اخبارTOPتبصره و مرور بر مطبوعات

فرصت جدید برای گسترش روابط اقتصادی و ترانزیتی میان افغانستان و پاکستان

تبصره
کابل ۷حمل باختر
هیئت از مقام‌های ارشد وزارت تجارت پاکستان به کابل آمده است.
این در حالی است که در ماه های اخیر روند همکاری های تجاری، تردد شهروندان و حمل و نقل میان دو کشور روی دلایلی به شدت تحت تاثیر قرار گرفته است.
روابط تجاری بین پاکستان و افغانستان در بحبوحه مشکلات مرزی و بسته شدن گذرگاه های کلیدی در امتداد مرز مشترک به طور قابل توجهی مختل شده است و زیان سنگینی اقتصادی را برای تجار دو کشور وارد کرده است.
آنچه مربوط به امارت اسلامی است تلاش های برای تنش‌زدایی صورت گرفته است، مگر برای رسیدن به توافق کلی و حل کلی مشکلات باید دو طرفه گام برداشت، نیاز است اسلام آباد نیز با تدبیر و برنامه عمل کند، فراموش نشود که پاکستان در پیچیده شدن مشکلات ترانزیتی، بسته شدن گذرگاه های مرزی و اخلال تجارت و داد و ستد بیشتر مقصر است، زیرا با بهانه تراشی های زیاد و تشدید قوانین سرحدی و تجاری، روند تجارت و ترانزیت با افغانستان را آسیب زده است.
امید که سفر هیئت پاکستانی به کابل بتواند در جهات مختلف سیاسی، اقتصادی، مرزی و انتظامی موثر تمام شود و اعتماد خفته در روابط دو کشور را دو باره زنده کند.
باید گفت که دید امارت اسلامی در روابط با کشور های همسایه و منطقه دید باز است، دید سیاسی نیست، بل بر محور همکاری های اقتصادی و تجاری و ترانزیتی میچرخد.
با تاسف در روابط تجاری و اقتصادی میان کابل و اسلام آباد مشکلات جدی وجود دارد که سطح همکاری ها را کاهش داده است، امارت اسلامی جداً بر ختم این مشکلات تاکید دارد.
خواست اول این است که اسلام آباد روابط تجاری و ترانزیتی را دور از مسایل سیاسی نگاه کند، تجارت و ترانزیت را با دید بازتر دنبال نماید، در خصوص تعرفه های گمرگی و انتقال کالا های وارداتی و صادراتی افغانستان در چوکات قوانین بین المللی عمل کند، به خصوص حق و حقوق را مراعات کند که سازمان ملل برای کشور های محصور به خشکه وضع کرده است.
با تاسف افغانستان در میان کشور های محصور به خشکه، یگانه کشوری است که با بی مهری زیادی مواجه شده است، اطرافیان کوشیده اند که محاط بودن افغانستان به خشکه را ابزاری برای مجازات این کشور و گرفتن امتیاز به کار برند.
افغانستان از اطرافیان حل همین مشکل را میخواهد، بر سود چند جانبه در معاملات ترانزیتی تاکید دارد، نباید همیشه امتیاز ده باشد، بل می خواهد وارد بحث همکاری های سودمند اقتصادی با اطرافیان شود.
پاکستان به دنبال آن است تا با ایفای نقش، نقطه اتصال بین آسیای مرکزی و قفقاز و آسیای جنوبی باشد و بهترین جایگاه را کسب کند.
مگر رسیدن به این رویا بدون همکاری های منطقه یی و رعایت حقوق دیگران ممکن نیست.
هیئت تجاری پاکستان باید بکوشد که سایه یی بی اعتمادی ها را در روابط دو کشور دور کند، افغانستان در وجود امارت اسلامی آماده ی گسترش همکاری های اقتصادی است، باید فرصت ها را تقویت کرد و از آن سود برد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا