سیاستاخبارجامعهجهان

کمیته بین المللی نجات؛ غرب سیاست تحمیل قحطی بر افغانستان را دارد

کابل 2/ حوت /باختر
کمیته بین المللی نجات غرب را متهم کرده است که سیاست قحطی را در برابر افغانستان در پیش گرفته است.
دیوید میلیبند، رییس اجرایی کمیته بین‌المللی نجات می‌گوید که غرب با تحمیل سیاست قحطی بر افغانستان، آسیب‌های فاجعه‌باری به این کشور وارد کرده است.
او به روزنامه گاردین گفته است که غرب در تلاش است که از نظام کنونی در افغانستان تصویري یک نظام شکست خورده به نمایش بگذارند.
دیوید میلیبند که خود با دولت بایدن و بانک جهانی برای کمک‌های بشردوستانه و بازسازی اقتصادی افغانستان لابی‌گری می‌کند تاکید دارد٬نباید اجازه داده می‌شد که وضعیت افغانستان این گونه سریع بدتر شود.
براساس هشدار میلیبند، بحران در افغانستان به قدری عمیق است که درخواست سازمان ملل برای ۴ میلیارد دالر در سال جاری، احتمال دارد به ۱۰ میلیارد دالر در سال آینده افزایش یابد.
به باور او، کاری که غرب در حال حاضر انجام می‌دهد، اوضاع حکومت فعلی افغانستان را نه، بل وضعیت مردم افغانستان را بدتر می‌کند و این مردم افغانستان استند که بهای برنامه های غرب را می پردازند زیرا غرب سیاست گرسنه‌گی در برابر افغانستان را در پیش گرفته است و این یک انتخاب بسیار بی‌رحمانه است.
میلیبند همچنان گفته است که در حال حاضر پولی برای پرداخت حقوق کارمندان وجود ندارد و برخی از معلمان و کارکنان شفاخانه‌ها از ماه آپریل سال گذشته میلادی، معاش نگرفته‌اند.
او تصریح کرده است که تحریم‌های امریکا بر فعالیت‌های تجارتی در افغانستان تأثیر گذشته است و معضل همچنان ادامه دارد
رییس کمیته بین‌المللی نجات با بیان این‌که با اعمال تحریم‌ها بحران نقدینه‌گی نیز به وجود آمده، افزوده است: «بنابر این، هیچ سرمایه‌ای پشتوانه سیستم بانکی ندارد. از این رو هیچ‌کس نمی‌تواند وام دهد یا برای واردات پرداخت کند. در نهایت هیچ متخصصی در بانک مرکزی افغانستان وجود ندارد و با تحریم های امریکا٬ همه این فشارها در افغانستان انجماد اقتصادی شده اند
او کمک‌ها بشردوستانه را راه‌حل این بحران ندانسته و تأکید کرده است که باید زیربنای اقتصادی تقویت شود. تحلیل سیاسی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا