گزارش ها

محمد اشرف غنی: یکی ازمهمترین ساحات تاریخی کشوردوباره ساخته می شود

کابل باختر/ ۲۱/ جوزا
یکی ازمهمترین ساحات تاریخی کشور با حفظ معماری و اهمیت تاریخی آن به اهتمام دولت دوباره سازی می شود.
گزارشگر آژانس باختر می نگارد :یکی ازاولویت های کاری محمداشرف غنی رییس جمهوری اسلامی افغانستان دوباره سازی ساحات تاریخی کشور آن هم با حفظ اصالت های معماری آنها می باشد.
دولت جمهوری اسلامی افغانستان دراین راستا گام های عملی فراوان به جلوگذاشته است  .
دوباره سازی مقبره تیمورشاه ، باغ چهلستون کابل و آغازکارباز سازی قصر دارالامان از نمونه های بارزی می باشدکه دولت به خاطر نیل به این مأمول تنها در کابل به جلوگذاشته است .
به همین ترتیب  از گام های عملی یی بازسازی قلعه تاریخی اختیارالدین درهرات، نمادی دیگری از این تلاش ها می باشد.
درادامه این تلاش ها محمداشرف غنی رییس جمهوری اسلامی افغانستان روز گذشته ازجریان کار دوباره سازی ماشین خانه ‹‹باغ علم گنج ›› دیدن کرد و مژده دیگری به شهروندان افغانستان داد.
رییس جمهوری گفت :امروز به کابلیان مژده می دهیم که یکی از مهمترین ساحات تاریخی کشور ما با حفظ مهندسی و اهمیت تاریخی آن ، دوباره ساخته می شود.
به روایت تاریخ اولین نام ماشین خانه ، علم گنج بود . علم گنجی که درزمان امیر شیرعلی خان با تجهیز ماشین های تولید اسلحه ،  به نام ماشین خانه یاد شد ، اما درجنگ دوم افغانان با قوای متجاوز انگلیس ازبین رفت .
شاعران و هنرمندان کشور هرگز علم گنج و ماشین خانه را فراموش نکرده اند ، سرودند و خواندند،  علم گنج درگرفت دودش برآمد – فرنگی ظالم اس الله یم کنیش رنج  .
این ساحه تاریخی در زمان امیر عبدالرحمن خان دوباره سازی شد و به نام ماشین خانه مسما شد.
اکنون دولت درهمیاری بنیاد آغاخان دست و آستین برزده است تا این محل تاریخی را دوباره سازی کند و به مکان فعالیت های فرهنگی برگزاری کنفرانس ها ، کتاب فروشی ، نشست های فرهنگی ،تیاتر ، برگزاری نمایشنامه ها ومحل نمایش فرآوردهای دستی و هنری زنان مبدل کند.
بدون تردید این اقدام فرهنگ ساز دولت همانند سایر اقدامات ، نه تنها مژده خوب برای شهریان کابل می باشد بل مورد تمجید فرهنگیان کشور نیز می باشد.
نالان ..

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا