سیاستاخبار

رییس جمهوری: فصل جدید همکاری میان قوای اجرائیه و مقننه آغاز شده است

کابل/۵حوت/ باختر

 محمد اشرف غنی رییس جمهوری اسلامی افغانستان صبح امروز بارییس و اعضای ولسی جرگه در قصر سلام خانۀ ارگ دیدار کرد.

 در این دیدار که معاونیا ریاست جمهوری، مشاور امنیت ملی ورییس عمومی ادارۀ امور نیز حضور داشتند، ابتدارییس جمهوری از اعضای ولسی جرگه به خاطر تصویب بودجۀ ملی سال مالی ۱۴۰۰ تشکر کرد و گفت که افغانستان نسبت به هر زمان دیگر برای رسیدن به صلح پایدار و عادلانه در موقف بهتر قرار دارد.

 وی افزود که در این بخش در ماه های آینده با شورای ملی مشورت ها انجام خواهد شد و زمینۀ مذاکرات جدی که یک راه حل پیدا شود، فراهم خواهد شد.

رییس جمهور گفت که احترام به شورای ملی همانند احترام به قانون اساسی و جمهوریت است و بدون همکاری و تشریک مساعی سه قوه، قانون اساسی به مخاطره می افتد.

رییس جمهوری تصریح کرد که مشورت های بیشتر را با ولسی جرگه انجام خواهیم داد و ابتدا با هیئت رهبری و بعد با تمام کمیسیون ها به گونه جداگانه دیدار خواهم  کرد و نظر آنان و موکلین شان را شنیده و بر اساس آن فیصله خواهیم کرد.

رییس جمهوری با اشاره بر اینکه مردم از قشر سیاسی اعتماد می خواهند، به مسوولان وزارت مالیه هدایت داد که در بودجه سازی تغییر اساسی بیاورند. وی اعلام کرد که پس از دو ماه بودجه سازی به صورت مشورتی سرتاسری ملی با شما، آغاز می شود و باید معیارها واضح و مشخص شوند.

 وی با بیان اینکه کمک های جامعۀ بین المللی در کنفرانس جینوا مشروط است، خواهان همکاری شورای ملی به خاطر برآورده شدن تعهدات به ملت و جامعه بین المللی شد.

رییس جمهوری در اخیر سخنانش گفت که یک فصل جدید همکاری میان قوای اجرائیه و مقننه آغاز شده و مشترکاً خواست های ملت را عملی خواهیم کرد

 در این دیدار، میررحمان رحمانی رییس ولسی جرگه در صحبت هایش گفت: تشکر می کنیم که طبق هدایترییس جمهور به وزارت مالیه، به خواست های اصلاحی ولسی جرگه قناعت فراهم شد و توانستیم سند بهتری را برای بخش های عادی و انکشافی عرضه کنیم و آنرا مورد تصویب قرار دهیم.

 وی با اشاره بر اینکه با تصویب بودجه، امروز دروازۀ جدید همکاری ها میان حکومت و ولسی جرگه گشوده شده است، افزود که تفاوت دیدگاه ها میان ولسی جرگه و وزارت مالیه روی بودجه، بخشی از زیبایی های دموکراسی و تفکیک قوا می باشد و نباید آن را به معنای اختلاف و بیگانگی تعبیر کرد.

میر رحمان رحمانی تصریح کرد که ولسی جرگه همواره از موقف دولت در قبال مسایل مهم ملی به شمول صلح، مقابله با ترورهای هدفمند، مبارزه علیه فساد، حکومت داری خوب و اصلاحات در ادارات حمایت کرد.

رییس ولسی جرگه افزود که با درنظرداشت توقف گفت وگوهای صلح و بهانه گیری طالبان و افزایش جنگ، خشکسالی و فقر روز افزون، همه اعضای ولسی جرگه خود را با نگرانی های شما شریک دانسته و اعلام همکاری  می کنند و انتظار ما این است تا در تحکیم روابط بیشتر و اعتماد سازی توجه جدی صورت گیرد.صائم

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا