سیاست

افزایش کمک های هند و پاکستان به افغانستان

دهلی جدید/صدای آلمان/رویترز/باختر/14حوتدیپلومات های هندی تاکید می کنند هنگامی که سایر کشور ها افغانستان را ترک میکنند حکومت هند افغانستان را تنها نمی گذارد.
به گزارش آژنس باختر به نقل از منابع خبری بین المللی ، این پیام اطمینان مجدد است به افغانستان که با خروج نیروهای ناتو از کاهش کمک های بین المللی نگران است ، این پیام قوی نوید دهندۀ  کمک های بزرگ مالی به افغانستان است.
هند و پاکستان دو کشور دارای قدرت هسته یی، هر دو می خواهند بعد از خروج نیروهای محاربوی خارجی از افغانستان به این کشور کمک کنند.
به نوشته سایت خبری رادیو صدای آلمان بسته کمکی دو میلیارد دالری هندوستان مشمول چندین پروژه بزرگ مانند ساختمان پارلمان افغانستان در کنار عمارت مخروبه قصر دارالامان می باشد.
به نوشته همین منبع مناسبات میان افغانستان و پاکستان متشنج است دیپلومات های هندی تاکید دارند که این پیغام به آن عده متحدین افغانستان است که نگران خروج قوا از افغانستان و کاهش کمک ها به  افغانستان  هستند.
هند برای آنکه سبب خشم پاکستان نشود از دادن سلاح به افغانستان خود داری کرده ولی به نوشته رویترز این احتمال وجود دارد که شاید بعد از انتخابات ماه حمل آینده موقف اش را تغییر دهد.
مقامات هندی گفته اند که مانند دیگر کشور های کمک دهنده شرط و شرایط را نمی گذارند و کمک ها را به حکومت افغانستان میدهد تا خود آن حکومت آنرا مصرف کند.
با توجه به خروج نیروهای ناتو، افغانستان به طور فزاینده ای خواهان کمک های نظامی هندوستان می شود.
هندوستان با نگرانی از این که در تخاصم با پاکستان قرار نگیرد، تهیه تجهیزات جنگی به افغانستان را رد کرده است، اما امکان دارد این سیاست بعد از انتخابات ماه حمل تغییر بخورد. در حال حاضر هندوستان در این بخش متکی به امور آموزشی می باشد.
یک مقام هندی گفته است که " ما امور انکشافی را با تقاضای سیاسی پیوند نمی دهیم، ما خود مان شاهد بیهود گی چنین کاری بوده ایم."
یک مسوول کمک های بین المللی هند به شرط افشأ نه شدن نامش به خبرگزاری رویترز گفته است که حکومت افغانستان از اتهامات فساد از سوی جامعه جهانی خسته شده و از موقف حکومت هند مبنی بر کمک های بدون شرط و شرایط ستایش میکند.
پاکستان نیز از افزایش کمک ها به افغانستان خبر داده است.
نواز شریف، صدراعظم پاکستان ماه گذشته در جریان دیدار حامد کرزی، رییس جمهور افغانستان از پاکستان، اعلام کرد که کمک ها به افغانستان را از سه صد و هشتاد میلیون دالر به پنجصد میلیون دالر بلند میبرد و هم سرک ها و کلینیک های صحی میسازد ولی زمانیکه رییس جمهور افغانستان عقب میکروفون رفت با جدیت گفت که نگرانی اصلی ما ادامه بی امنیتی و تروریزم است.
این اظهارات در حالی صورت گرفته که حامد کرزی، رییس جمهور افغانستان صبح امروز افغانستان را به قصد سریلانکا ترک گفت.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا