اخبارفرهنگTOPجامعه

معین وزارت اطلاعات و فرهنگ : رشد و گسترش  مشاعره‌ از لحاظ سبب تشویق جوانان می شود

 

کابل18 ثور باختر

معین وزارت اطلاعات و فرهنگ در نشست مشورتی جهت رشد ادبی و مؤثریت مشاعره‌ها گفت رشد و گسترش  مشاعره‌های مردمی از لحاظ کیفی سبب تشویق جوانان و آموزش نسل آینده می شود.

به گزار آژانس باختر، به ریاست  مولو‌ی عتیق الله عزیزی معین فرهنگ و هنر وزارت اطلاعات و فرهنگ نشست مشورتی به هدف انسجام مجالس ادبی و مشاعره‌ها با حضور  استادان پوهنتون، اعضای آکادمی علوم افغانستان، روسای وزارت اطلاعات و فرهنگ، شاعران و ادیبان برگزار شد.

در این نشست مولوی عتیق الله عزیزی معین فرهنگ و هنر گفت  هدف از نشست، رشد روند ادبی و تبدیل‌سازی مشاعره‌ها به برنامه‌های آموزشی است. قبلاً زمان جهاد و حماسه بوده اکنون مسوولیت مردم و نظام برعهده ما است. ملت و نسل آینده خواستار تعلیم و تربیت اند. چگونه می‌توانیم مشاعره‌های مردمی را از لحاظ کیفی رشد و گسترش دهیم، تا اینکه سبب تشویق جوانان و آموزش نسل آینده شود، به نظریات شما نیاز است.

به اساس نظریات مثبت شما یک طرزالعمل را جهت رشد و گسترش روند ادبی و شعر ایجاد کرده و از آن استفاده خواهیم کرد. اشتراک کنندگان گفتند: نیاز است تا بر علاوه مشاعره‌های ادبی و مردمی مشاعره‌های تنقیدی نیز راه‌اندازی شود، تا از همین راه شاعران به اهداف شأن متوجه شوند.

اکنون امنیت در سراسر کشور تأمین شده‌است اما شاعران باید ظلم‌های اشغالگران را فراموش نکنند. شاعران باید ظلم‌های اشغالگران را در قالب مستند‌های تاریخی به نسل آینده انعکاس دهند و برای شاعران برنامه‌های تشویقی راه‌اندازی شود. برای تنظیم، زیبایی و گزینش شعر ریاست‌های اطلاعات و فرهنگ ولایات از شاعران، استادان و ادیبان مشهور هر ولایت یک کمیته ایجاد کنند که در بخش انتخاب شعر، آموزش شاعران و رشد ادب نقش مهم ایفا نمایند.

اشتراک کنندگان نشست تأکید کردند، اگر وزارت اطلاعات و فرهنگ لازم بداند یک‌ کمیسیون متشکیل از ادیبان، شاعران و استادان به سطح کشور تحت معینیت فرهنگ و هنر جهت انسجام شعر و ادب ایجاد کنند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا