سیاستاخبارجهان

وزرای خارجۀ کشورهای همسایه بر ضرورت تعامل با امارت اسلامی تأکید کردند

کابل/11 حمل/باختر
مولوی امیرخان متقی سرپرست وزارت امور خارجه امروز در «نشست همسایگان افغانستان» که در شهر بیجینگ چین برگزار شد، شرکت کرد.
به گزارش آژانس باختر؛ عبداقهار بلخی سخنگوی وزارت امور خارجۀ افغانستان می گوید که در این نشست افزون بر وزرای خارجۀ کشورهای همسایه، وزیران خارجۀ روسیه، قطر و اندونیزیا نیز شرکت کرده بودند.
به نقل از عبدالقهار بلخی سخنگوی وزارت امور خارجه، کشورهای اشتراک‌کننده بر ضرورت تعامل با امارت اسلامی تأکید کرده گفتند که تأمین صلح و ثبات دایمی در افغانستان به نفع منطقه و جهان است.
مولوی امیرخان متقی سرپرست وزارت امور خارجه در این نشست گفته است که حکومت جدید افغانستان می خواهد با سیاست اقتصادمحور، کشور را از تقابل با جهان به دور نگهدارد.
وی افزوده است که امارت اسلامی به هدف تشکیل یک سیستم فراگیر و همه‌شمول، در تلاش ایجاد تفاهم سیاسی با شخصیت‌های افغان است و کمیسیون خاصی برای برآورده ساختن این هدف توظیف شده است.
مولوی امیرخان متقی در رابطه به نگرانی‌های کشورهای همسایه از ناحیۀ فعالیت گروه داعش گفت که این گروه در افغانستان تا حد زیادی سرکوب شده است، اما برخی کشورها برای این گروه فضای تبلیغاتی ایجاد کرده و از حضور و فعالیت آن بزرگنمایی می کنند.
وی افزود که تأمین صلح و ثبات دایمی در افغانستان به نفع همۀ کشورهای منطقه و جهان است و بی‌ثباتی در افغانستان سبب گسترش بی‌ثباتی و ناامنی در جهان می‌شود.
سرپرست وزارت امور خارجه در این نشست یک بار دیگر خواستار آزاد‌سازی دارایی‌های منجمد شدۀ افغانستان شد و گفت که این دارایی‌ها باید به مردم این کشور برگردانده شود.
وانگ‌یی وزیر امور خارجۀ چین که ریاست نشست همسایگان افغانستان را نیز به عهده داشت، ضمن حمایت از موضع‌گیری‌های سرپرست وزارت خارجۀ افغانستان، گفت که اجازه نباید داد تا امنیت کشورهای دیگر از افغانستان تهدید شود.
در عین حال سرگی لاوروف وزیر امور خارجۀ روسیه یک بار دیگر حمایت کشورش از افغانستان را اعلام کرد و تأکید نمود که کشورهای غربی باید مسؤولیت خود را در قبال افغانستان ادا کنند.
وی با اشاره به اعطای اعتبارنامه به دیپلماتان جدید افغانستان گفته است که دیپلماتان حکومت پیشین نمی‌توانند از افغانستان نمایندگی کنند.
در این نشست، نمایندگان کشورهای ازبکستان و ترکمنستان بر عملی شدن پروژه‌های مشترک اقتصادی و ترانزیتی در افغانستان تأکید کردند.
شاه‌محمود قریشی وزیر خارجۀ پاکستان گفت که موضوع به‌رسمیت شناختن حکومت جدید افغانستان باید در تفاهم منطقه‌یی صورت بگیرد و تمامی کشورهای همسایه و منطقه در این زمینه اتفاق نظر داشته باشند.
از سویی‌هم، وزیران خارجۀ اندونیزیا و قطر یک‌بار دیگر حمایت خود را از افغانستان اعلام کردند و بر تقویت همکاری‌ها برای کمک‌رسانی به مردم این کشور تأکید نمودند.
گفتنی است که سومین نشست وزرای خارجۀ کشورهای همسایۀ افغانستان در شهر بیجینگ چین به هدف بررسی وضعیت این کشور برگزار شد و قرار است نشست بعدی آن در شهر تاشکند ازبکستان برگزار شود. پاینده

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا