سیاستاخبارتبصره و مرور بر مطبوعات

کابل با بحران کم آبی نزدیک شده است

تبصره، کابل، ۲۹ سرطان، باختر
وزارت انرژی و آب هشدار داده است؛ بحران کم آبی دامنگیر کابل شده است و پایتخت به زودی با تهدید جدی کمبود آب روبه‌رو خواهد شد.
مبصر آژانس باختر مینگارد؛ معضل کم آبی در کابل اکنون یک معضل واضح و قابل دید در پایتخت است٬ مردمان سرگردان به دنبال آب در هر گوشه یی شهر دیده می شوند و باشندگان هر نقطه شهر شاکی از کمبود آب و حتی نبود آب در مناطق شان اند.
این در حالی است که افغانستان در جریان چند سال گذشته شاهد خشکسالی های مداوم بوده است و این باعث شده که سطح آب های زیر زمینی در کشور بخصوص شهر های بزرگ و مشخصا در کابل پائین تر رود.
در کنار خشکسالی های مداوم٬ تخریب طبیعت و دست درازی های بیش از حد به ذخایر آبی٬ بخصوص آب های تحت ارضی٬ عامل کاهش جدی آب در کابل شده است.
این معضل تا اندازه جدی است که وزارت انرژی و آب هشدار داده است که شهر کابل به بحران کم آبی نزدیک شده و سطح آب‌های زیر زمینی در سال روان تا سه‌ و نیم متر پایین رفته است.
امروز بیشترین منازل مسکونی در کابل٬ دارای چاه اند٬ اصلا برای حفر در شهر کابل کدام محدویتی وجود ندارد٬ دستگاه های حفر چاه به گونه های مختلف و خود سر در هر نقطه شهر و بدون جواز فعالیت حضور دارند و برای هر کی در هر جای که بخواهند و لو روی سرک٬ روی جاده پیاده روی… چاه حفر میکنند در حالی که در تمامی کشور های جهان٬ حتی عقب مانده ترین کشور ها٬ حفر چاه به اساس یک راهکار و برنامه صورت می گیرد٬ حفر چاه های خود سر مجازات سنگین دارد و یکی از جرایم جنایی و حتی جرم علیه امنیت همگانی شمرده میشود.
در کنار حفر بی روحیه چاه های عمیق در شهر کابل و شهر های دیگر کشور٬ به شمار کارخانه های تولید آب در پایتخت افزوده است در حالی این کار خانه ها می توانند در محلات دور تر از شهر در جای که منابع وافرآبی دارند ایجاد شوند و برای تقویت منابع آبی پایتخت٬ می توان تولید آنان را به کابل و شهر های دیگر انتقال داد در حالی که امروز عکس قضیه است٬ آب در کابل تولید میشود و به ولایت ها انتقال داده میشود.
معضل دیگر کم آبی در کابل را می توان به وجود حوض های آب بازی و حمام ها در کابل پیوند داد٬ هرروز به شمار پارک های آبی در کابل و حمام ها به شکل کشور های اروپایی ساخته شده اند افزوده میشود٬ سود پر در آمدی که این پارک ها و حمام ها دارند٬ علاقمندی به ایجاد و ساخت آن را بیشتر کرده است در حالی که روزانه هزارن متر مکعب آب های زیر زمینی هدر می رود٬ واقعیت این است که این پارک و حوض ها در استفاده از آبهای زیر زمینی کابل فراتر از اسراف عمل کرده اند. تحلیل سیاسی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا