اخبارجامعه

نگرانی از کمبود آب زراعتی در سمنگان

ایبک/ 22 حوت / باختر
مسوولان محلی و دهقانان ولایت سمنگان می‌گویند به دلیل کمبود آب زراعتی وفقر، دهقانان این ولایت به مشکلات جدی مواجه است.
دهقانان ولایت سمنگان می گویند به دلیل کمبود آب زراعنی وفقر به مشکلات جدی مواجه استند و40 در صد زمین های آبی وللمی خود را تخم گندم کشت کرده نتوانستند.
آنان از مسوولان می خواهند که به منظور رفع مشکلات کمبود آب زراعتی، بند های آبگردان اعمار کند و برای دهقانان تخم اصلاح شده گندم کمک کند.
غلام سخی، یک تن از دهقانان قریه لرغان ایبک می گوید: چهل جریب زمین آبی دارم، به دلیل کمبود آب زراعتی همه ساله نصف آن را گندم میکارم، اما در 20 جریب باقی مانده در فصل آبیاری آب کمبودی می کند، مجبور می شوم نکارم. این دهقان می گوید که اگر به دریای سمنگان بندآب گردان اعمار شود، آب اضافی دریا در آن ذخیره شود، تمام دهقانان می‌توانند برعلاوه زمین آبی زمین للمی را آبی کنند وحاصل بشتر به دست بیاورند.
حاجی ضیا یک تن از دهقانان، گفت: در سال روان به دلیلی که پول نداشتم تخم گندم خریده نتوانستم، به همین سبب موازی 40 جریب زمین للمی خود را بذر نکردم.
عبدالستار، یک تن ازکارمندان امور زراعتی ریاست زراعت، مالداری وآبیاری سمنگان کمبود آب زراعتی، فقر وتنگ دستی دهقانان را تائید کرد، گفت: به اساس احصایه که در نزد آنان است، درمرکز ولسوالی های سمنگان موازی 24 هزار هکتار زمین آبی وجود دارد که به دلیل کمبود آب زراعتی دهقانان در سال روان 15 هزار هکتار آنرا کشت کردند و بقیه 9 هزار هکتار آن بذر نشده است .
وی اضافه کرد که در سطح مرکز وولسوالی های ششگانه سمنگان موازی 165 هزار هکتار زمین للمی موجود است، به اساس سروی کارمندان اداره زراعت موازی 105 هزار هکتاررا آن گندم وجو از سوی دهقانان کشت شده وبقیه موازی 60 هزار هکتارآن به دلیل فقر دهقانان از کشت باز مانده است.
او می گوید که سالانه یک مقدار تخم اصلاح شده گندم وکود کیمیاوی از طریق وزارت زراعت وموسسات به دهقانان توزیع می شود، اما این مقدار کم است، به هیچ وجه نیازمندی دهقانان را کفایت نمی کند.
از سویی هم ملا محمدعمر انس، رییس حوزه دریایی خلم ایبک کمبود آب زراعتی در آن ولایت را یک چالش بزرگ می‌دانند و می گوید که عمده ترین مشکل مردم سمنگان نبود و کمبود آب زراعتی است وجریان آب دریایی سمنگان در فی ثانیه 3 اعشاریه 3 مترمکعب می باشد واین مقدار آب صرف مشکلات آب زراعتی 30 درصد زمین های زراعتی را حل می‌کند وبقیه 70 درصد زمین زراعتی بدون آب باقی می ماند.
رییس حوزه دریایی خلم ایبک گفت که ما درآن ولایت بندآب گردان آب که در مسیر دریای سمنگان واقع شده درزمان حکومت قبلی از طریق وزارت انرژی وآب سروی، دیزاین ونقشه گردیده واین بند ظرفیت ذخیره 8 میلیون متر مکعب آب را دارد .
انس افزود که در صورت اعمار این بندآب گردان که بودجه آن 32 میلیون دالر برآورد شده است، اعمار شود موازی 15 هزار هکتار زمین را آبیاری می کند ومشکلات آب زراعتی زمین داران شهر ایبک ولسوالی حضرت سلطان وولسوالی خلم نیز مرفوع می شود.
وی علاوه کرد این اداره چند باراعمار بند آب گردان را با وزارت آب برق در میان گذشته وخواهان تطبیق این پروژه شده است، ولی مسوولان آب برق گفته اند که تلاش برای پیدا شدن بودجه آن جریان دارد. برمک بامی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا