سیاست

نتائيج سفر هيئت قضايي به ايران ارزيابي شد

كابل 13جوزا باختر

پوهاند عبدالسلام عظیمی قاضی القضات در نشستی با وزیر عدلیه ، ،معینان وزارتهاي  عدليه ،خارجه  وداخله ، معاون لوی څارنوال ، و سایر مقامات ذیربط ، نتایج و دستاورد های سفر اخیر هیئت عالیرتبه ارگانهای عدلی و قضایی كشور به ایران را مورد بحث و بررسی قرارداد.

به اساس معلومات رياست نشرات ستره محمكه به آژانس باختر،درین نشست که قبل از ظهر امروز درمقر ستره محکمه تشکیل گردید ، نخست قاضی القضات درمورد سفر هیئت که بنابر دعوت رسمی آیت الله صادق لاریجانی رئیس قوه قضائیه ایران صورت گرفته بود ، روشنی انداخته و ازملاقاتهای کاری که درجریان سفر با رئیس قوه قضائیه ، وزیر امور خارجه ، لوی څارنوال ، رئیس دیوان عالی ، وزیر عدلیه و رئیس سازمان زندانها و اقدامات تامینی و تربیتی آن کشور انجام یافته است ، یاد اوری کرد .

قاضی القضات افزود : اهداف این سفر را جلب همکاری های قضایی ، اجرای عملی توافقنامه های امضا شده میان دولتین بخصوص توافقنامه های استرداد مجرمین و انتقا ل محکومین ، بحث روی ایجاد سهولت ها برای مهاجرین افغان بویژه متهمین و محکومین  به اعدام  و حبس و اعمال رافت درتعیین مجازات انها و رعایت سایر اقداماتی که متضمن تامین حقوق قانونی آنان باشد ، تشکیل میداد که به گونه جداگانه  با مقامات مختلف جمهوری اسلامی ایران مطرح گردید.

هیئت افغانی توانست درین سفر که درنوع خود اولین سفر بلند پایه مقامات عدلی و قضایی افغانستان بود ، باب بحث و گفتگو وتبادل نظر دوستانه و برادرانه را  بگشاید و توجه مقامات ذی صلاح ان کشور را به حل معضلات و مشکلات مطروحه معطوف نماید . چنانچه رئیس قوه قضائیه ایران گفتگو ها و نشست های هیئت دو کشور را مفید و سود مند خواند و ضمن وعده همکاری های همه جانبه قضایی ، بازنگری بر دوسیه های زندانیان افغان محکوم به اعدام و محکوم به حبس های ابد وطویل را دستورداد وبر ضرورت اجرای عملی توافقنامه های استرداد مجرمین و انتقال محکومین  که اولین گروه آن اماده انتقال است ،متعهد گشت و به تعین هئیت مشترک جهت تشخیص هویت و تفکیک دوسیه های زندانیان افغان وطرح میکانیزم های عملی انتقال محکومین ابراز توافق نمود .

قاضی القضات درین نشست از وزارت های عدلیه ، امور داخله ، لو ی څارنوال ووزارت امور خارجه خواست تا با توجه به توافقاتی که درین سفر صورت گرفته و زمینه ای که ایجاد گردیده ، تماسهای دایمی را ازمجاری دیپلماتیک جاری نگهداشته و درحل عملی مشکلات مهاجرین و زندانیان افغان در کشور ایران مکلفیت های وظیفوی شانرا به ګونه مستمر و متداوم ایفا نموده و ایجاد کمیسیون مورد نظر را سرعت بخشند.

و نیز از وزارت امور داخله مطالبه کرد تا لست زندانیان ایرانی درافغانستان را تهیه و چگونگی رعایت توافقنامه های دوجانبه درمورد این زندانیان را درهماهنگی با نهاد های ذیربط عدلی به صورت جدی بررسی نمایند تادرمقابل حسن نیت ایران رویه باالمثل عملی گردیده و درمجموع ازین وضعیت در بهبود مناسبات هردو کشور اسلامی استفاده اعظمی صورت گیرد .

درختم نشست اعضا ی اشتراک کننده  وعده نمودند  که درپیگیری این پروسه باحل مشکلات تخنیکی و اداری کمال اجراات  و اقدامات لازم را بعمل میاورند .

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا