اخبارTOPجهان

سال ۲۰۲۳ مرگبارترین سال برای خبرنگاران در جهان

کابل ۳۰ قوس باختر
یونسکو« سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد» سال ۲۰۲۳ را مرگبار ترین سال برای خبرنگاران در جهان اعلام داشته است.
بر بنیاد یافته‌های این نهاد، شمار خبرنگاران کشته‌شده در مناطق جنگی در مقایسه با سه سال گذشته، حدود دو برابر افزایش یافته است و سال ۲۰۲۳ را مرگبارترین سال برای خبرنگاران در کشورهای درگیر جنگ اعلام کرده است.
یافته‌های این نهاد نشان می‌دهند که سوریه کامِرون و اوکراین و افغانستان نیز هر کدام شاهد حداقل دو مورد قتل خبرنگاران بوده‌اند.
آدری آزولای، رییس یونسکو گفته است: «من به همه‌ی این متخصصان رسانه‌ای ادای احترام می‌کنم. یک‌بار دیگر فراخوان خود را از همه ذینفعان از بهر بسیج ابزارهای لازم برای تضمین حمایت از خبرنگاران به‌ عنوان غیرنظامیان، همان‌‍طور که در قوانین بین‌المللی تصریح شده است، تکرار می‌کنم.»
این در حالی است که غزه در طول جنگ هشتاد روزه میان حماس و اسرائیل شاهد بیشترین تلفات خبرنگاران بوده است، شمار آن کارکنان رسانه یی که در جنگ غزه و در بمباران و موشک زنی های اسرائیل جان باخته اند به ۶۸ تن رسیده است .
ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی امارت اسلامی در این باره به یک شبکه تلویزیونی خصوصی در کابل گفته است: «در افغانستان الحمدالله هیچ خبرنگار ضایع نشده است در این سال که گذشت و بیش‌ترین آماری که در این بخش است آن را اسرائیل دارد در غزه یک و نیم ماه قبل بیش‌ترین خبرنگاران را به قتل رساندند.»
مولوی ضیا الحق حقمل سرپرست معینیت نشرات وزارت اطلاعات و فرهنگ گفته است: «الحمدالله این گراف سال به سال پایین آمد. امسال بعضی موارد محدود که آن هم بر اساس موضوعات شخصی بوده و به غیر از آن کدام مواردی نداشتیم که در آن به خبرنگاران ما خطر پیش شده باشد و یا هم زندگی شان را از دست داده باشند.»

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا