فرهنگ

مروری به نشرات برخی از روزنامه چاپی غیر حکومتی در پایتخت

کابل/20/قرس/باختر

شماری از روزنامه های چاپی غیر حکومتی در پایتخت که بدسترس قرار گرفته اند در شماره های امروزی به بحث روی مسایل مختلف سیاسی و نظامی در کشور پرداخته اند و نیز اخبار و گزارش های را در مورد رویداد های جاری کشور  و منطقه نشر کرده اند.

روزنامه سرنوشت برگ نخست شماره امروزی را به نظر شماری از هموطنان کشور آغاز کرده و از قول آنها نوشته که ناقضان حقوق بشر باید بعد از محاکمه علنی به جزای اعمال شان رسانده شوند.

به همین ترتیب روزنامه سرنوشت در مطلبی از قول مولوی فقیر محمد رهبر طالبان پاکستانی نوشته که گفتگو صلح با حکومت پاکستان به سمت درست در حرکت است.

به نوشته این روزنامه رهبر طالبان پاکستانی تایید کرده است که مذاکرات صلح آنها با حکومت در مسیر درست در حرکت است.

به نوشته این روزنامه مذاکرات رهبر طالبان پاکستانی با حکومت آن کشور روابط پاکستان و امریکا را بیشتر بحرانی ساخته است.

به نوشته سرنوشت از قول سازمان ملل متحد طرف های درگیر جنگ در افغانستان هنوز هم از اطفال استفاده می کند.

این روزنامه همچنان خبر داده که امریکا به افغانستان هجده بال طیاره کمک می کند.

سرنوشت همچنان در صفحه اخیر از قول ایمل فیضی سخنگوی رییس جمهوری کشور نوشته که در افغانستان به نام لشکر جنگهوی کدام گروه وجود ندارد.

اما آرمان ملی برگ نخست را با هشدار پاکستان به امریکا و ناتو آغاز کرده و از قول لوی درستیز آن کشور نوشته که برای جلوگیری از حملات ناتو و نظامیان امریکایی آماده گی گرفته شده است.

آرمان ملی نیز به توافق حکومت پاکستان با طالبان آن کشور توجه کرده، زیر عنوان، حکومت پاکستان و طالبان دست به توافق و تفاهم زدند به این موضوع پرداخته است." به گزارش خبرنگار آرمان ملی اخیراً حکومت پاکستان با رهبران طالبان از جمله امجد فاروقی رهبر طالبان پنجابی مولوی فقیر رهبر طالبان مومند ایجنسی- مولوی نذیر رهبر طالبان وزیرستان جنوبی، مولوی حافظ رهبر طالبان وزیرستان شمالی مذاکراتی داشت هر دو طرف دست به آتش بس زدند. در گزارش آمده است که حکومت پاکستان به عنوان حسن نیت دیروز 145 زندانی مربوط گروه طالبان را آزاد کرد و امروز هم قرار است 250 طالب دیگر را از بند آزاد سازد."

آرمان ملی در مطلب دیگر زیر عنوان، بی بی سی جنگ مذهبی را در افغانستان دامن میزند. نوشته " به روز شنبه گزارشی در سایت فارسی بی بی سی به نشر رسید، زیر عنوان گفتگو با رهبر لشکر جنگهوی افغانستان در مورد انفجاری عاشورا."

این گزارش ظاهراً به مبنای گفتگویی که یک خبرنگار بی بی سی با فردی به نام علی شیر خدا که به گفته بی بی سی رهبر لشکر جنگهوی افغانستان ترتیب شده .

درین گزارش از معیار های روزنامه نگاری اثر دیده نمی شود و بر عکس شدیداً تحریک آمیز و غرض آلوده است."

آرمان ملی سرمقاله ای شماره امروزی را زیر عنوان پس از عاشورا، اندیشه کنیم! نوشته و آورده است " رخداد های خونینی که در روز دهم عاشورا در کابل و مزارشریف اتفاق افتاد " با انکه اتفاقی نبوده است " برای ما افغانها مایه دقت و تامل است.

این رخداد ها در چنان روزی برای مردم بی سابقه بود و نشان میدهد که دشمنان مردم ما اکنون از مجاری دیگر وارد معرکه شده اند تا بساط اتفاق و وحدت ما را از میان بردارند و با فتنه گری های از این قبیل، دریا های خون دیگری را در افغانستان جاری کنند."

سرمقاله به همینگونه ادامه یافته و چنین پایان یافته است.

" نباید گذاشت تا همچو رخدادی دیگر تکرار شود. مدیریت صفوف عزاداران و دسته های که از مناطق مختلف به محلات می روند و شناسایی چهره های نا مطلوب یکی از راه های خواهد بود که خون های بیگناهان ریخته نشود."

ماندگار نیز دنبال بی بی سی شده و زیر عنوان بی بی سی در پی چیست ؟ به کندوکاو مصاحبه منتشره رادیو بی بی سی با یکی از جنگویان لشکر جنگهوی پرداخته است.

این روزنامه همچنان در برگ نخست از قول رییس استاد مشترک ارتش امریکا نوشته که به نفوذ پاکستان در افغانستان خاتمه دهیم.

ماندگار همچنان از قول وزیر خارجه پاکستان نوشته که اتهام زنی به پاکستان را متوقف کنید.

به همین ترتیب سایر روزنامه ها با مطالب  مشابه ای را نشر کرده اند و یا دنبال سایر مطالب شده اند.

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا