گزارش ها

نامزدان باید با برنامه وارد پیکار های انتخاباتی شوند

کابل باختر 6 اسد
مردم ازنامزدان انتخابات ریاست جمهوری می خواهند که در زمان پیکارهای انتخاباتی شان٬ واقعیت های جامعه شان رامدنظر داشته باشند٬ وعده ها و تعهدات شان چنان باشدکه توان انجام آن را داشته باشند.
به گزارش آژانس باختر:مطابق به تقویم انتخاباتی٬از امروزششم اسد٬پیکار های انتخاباتی میان هژده نامزد ریاست جمهوری در کشورآغازشد که تا سوم میران ادامه خواهد یافت.
انتخابات ریاست جمهوری به تاریخ ششم میزان درکشور برگزارمی شود.
در مدت زمان پیکارهای انتخاباتی٬نامزدان فرصت آن را خواهند یافت تا برنامه ها  دیدگاه و نظرهای شان را برای مردم توضیح دهند که اعتماد مردم را به خود جلب کنند تا در زمان برگزاری انتخابات دست بالا داشته باشند.
آگاهان سیاسی ٬فعالان مدنی و مردم مطرح می کنند که٬انتخابات یک حرکت مردمی برای تقویت دموکراسی در کشور است  و ایجاد یک حکومت مردم سالار اولین مولفه دموکراسی است.
پس لازم است تا نامزدان زمینه  های موجود را٬ فرصتی برای نزدیکی مردم و تقویت دموکراسی نوبنیاد در کشور بدانند و دموکراسی را با قاعده و اصول آن رعایت کنند.
ضرور است در زمان پیکار های انتخاباتی روحیه وحدت ملی را مدنظر داشته باشند٬ از حرف های زشت ٬عقده یی و جنجالی دوری کنند ومحرک وصل مردم باشند .
برنامه ها و رفتار شان را مطابق به دساتیر قانون عیار کنند و فراموش نکنند که رعایت قانون٬ خود تمثیل کننده دموکراسی است.
تبلیغات  آنان باید منطقی و قابل قبول باشد و درٖآن فرهنگ شهری ٬ادبیات مردم و ادبیات قابل فهم سیاسی وجود داشته باشد.
دیروز،با اعلام زمان شروع پیکارهای انتخاباتی، لایحه پیکارهای انتخاباتی و هم‌چنان لایحه مربوط به منابع مالی این پیکارها را همگانی کرد.
طبق لایحه کمیسیون مستقل انتخابات هر نامزد اجازه دارد برای پیکارهای انتخاباتی خود تا سقف ۴۴۲ میلیون افغانی هزینه کند. نامزدان طبق این لایحه مکلف به ثبت دارایی‌ها، کمک‌های دریافتی و مصارف پیکارهای انتخاباتی خود هستند. هم‌چنان نامزدان نمی‌توانند از ادارات دولتی، نهادها، سفارت‌خانه ها و افراد خارجی کمک مالی دریافت کنند. استفاده از منابع دولتی در صورتی مجاز است که به صورت یک سان در اختیار تمامی نامزدان قرار داده شود. استفاده از کمک‌های مالی اشخاص حقیقی و حکمی که تابعیت افغانستان را دارند، تابع شرایط مجاز خوانده شده است. اشخاص حقیقی می‌توانند تا ۲۰۰ هزار و اشخاص حکمی می‌توانند تا یک میلیون افغانی به نامزدان کمک مالی کنند. البته تمامی پول‌ها و کمک‌های مادی یی که نامزدان از این طریق به دست می‌آورند، باید ثبت و به کمیسیون مستقل انتخابات گزارش داده شود.
احمدجهش فعال جامعه مدنی می گوید٬ مردم ازحرف زیاد خسته شده اند در طول سالها برای  آنان زیاد گفته شد ٬ وعده ها زیاد داده شد مگر کمتر عمل شد .
جهش از نامزدان انتخابات ریاست جمهوری می خواهدکه به جای وعده های بلند٬برنامه های شان را برای مردم بیان کنند و راه بیرون رفت از مشکلات کنونی را مشخص سازند و بگویند برای تامین امنیت و تامین وحدت ملی که نیازمندی های اولی مردم افغانستان است چه می کنند برای سرو سامان بخشیدن به اقتصاد ورشکست افغانستان چه می کنند٬ با ابتذال و یورش فرهنگ بیگانه باچه راهبردی مقابله می کنند؟ حرف های زیادی است که مردم انتظار جواب آن را از نامزدان ریاست جمهوری دارند.
محمد موسی فریور آگاه مدنی که باورمند به برگزاری انتخابات در کشور نیست به خبرنگار آژانس باختر گفت:شرایط نامساعدامنیتی موجود در کشور اجازه برگزاری انتخابات را در کشور نمی دهد. امریکا با هراس افگن مذاکره داردو احتمالا تا چند روز دیگر باهم به توافق برسند حلقاتی وجود دارند که نمی گذارند تا صلح امریکا با طالبان ٬قربانی انتخابات شود
فریورمی گوید امریکا و کشور های دخیل درقضیه افغانستان علاقه مندی به این انتخابات ندارند و پافشاری حکومت به برگذاری انتخابات مساله صلح را پیچیده تر می کند.
وی همچنان از ناتوانی های  کمیسیون های انتخاباتی در برگزاری انتخابات نیز سخن گفت و افزود که کمیسیون توان مدیریت انتخابات را نداردچون تحت نفوذ حکومت قرار دارد که این مساله باعث بی اعتمادی جامعه ملی و بین المللی شده است.
با وجودبدبینی یی که موسی فریور نسبت به انتخابات داردمگر از  نامزدان می خواهد تادر پیکار های شان  کوشش کنند که  اصول پیشکش شده از سوی کمیسیون را مدنظر بگیرند و اخلاق سیاسی خود را حفظ کنند.
فریور گفت که متاسفانه در افغانستان معیار ها فراموش می شود و حریم اشخاص مورد آسیب قرار می گیرد.
احمد شاهین آگاه سیاسی را باور به این است که که تعددنامزدان در کشور زیاد است .
وی می افزاید: دربرگزاری انتخابات جامعه مدنی و احزاب سیاسی نقش
اساسی دارند و اما شماری از احزاب سیاسی تاکنون تصمیم نگرفته اند که چگونه وارد کار زار انتخابات شوند و از کی حمایت کنند٬ تعدد نامزدان و مشابه بودن برنامه ها٬ خود مشکل دیگریست که می تواند ذهن رای دهندگان رامغشوش کند.
مردم برنامه ها٬ توان و استعداد نامزدان را خواهند دید ومطابق ارزیابی خود رای خواهند داد
جنرال واحد طاقت آگاه نظامی در مصاحبه با خبرنگار آژانس باختر گفت که تا زمانی که با طالبان موضوع صلح یک طرفه نشود و برنامه صلح خلیل زاد حل نشود به هیچ وجه انتخابات شفاف نخواهد بود.
وی می گوید: اگر انتخابات برگزار شود پرچالش و پر تقلب خواهد بود.
مگرکمیسیون انتخابات تاکیدداردکه انتخابات به گونه معیاری در زمان معین آن برگزار خواهد شد و نباید قبل از وقت داوری کرد.
مسوولان کمیسیون های انتخاباتی می گویند در صورتی که دسته های انتخاباتی و مردم همکاری نزدیک با  آنان داشته باشند دشواری ها رفع خواهد شد.
صائم ذهاب

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا