی در نظر گرفته است که از این میان 50 میلیون افغانی آن برای سال 1399 از بودجه تی دی اف  اختصاص داده شده است.
احمدضیا احمدی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا