فرهنگ

محمد طاهر زهیر: هیچ دلیلی مبنی بر تاخیر در کار استحکام منار جام، قابل توجیه نیست

کابل/ 2 ثور/ باختر
محمد طاهر زهیر، سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ در نشست کمیتۀ ملی حفاظت از آثار تاریخی و فرهنگی در زمان درگیری های مسلحانه که به منظور تسریع روند کار استحکام منار جام امروز در وزارت اطلاعات و فرهنگ برگزار شد، خاطرنشان کرد که هیچ دلیلی مبنی بر تاخیر در کار استحکام منار جام، قابل توجیه و قبول نیست.
به گزارش خبرنگار آژانس باختر؛ در این نشست محمد طاهر زهیر، سرپرست وزارت اطلاعات وفرهنگ بر تسریع روند کار استحکام منار جام تاکید کرد و گفت: در چهل سال اخیر به منار جام آسیب های فراوان وارد شده است و وزارت اطلاعات وفرهنگ طبق هدایت رییس جمهوری اسلامی افغانستان تصمیم جدی گرفته است که درسال جاری باید کار استحکام منار جام آغاز شود.
سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ در رابطه به شروع کار استحکام منار جام به اعضای جلسه توضیحات داد وگفت که قرار بود امسال در دهم حمل کار استحکام منار جام آغاز شود، اما اکنون 2 ثور است و کار آغاز نشده است.
زهیر اضافه کرد: اگر یونسکو حاضر به اقدام نیست در این صورت وزارت اطلاعات و فرهنگ را به گونۀ رسمی در جریان قراردهد تا ما بتوانیم دونرهای بدیل را انتخاب کنیم.
محمد طاهر زهیر همچنان تاکید کرد: اگر امسال کار منارجام آغاز نشود، خطر آن وجود دارد که ما حمایت و امکانات مالی نهاد”الیف” را که به خاطر منار جام در دسترس ما قرار می دهند، از دست بدهیم و دیگر پولی برای کار منار جام وجود نخواهد داشت.
سرپرست وزارت اطلاعات وفرهنگ همچنان تاکید کرد که هیچ دلیلی مبنی بر تاخیر در کار استحکام منار جام وجود ندارد. تا کنون عمده ترین دلیل برای تاخیر در کار منار جام مسایل امنیتی عنوان می شد، اما مسایل امنیتی دیگر برای ما قابل توجیه نیست. انتظار وزارت اطلاعات و فرهنگ، مردم، نمایندگان مردم، رییس جمهوری کشور این است که کار استحکام منار جام هرچه زودتر آغاز شود.
سپس والی غور در مورد استحکام منار جام از طریق ویدیو کنفرانس به جلسه معلومات مفصل ارائه کرد و گفت: حکومت محلی، مردم محل و مقام ولایت غور برای حفظ این منار که ارزش و اهمیت جهانی دارد همواره کوشش و تلاش کرده است.
وی یاد آورد شد که طالبان چندین بار اقدام به تخریب منار جام کرده اند، اما با تلاش مردم و ادارۀ محلی موفق نشده اند.
وی همچنان افزود: انتظار داریم که هر چه زودتر کاراستحام منار جام آغاز شود، در غیر آن منار تخریب می شود.
به همین ترتیب رییس عمومی یونسکو از طریق ویدیو کنفرانس در این نشست صحبت کرد و دلیل تاخیر در کار منار جام را مشکلات امنیتی و شیوع بیماری کوید 19 عنوان کرد و گفت: قرار است هیئت تخنیکی 27 اپریل به ساحه سفر کند و خطرهایی که متوجه منار است، بررسی کند و بعد از بررسی هیئت تخنیکی، کار استحکام منار جام آغاز خواهد شد.
رییس عمومی یونسکو در مورد خطر های احتمالی منار جام صحبت کرد و گفت که آنان می خواهند آلۀ سنجش را نصب کنند که حرکت منار را تشخیص دهد و مطابق آن پلان های دراز مدت تدوین خواهد شد.
در نشست یک نمایندۀ محل نیز به نوبۀ خود در خصوص چگونگی خطرهای منار جام، مشکلات امنیتی و حفاظت از آن معلومات داد.
در اخیر بعد از استماع و نظرخواهی اعضای جلسه و جمع بندی، پیشنهاد شد که ساحۀ منار جام به گونۀ کامل غیرنظامی شود و با نهادهای ملی و بین المللی به ویژه صلیب سرخ هماهنگی صورت گیرد. فرشته ذهاب

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا