اخباراقتصادTOP

مومند: در سال 1400 بیش از یک میلیون و 88 هزار متر مربع قالین صادرات داشتیم

کابل/ اول حمل/ باختر
اتحادیۀ مولدین و صادر کنندگان قالین افغانستان امروز ” نمایشگاه قالین دست‌باف وطنی” را برگزار کرد.
به گزارش خبرنگار آژانس باختر؛ در محفلی که به همین مناسبت در کابل برگزار شده بود؛ در آن مقامات و مسوولان امارت اسلامی افغانستان و شماری از دیپلومات های خارجی و تجار ملی اشتراک داشتند.


در آغاز این نشست محمد یونس مومند، سرپرست اتاق های تجارت افغانستان گفت: قالین افغانستان هویت مردم این کشور است و هیچ کشوری در جهان وجود ندارد که در آن قالین افغانستان وجود نداشته باشد.
وی افزود: در سال 1399 بیش از 300 هزار متر مربع قالین صادرات داشتیم، اما در سال 1400، افغانستان حدود یک میلیون و 88 هزار و 495 متر مربع قالین صادرات داشته است.
مومند از رهبری امارت اسلامی خواست که به مشکلات قالین‌بافان افغانستان توجۀ جدی داشته باشد و از سکتور خصوصی در کشور حمایت کند. هم‌چنان از سفارت‌های چین، روسیه و شمار دیگری از کشورهای جهان خواست که در قسمت اجرای ویزۀ تجار افغانستان توجه کنند و جهت حل مشکلات آنان، افغانستان را به رسمیت بشناسند.
وی خاطر نشان کرد که افغانستان در سال 1400 بیش از یک میلیارد دالر صادرات داشته است که این یک گام مثبت در عرصۀ خودکفایی افغانستان است.
سپس شیرباز کمین‌زاده، رییس اتاق‌های معادن و صنایع افغانستان بر نقش تولیدات در خودکفایی کشور صحبت کرد و از تولید کنندگان خواست که جهت بهبود وضعیت اقتصادی کشور باید در گسترش صنعت در کشور بیشتر توجه داشته باشند تا افغانستان به یک کشور صنعتی در جهان مبدل شود.
وی از کم توجهی حکومت پیشین به صنعت افغانستان یاد آور شد و گفت که در 20 سال گذشته از مجموع پول هایی که آمده است، تنها 0.042 درصد آن در بخش صنایع افغانستان مصرف شده است که حدود 26 میلیون دالر می‌شود.


در همین‌حال انعام الله سمنگانی معاون سخنگوی امارت اسلامی افغانستان بر نقش صنایع دستی افغانستان به ویژه قالین صحبت کرد و گفت: افغانستان اولین و سابقه دار ترین کشور دارای تمدن بشری است که در عرصه تولید و ابزار تولید به خصوص صنایع دستی تاریخ بسیار روشن، غنی و پر بار چند هزار ساله داشته است.
وی افزود که قالین بافی امروز نیز نقش مهمی در عرصه صنایع دستی افغانستان دارد و یکی از صادرات مهم کشور است که حدود یک میلیون تن به خصوص خانم ها مصروف کار در این بخش استند.
وی اطمینان داد که امارت اسلامی افغانستان از تمام مولدان و صنعتکاران حمایت می کند و تلاش خواهد کرد که سهولت‌های بیشتری را برای آنان مهیا سازد.
در جریان این نشست، دیگر سخنرانان نیز بر نقش صنایع دستی افغانستان در خودکفایی کشور صحبت کردند و خواهان توجه و حمایت بیشتر به مولدین و صنعتکاران کشور شدند.
در پایان این نشست، تحایفی که در نظر گرفته شده بود، بر شماری از مسوولان و مهمانان اهدا شد و نیز ” نمایشگاه قالین دستباف وطنی” گشایش یافت.
گفتنی است که قالین از صنایع باستانی افغانستان است که حدود 9 هزار سال پیش با اهلی ساختن جانوران به خصوص گوسفند آغاز شد و از لحاظ رنگ و دیزاین بیش از 500 نوع قالین در سراسر کشور ساخته می شود.
این نمایشگاه برای سه روز به روی هموطنان در مارکیت قالین فروشی نجیب زراب باز است. وهاج

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا