اخبارسیاستاقتصادTOP

مولوی عبدالسلام حنفی: گمرکات افغانستان هر افغانی را که جمع‌آوری می‌کنند، روزانه حساب می‌دهند

کابل /  25 جدی / باختر

وزارت مالیه امروز با شعار (مالیۀ ما، کشور ما، آیندۀ ما) “هفتۀ مالیات” را تجلیل کرد.

به گزارش خبرنگار آژانس باختر؛ در محفلی که به همین مناسبت در هوتل انترکانتیننتال در کابل برگزار شده بود، در آن مولوی عبدالسلام حنفی معاون دوم ریاست الوزرا، سرپرستان وزارت‌های مالیه، اطلاعات و فرهنگ، صنعت و تجارت، اقتصاد، مخابرات و تکنالوژی معلوماتی، سخنگویان امارت اسلامی افغانستان و مسوولان شماری از اداره‌های دولتی و تجار ملی شرکت داشتند.

نخست مولوی عبدالسلام حنفی معاون دوم ریاست الوزرا در صحبت‌های خود بر پرداخت به موقع مالیات تاکید کرد و گفت که گمرکات افغانستان هر “افغانی” را که از مالیه دهندگان جمع‌آوری می‌کنند، روزانه به وزارت مالیه حساب می‌دهند.

وی افزود که به خاطر استقرار یک نظام ، جمع‌آوری مالیات یک نیاز اساسی است و اطمینان داد که تمرکز امارت اسلامی افغانستان بیشر بر شفافیت در جمع‌آوری مالیات است.

 وی خاطر نشان کرد که مالیات جمع‌آوری شده برای بهبود بخش‌های صحت، تحصیل، اقتصاد و امنیت در کشور استفاده می‌شود.

مولوی حنفی گفت که پیش از حاکمیت امارت اسلامی افغانستان سالانه حدود 9 میلیارد دالر از مالیات افغانستان به جیب اشخاص می‌رفت، در حالی‌که هیچ کار اساسی هم صورت نگرفته است.

معاون دوم ریاست الوزرا اضافه کرد که رسیدگی به شکایات مردم مسوولیت اساسی امارت اسلامی است و به هیچ استفاده جویی اجازه و ورود “پول‌های سیاه” به کشور و یا هم انتقال آن به خارج از کشور داده نخواهد شد.

سپس الحاج هدایت الله بدری سرپرست وزارت مالیه صحبت کرد و گفت که برای مصارف یک نظام قوی، مستحکم و منظم نیاز به ساختن یک پلان بودجوی است و عواید داخلی می‌تواند کشور را به خودکفایی برساند. وی از مردم خواست که مالیات شان را به وقت پرداخت کنند تا در تقویه و حفاظت نظام کمک کنند.

همینگونه ملا خیرالله خیرخواه سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ نیز در رابطه به ارزش مالیات در استقرار نظام صحبت کرد و گفت: زمانی که یک کشور زیر فشار و تحریم‌های اقتصادی قرار می‌گیرد، در این صورت باید مردم آن کشور بیشتر از پیش سعی و تلاش کنند. وی از همه افغانان خواست که در کنار هم شب و روز تلاش کنند و از راه قلم، تحریم‌های دشمن بر کشور را خنثی کنند و زمینه را برای آبادی کشور مساعد سازند.

وی افزود که به پول دیگران هرگز افغانستان آباد نخواهد شد و از مردم خواست که هیچگاه به تبلیغات دشمنان افغانستان باور نکنند.

هم‌چنان نورالدین عزیزی سرپرست وزارت صنعت و تجارت، قاری دین محمد حنیف سرپرست وزارت اقتصاد و مولوی نجیب الله حقانی سرپرست وزارت مخابرات و تکنالوژی معلوماتی نیز به ترتیب بر نقش مالیه در استقرار یک نظام صحبت کردند و بر شفافیت روند جمع‌آوری مالیات تاکید کردند.

آنان به مردم اطمینان دادند که پول‌های مالیات شان به عنوان بیت المال است و هرگز از آن استفاده جویی نمی‌شود و در عین حال از مردم خواستند که مالیات شان را به وقت پرداخت کنند.

در همین‌حال ذبیح الله مجاهد معین امور نشرات وزارت اطلاعات و فرهنگ و سخنگوی امارت اسلامی افغانستان، نیز پرداخت مالیات را در آبادی و خودکفایی کشور مهم خواند و آنرا به عنوان ستون فقرات و عامل رشد و انکشاف اقتصادی کشور دانست.

در پایان این محفل نورالحق عمری رییس اتاق پیشه وران و دُکان داران افغانستان خواست‌ها، پیشنهادها و مشکلات پیشه وران و دُکان داران افغانستان را بیان کرد و خواهان رسیدگی به آن شد. وی هم‌چنان در مورد اهمیت ” تشبثات کوچک” صحبت کرد و بر ساده سازی قوانین و طرزالعمل ها تاکید کرد.

وهاج

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا