سیاستاخباراقتصاد

دو ملیارد دالر از پول‌های منجمدشده افغانستان، پول تجار ملی است

کابل/  ۲۵  دلو/  باختر

سازمان ملل بار دیگر خواستار آزاد سازی پول های منجمد شده افغانستان شد.

به گزارش آژانس باختر:  معاون سرمنشی سازمان ملل در امور کمک های بشری  از نام آن سازمان بار دیگر خواستارآزادی سازی پول های منجمد شده افغانستان شد.

مارتین گریفیتس؛ امروز با نشر توییتی، از تمام کشورها خواسته‌است که از آزاد شدن ذخایر ارزی افغانستان به هدف کمک به مردم و جلوگیری از فروپاشی اقتصادی و بحران بشری در کشور مطمئن شوند.

این در حالی است جو بایدن؛ رییس جمهوری امریکا در یک فرمان اجرایی بحث برانگیز، دستور به مصادره ۷ میلیارد از دارایی‌های مسدودشده افغانستان به بهانه پرداخت «غرامت» به قربانیان حملات ۱۱ سپتامبر و نیز ارائه به سازمان‌های امدادرسان برای «کمک» به مردم افغانستان دور از دسترس امارت اسلامی را صادر کرده‌است.

این فرمان ریس جمهوری امریکا در میان افغانان و  کشور های دیگر با واکنش های همراه است.

به تازه گی اتاق تجارت و صنایع افغانستان اعلام داشته است که از جمع ۹ اعشاریه پنج ملیارد دالری که امریکا آن را منجمد کرده است، دو ملیارد آن پول سرمایه گزاران است که نزد بانک مرکزی امانت بود.

همچنان بانک های خصوصی گفته اند که بخشی از دارایی ها، سپرده های بانکی مردم است که در بانک مرکزی ذخیره شده بود، نبود پول در بانک مرکزی سبب شده است که بانک های خصوصی نتوانند سپرده بانکی مردم را به آنان باز گردانند.

اتاق تجارت و صنایع افغانستان خواستار تجدید نظر در تصمیم بایدن شده است و از امارت اسلامی خواسته اند که این مسئله را پیگیری کنند.

از طرف دیگر،یک منبع از سازمان کنفرانس کشور های اسلامی گفته است که آن سازمان  مسئله جنجالی مصادره از دارایی های افغانستان را بررسی می کند.

وزیران خارجه کنفرانس کشورهای اسلامی درآخرین نشست شان در اسلام آباد پاکستان خرین نشسستآ برای آزاد شدن دارایی‌های مسدود شده افغانستان تعهد کرده بودند. تحلیل سیاسی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا