سیاست

رئیس جمهورغنی در شورای عالی کوچی‌ها و بی‌جاشده‌گان داخلی: در صد‌سال گذشته به زندگی کوچی‌ها توجه اساسی نشده است

کابل 19 جوزا باختر
نخستین جلسۀ شورای عالی کوچی‌ها و بی‌جاشده‌گان داخلی عصر روز پنج‌شنبه به ریاست محمداشرف غنی رئیس‌جمهوری اسلامی افغانستان در قصر گل‌خانه دایر گردید.
به اساس معلومات دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری  به آژانس باختر، دراین جلسه که شماری از اعضای کابینه نیز حضور داشتند، دلاور فیضان رئیس عمومی هماهنگی کوچی‌ها، از توجه همه‌جانبه رئیس‌جمهور نسبت به کوچی‌ها تشکر کرد. وی ضمن ارائه گزارش کاری، مشکلات کوچی‌ها را در عرصۀ اسکان، توزیع تذکره‌ها، چراگاه‌ها، صحت، مراکز ثبت نام رای‌دهنده‌گان، معارف، سهمیۀ حج و بخش‌های دیگر با رئیس جمهور شریک ساختند.
فیضان پیشنهاداتی را در عرصۀ ایجاد تیم‌های ثبت نام رای‌دهنده‌گان، کمک‌های عاجل به بی‌جاشده‌گان داخلی و دست‌رسی آنان به مراکز توزیع تذکره، ایجاد واحد اداری در وزارت‌های سکتوری به منظور حل مشکلات کوچی‌ها و انسجام بیشتر امور، ایجاد زمینه‌های تحصیل در داخل و خارج از کشور، اعمار مساجد، کلینیک‌ها و اعمار لیسه لیلیه در هر ولایت، مطرح ساخت.
رئیس‌جمهور کشور پس از استماع مشکلات و پیشنهادات گفت: در صد سال گذشته به زندگی کوچی‌ها توجه اساسی صورت نگرفته است و باید در این زمینه توجه اساسی صورت گیرد. 
رئیس‌جمهور گفت، به منظور حل مشکلات کوچی‌ها باید در هر وزارت سکتوری یک آمریت ایجاد گردد. وی اضافه‌کرد که از این پس ریاست عمومی کوچی‌ها باید به ریاست پالیسی‌ساز مبدل‌شود.
رئیس‌جمهور کشور به وزارت صحت عامه هدایت‌داد که در بخش ایجاد کلینیک‌های سیار اقدامات جدی نماید، همچنان به وزیر احیا و انکشاف دهات هدایت داد که از طریق برنامه میثاق شهروندی در بهبود وضعیت زندگی کوچی‌ها توجه نماید.
رئیس جمهور به وزارت معارف هدایت داد که جهت حل مشکل تعلیمی کوچی‌ها توجه عاجل نماید. وی افزود که وزارت‌های مخابرات و انکشاف دهات در هماهنگی با ادارۀ مستقل ارگان‌های محلی سیستمی را ایجاد نمایند که دست‌رسی کودکان کوچی به مکاتب سیار ممکن گردد.
رئیس‌جمهور محمداشرف غنی به اداره ثبت احوال نفوس هدایت داد تا ضمن حل مشکل توزیع تذکره برای کوچی‌ها، برای تثبیت هویت بی‌جاشده‌گان داخلی و توزیع تذکره به آنها یک میکانیزم واضح را در همکاری با وزارت مالیه ترتیب نماید.
د هېواد جمهوررئیس د کوچیانو د چارو د سمون لوی ریاست موظف کړ چې د کوچیانو د مېشتېدنې اواړوندو ستونزو د حل په موخه جامع او واضح طرحه جوړه او له جمهوري ریاست سره شریکه کړي.
رئیس‌جمهور کشور، ریاست عمومی هماهنگی کوچی‌ها را موظف‌ساخت که به منظور حل مشکل اسکان و سایر مشکلات آنها طرح جامع و واضح را ترتیب و با ریاست جمهوری شریک سازد.
جمهوررئیس  د کوچیانو لپاره دنمونه یي جوماتونو جوړولو او ژورو څاګانو د کېندنې لپاره اړوندو ادارو ته لازمې لارښوونې وکړې او دغه راز یې د حج او اوقافو وزارت ته هدایت وکړ چې د کوچیانو دحج د سهمیې په خاطر واضح طرحه جوړه او د کابینې راتلونکې غونډه کې شریکه کړي.
رئیس جمهور به خاطر ایجاد مساجد نمونه یی به کوچی‌ها و نیز حفر چاه‌های عمیق به ادارات مربوطه هدایت لازم داد و به وزارت حج و اوقاف دستورداد که طرح واضح سهمیه‌بندی حجاج برای کوچی‌ها را ترتیب و جلسه آینده کابینه پیشنهاد نماید.
رئیس‌جمهورغنی به وزارت مهاجرین و عودت کننده‌گان هدایت داد که به منظور حل مشکل بی‌جاشده‌گان داخلی، اقدامات همه‌جانبه و عاجل نماید. همچنان به ریاست عمومی ادارۀ امور ریاست‌جمهوری، وزارت مهاجرین و اداره مستقل ارگان‌های محلی هدایت داد تا مشترکاً برای حل دائمی مشکلات متذکره طرح اساسی را آماده نمایند. نالان

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا