گزارش ها

سردی هوا،جان یک زن پناهجو افغان را در ایران گرفت

کابل/۱۳جدی/ باختر
جان باختن یک زن پناهجوی افغان از اثر سردی هوا در مرز ایران و ترکیه روایتی تلخی از مهاجرت است که نشان می دهد، شرایط نا گوار کنونی چه رنج هایی را بر مردم افغانستان تحمیل کرده است.
رسانه های ترکیه و ایران گزارش داده اند که یک زن پناهجو افغان به روز شنبه ۱۱ جدی در قریۀ بلا سور ایران که در مرز با ترکیه واقع است از اثر سردی هوا جان داده است.
این زن که تاکنون هویت او نا شناخته مانده است جوراب خود را به دستان دو کودک هشت ساله و نو ساله خود کرده بود تا از سردی هوا در امان باشند در حالی که خود پلاستیک را به پا پیچیده بود.
تصاویری که مردم محل پخش کرده اند وضعیت اسفبار این زن و کودکان را باز گو می کند.
در حال حاضر دو کودک این زن در پناه مردمان محل زندگی دارند و آینده شان مبهم و نا روشن است.
مردم محل گفته اند که این زن با دو کودکش از چند روز به این طرف در قریۀ بلا سور بودند و تلاش داشتند که وارد ترکیه شوند مگر قیودات و خشونت مرزبانان ایرانی وترکی مانع عبور این سه نفر ودهها پناهجو دیگر شد که در مرز سرگردان اند.
گزارش‌های متعدد در گذشته نیز از برخوردهای نامناسب مأموران پولیس ایران و ترکیه در مرز با مهاجران افغان به نشر رسیده است.
مهاجرت غمنامۀ است که اضافه از چهل سال است که دامنگیر مردم افغانستان است، مردم افغانستان مشکلات و ناچاری های داشته و دارند که دست به مهاجرت می زنند، در گام نخست وضعیت اسفبار اقتصادی در کشور شان است که بسیاری مردم را وا داشته که از وطن خارج شوند مگر در مرز و محیط بیگانه با نا ملایمت های زیادی روبرو شده اندو حادثۀ اخیر نمونه یی از بی عاطفه بودن و سنگ دلی مرز بانان ایران و ترکیه را نشان می دهد.
مرزبانان کشور های همسایه در کنار آن که دشواری های زیادی را بر پناهجویان وارد می کنند، به رهزنان هم مبدل شده اند که دار و نه دار پناهجویان را به یغما می برند.
حادثات مشابه پیش از این نیز برای مهاجران افغان که از ترکیه و ایران به عنوان مسیری برای رسیدن به اروپا استفاده می‌کنند، رخ داده است ودر مواردی با خشونت های چون کشتار پناهجویان، آزار و اذیت آنان و… مواجه شده اند مگرکمتر کسی مسوولیت پذیر شده است، انتظار می رفت که با حادثۀ اخیر مسوولان مرزی ایران و ترکیه بیشتر مسوولیت پذیر می شدند و به کردار پر از خشونت شان در برابر پناهجویان افغان اعتراف می کردند مگر با تاسف مرزبان ایرانی سکوت مطلق کرده اند و دفتر والی ولایت وان ترکیه فقط همین را گفته است «با بررسی‌های انجام شده است، مشخص شده است که این حادثه در نزدیکی مرز ترکیه در روستای بلاسور در ایران اتفاق افتاده است.» یعنی ما مسوولیت نداریم.
در اینجا چشم امید مردم به امارت اسلامی دوخته شده است که با بهبود اوضاع به خصوص بهبود وضعیت اقتصادی در کشور بهانۀ مهاجرت و کوچیدن از کشور را بگیرند.
در این خصوص گفته های امیر المومنین قابل دقت است که در دیدار اخیر خود با مسوولان ادارت دولتی در قندهار بیان داشته است و تاکید کرده است که مسوولان امارت اسلامی با آنانی که قصد رفتن از کشور را دارند ببینند، مشکلات شان را رفع کنند و آنان را ترغیب کنند که در وطن شان باقی بمانند.
در این جای شک نیست که در افغانستان چالش ها و دشواری هایی موجود است مگر این چالش ها و دشواری ها ماندنی نبوده بل تابع شرایط است، با بهبود وضعیت به خصوص وضعیت اقتصادی دیگر بهانه برای مهاجرت نخواهد بود.
زندگی در وطن عزت است و مسوولان امارت اسلامی متعهد به پاسداری از عزت مردم خود اند.
این گفته هاهم قابل تذکر است مردم از امارت اسلامی می خواهند که در بارۀ دو کودک به جا مانده از خانمی که در روستا بلا سور ایران جان باخت وارد عمل شود و زمینه یکجا شدن آنان را با خانواده و اقارب شان از مراجع دپیلماتیک دنبال کنند. تحلیل سیاسی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا