اخبارگزارش ها

کارشناسان؛ سفر معاون وزارت خارجۀ امریکا به آسیای میانه بی نتیجه بوده است

کابل، ۸ جوزا ، باختر
سفر دونالد لو، معاون وزیر امور خارجۀ آمریکا در امور آسیای جنوبی و مرکزی به کشورهای آسیای میانه نتیجۀ چندانی نداشته است.
آژانس باختر درگزارشی مینگارد؛ این دیپلمات امریکایی سفر خود به آسیای میانه را به تاریخ سوم جوزا از تاجکستان آغاز کرد و همچنان از ازبکستان، قزاقستان و قرغزستان نیز دیدار کرد، در ترکیب هیئت که از سوی دونالد لو رهبری میشد، نمایندگان پنتاگون و شورای امنیت ملی آمریکا نیز حضور داشتند.
رسانه های روسی در آغاز سفر هیئت امریکایی گفته بودند که معاون وزارت خارجه امریکا در این سفر روی گسترش روابط فی مابین تمرکز خواهد کرد و همچنان اهداف پنهانی امریکا در منطقه هم در این سفر مورد بحث قرار خواهد گرفت.
این سفر درست زمانی برنامه ریزی شد که روسیه وارد جنگ با اوکراین یکی از جمهوریت های دیگر شوروی سابق شده است.
از دید آگاهان، دونالد لو در این سفر تلاش کرد تا دیدگاه این کشور را به سوی امریکا و کمک های بعدی این کشور با جمهوریت های شوروی سابق معطوف دارد، او کوشید در سفر پنج روزه خود به آسیای میانه به این کشور ها قول دهد که اقدام های تحریم کننده علیه روسیه هیچ آسیبی به آنها وارد نخواهد کرد.
اما از نتایج گفتگو های معاون وزارت خارجه امریکا برمیآید که کشور های آسیای میانه توجه چندانی به اهداف اصلی سفر دونالد لو نداشتند، زیرا این کشور ها تلاش دارند که رابطه محتاطانه با مسکو داشته باشند و چون گذشته، دوستان راهبردی روسیه باقی بمانند، همچنان با توجه به کار کرد های پر از ماجرا امریکا در منطقه، کشور های آسیای میانه دیگر اعتمادی به امریکا ندارند ووعده های امریکا را با تردید دنبال میکنند.
کشور های آسیای میانه در مباحثات شان با دونالد لو به جای همکاری های راهبردی در بخش های امنیتی و سیاسی، به مسایل دیگر پرداختند که بدون شک برای این دیپلمات امریکایی خوشایند نبوده است.
وزارت خارجه ازبکستان در پایان سفر دونالد لو به تاشکند گفته است « در دیدار دیپلمات آمریکایی با ولادیمیر نوروف همتای ازبکی وی، به ادامه همکاری در قالب C۵+۱ به منظور دستیابی به نتایج ملموس در زمینه‌های زیرساخت ها، انرژی، حمل‌ونقل، حفاظت از محیط ‌زیست و مبارزه با تغییرات آب ‌وهوا بحث شده است، یعنی حرف قابل توجۀ که معاون وزارت خارجه امریکا در پی آن بود، مورد بحث قرار نگرفته است.
وزارت خارجه قرغیزستان در مورد سفر هیئت امریکایی به آن کشور گفت« در مذاکرات،موضوعاتی همچون به حداقل رساندن تأثیر منفی تحریم‌های بین‌المللی بر اقتصاد آن کشور و همچنین لزوم تشدید کمک‌ها برای تقویت امنیت مرزها مورد بررسی قرار گرفت».
سفارت آمریکا در دوشنبه در مورد سفر ودنالد لو به تاجکستان اظهار داشته است که او در دوشنبه در مورد مسائل امنیتی و اقتصادی بحث کرده است، مگر سفارت امریکا در دوشنبه واضح نکرده است که معاون وزارت خارجه با کدام مقام تاجکی دیدار داشته و نتیجه چه بوده است؟
در مورد نتایج سفر معاون وزارت خارجه به قزاقستان رسانه ها کمتر پرداخته اند، در این مورد گفته شده است.
قزاقستان علاقه مند است که حداقل سطح همکاری خود با شرکای کلیدی خود، چین، روسیه، آمریکا، کشورهای اروپا و آسیای مرکزی را در سطح معین نگه دارد، یعنی روابط خود را در سطح تعادل حفظ کند .
از دید آگاهان و کار شناسان در آسیای مرکزی،آمریکایی با اعزام این هیئت به آسیای میانه تلاش کرد تا ایده “خط سرخ” در مورد روسیه را به این کشورها منتقل کند.
رافائل ستاروف یکتن از اعضای مطالعات استراتیژیک قزاقستان گفته است که با توجه به نزدیکی روسیه و با توجه به رشد فناوری ها در چین، کشور های آسیای میانه ترجیح می دهند که مانند اوکراین وارد بحث های ماجراجویانه امریکا در منطقه نشوند، بل حفظ تعادل رابطه با مسکو برای آنها بهاء بیشتر و بهتر دارد.
ترکمنستان جمهوریت دیگر شوروی سابق اصلا از دونالد لو دعوت و پذیرایی نکرد.
از دید کارشناسان سیاسی، سفر این دیپلمات امریکایی به کشور های آسیای میانه بی نتیجه بوده است و نتوانسته ایده همکاری این کشور ها با امریکا را درآینده به واقعیت مبدل کند.
امریکا با خروج از افغانستان زیاد تلاش کرد که برای نظارت اوضاع افغانستان در یکی از کشور های آسیای میانه پایگاه داشته باشد مگر جواب رد شنید تحلیل سیاسی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا