اخبارTOPجهان

وحشت در غزه؛ نیمی از مردم این شهراز گرسنگی شدید رنج می‌برند

 

کابل   ۱۹ قوس  باختر

با ادامه تجاوز و جنگ اسرائیل علیه مردم غزه، این شهر نه تنها ویرانی گسترده و تلفات بی پشینه انسانی را شاهد است بل نیمی از مردم این شهراز گرسنگی شدید رنج می‌برند و سازمان ملل متحد از ادامه این وضعیت هشدار داده است.

کارل اسکا؛ معاون مدیر برنامه غذای سازمان ملل متحد گفته است که فقط کسری از تدارکات مورد نیاز امکان ورود به این ناحیه را پیدا کرده است و از هر ۱۰ نفر ۹ نفر قادر نیستند هر روز غذایی برای خوردن پیدا کنند.

این در حالی است که ادامه بمباران اسرائیل شرایط در غزه و تحویل کمک‌ها را غیرممکن کرده است.

با آنکه غزه در یک وضعیت ناهنجار تا سطح قطحی پیش رفته است و دسترسی مردم به غذا کمتر شده می رود،رژیم اسراییل می‌گوید که برای «حذف حماس» باید به حملات هوایی در غزه ادامه دهد و گروگان‌های اسرائیلی را برگرداند.

وزارت صحت‌ عامه فلسطین می‌گوید: رژیم اسرائیل بیش از ۱۷ هزار و ۷۰۰ نفر را در حملات خود کشته که شامل بیش از ۷ هزار کودک می‌شود.

در حال حاضرفقط گذرگاه رفح در مرز با مصر باز بوده که امکان ورود مقادیر محدودی از کمک‌ها را فراهم کرده است. این هفته اسرائیل قبول کرد که گذرگاه کرام شالوم از اسرائیل به غزه را در روزهای آینده باز کند؛ اما فقط برای بازرسی کامیون‌های کمک‌ها. کامیون‌ها بعدا برای ورود به غزه به رفح خواهند رفت.

اسکا گفته است که او به هیچ وجه آمادگی رویارویی با «وحشت، هرج و مرج و احساس درماندگی» که او و تیم برنامه غذا در جریان سفر روزهای اخیر به غزه تجربه کرد را نداشت.

آنان شاهد «سردرگمی در انبارها، نقاط توزیع با هزاران انسان درمانده و گرسنه، سوپرمارکت‌هایی که قفسه‌های آن‌ها خالی بود و سرپناه‌های پرازدحام» بودند.

فشار بین‌المللی و یک آتش‌بس موقت هفت روزه در ماه نوامبر امکان ورود مقداری کمک به غزه را فراهم کرد، اما برنامه غذای سازمان ملل می‌گوید که برای رفع نیازها باید گذرگاه دیگری باز شود.

به گفته اسکا در برخی نواحی از هر ده خانواده ۹ خانوار «یک روز و شب کامل را بدون هیچ غذایی سپری می‌کنند

مردم در خان یونس در جنوب غزه، شهری که اکنون از دو جبهه تحت محاصره نیروهای اسرائیلی است، می‌گویند که وضعیت ناگوار است.

دکتر احمد مقرابی؛ مدیر بخش جراحی پلاستیک و واحد سوختگی در شفاخانه ناصر، تنها مرکز درمانی باقی مانده در شهر، درباره کمبود مواد غذایی با بی‌بی‌سی گفت: «من دختری دارم سه ساله که همیشه از من چاکلیت و شیرینی می‌خواهد، سیب می‌خواهد، میوه می‌خواهد. نمی‌توانم تهیه کنم. احساس عجز می‌کنم

او همچنین گفت: «غذای کافی وجود ندارد، غذای کافی نیست، فقط برنج، فقط برنج باور می‌کنید؟ ما یک بار غذا می‌خوریم، یک بار در روز، همین

خان یونس نیز اخیرا مرکز حملات سنگین هوایی بوده و رییس شفاخانه ناصر گفت که تیم او حساب شمار مردگان و زخمی‌هایی که به آن‌جا منتقل می‌شوند را «از دست داده است

رژیم اسرائیل ادعا می‌کند که رهبران حماس در خان یونس پنهان شده‌اند، احتمالا در شبکه‌ای از تونل‌های زیرزمینی، و نبرد خانه به خانه و «تونل به تونل» برای انهدام توانایی‌های نظامی حماس در جریان است.

در همین حال محمود عباس؛ رییس تشکیلات خودگردان فلسطینی، روز گذشته امریکا را به همدستی در جنایات جنگی متهم کرد که بعد از وتوی قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل برای درخواست آتش‌بس فوری از سوی این کشور بود.

از ۱۵ عضو شورای امنیت ۱۳ کشور به آن رای مثبت دادند. بریتانیا رای ممتنع داد و امریکا تنها کشوری بود که علیه آن رای داد.

آقای عباس گفت که او واشنگتن را مسئول «خون کودکان، زنان و سالخوردگان فلسطینی در غزه به دست نیروهای اشغالگر (اسرائیل) می‌داند

رابرت وود؛ سفیر امریکا در سازمان ملل، از وتو دفاع کرد و گفت که قطعنامه خواستار «آتش‌بسی غیرقابل دوام» می‌شد که «به حماس امکان می‌دهد سر جایش بماند و آنچه در ۷ اکتبر انجام داد را تکرار کند

در حالی که جهان امریکا را به دلیل وتو قطعنامه سازمان ملل سرزنش کرده است، بنیامین نتانیاهو؛ نخست وزیر اسراییل گفت که او از «موضع صحیح» امریکا در شورای امنیت قدردانی می‌کنیم .

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا