اخبارجامعهTOP

در یک روز گذشته ۱۸۶ خانواده دیگر از طریق تورخم و سپین بولدک به کشور برگشته اند

کابل، ۲۷ قوس، باختر

دارالانشای کمیسیون عالی رسیده‌گی به مشکلات مهاجران، از عودت ۱۸۶ خانواده افغان از طریق تورخم و سپین بولدک به کشور در یک روز، خبر داده است.

این کمیسیون با نشر گزارش کاری روزانه کمیته‌های مربوط نوشته است: روز گذشته عودت‌کننده‌گان از راه‌های مختلف به کشور بازگشته است و از سوی کمیته‌های موظف به آنان رسیده‌گی و خدمات لازم فراهم شده است.

در خبرنامه آمده است که روزگذشته در تورخم ۱۴۵ خانواده که به کشور برگشته اند ثبت شده است.

از سوی کمیته‌ی تنظیم امور مالی با (۴۵) خانواده مبلغ ده- ده هزار افغانی کمک نقدی صورت شده است.

همچنان روز گذشته ۴۷ خانواده که تعداد مجموعی افراد آنان ۲۳۳ تن میشود از تورخم به  ننگرهار، کنر، لغمان و کابل انتقال شده اند و مبلغ ۴۱ هزار افغانی برای شان پول کرایه داده شده است.

در کمپ عمری تورخم برای عودت کنندگان بشمول خدمات صحی؛ سه هزار و ۵۰۰ خوراک غذا، ۱۳۰ هزار لیتر آب آشامیدنی، ۳۰۰ کمپل، ۷۵ تخت فرش، ۴۵۰ بسته آب آشامیدنی و ۷۵ کارتن مواد غذایی خام و ۳۰۶ عدد سیم‌کارت که انترنت و دقایق رایگان نیز دارد توزیع شده است .

در تورخم سه تن دارای سند بکلوریا، یک تن دارای سند فوق بکلوریا، یک تن دارای سند لیسانس، ۱۰۷ تن غریبکار و ۷۰ تن افراد مسلکی و حرفه‌ای که تعداد مجموعی آن‌ها ۱۸۲ تن می‌شوند، از سوی کمیته‌ی کاریابی ثبت شده است.

همچنان دراین گذرگاه مرزی به (۱۲۸) کودک در باره‌ی مواد منفجره، نظافت، حفظ کودکان  و در باره‌ی افغانستان آگاهی داده شده است و همچنان برای آنان به هدف سلامتی روانی پروگرام‌های تفریحی و سرگرمی تنظیم شده است. همچنان این کمیته ۲۵ را از کمپ عمری کودک با خانواده‌های شان  در ولایت های مختلف یکجا کرده است.

هم‌چنان روزگذشته از راه سپین بولدک ۴۱ خانواده که تعداد مجموعی افراد آن ۴۹۴ تن می‌شوند به کشور برگشته و ثبت شده است.

از سوی کمیته‌ی تنظیم امور مالی با این خانواده‌ها مبلغ ده- ده هزار افغانی کمک نقدی انجام شده است و ۲۱ خانواده که تعداد مجموعی آن ۱۲۷ تن می شود از سپین بولدک به ولایت‌های قندهار، هرات، غزنی و کابل انتقال یافته اند و مبلغ ۳۴ هزار افغانی پول نقد برای کرایه شان پرداخت شده است.

در سپین بولدک علاوه بر ارایه خدمات صحی به ۴۴۲ تن عودت‌کننده؛ هزار خوراک نان و آب آشامیدنی، ۶۸۱ عدد سیم‌کارت و خیمه و کمپل به اندازه نیاز به عودت‌کننده گان توزیع شد.

کمیته‌ی کاریابی برای عودت‌کننده‌گان، روز گذشته در سپین بولدک دو تن دارای سند بکلوریا، دو تن حافظان، یک تن عالم دین، ۵۶ تن غریبکار و ۴۸ تن افراد مسلکی و حرفه‌ای که تعداد مجموعی آن‌ها (۱۱۰) تن می‌شوند را ثبت کرده است.

این کمیته  برای ۵۹ طفل در سپین بولدک در باره‌ی مواد منفجره، نظافت، حفظ کودک و در باره‌ی افغانستان آگاهی عامه داده و همچنان برای این اطفال به هدف سلامتی روانی برنامه‌های تفریح و سرگرمی تنظیم شد و  دو کودک مفقودی را به خانواده‌های شان سپرده است.

روز‌گذشته، چهار خانواده در کمپ زیست موقتی در کمپ انگور اده پکتیکا جابجا شده است.

در انگور اده و شرنه پکتیکا  برای ۵۱ تن عودت‌کننده خدمات صحی فراهم شد وبرای آنان ۱۱۲ خوراک نان و آب آشامیدنی توزیع شده است.

در هرات ۲۸ خانواده در کمپ موقتی (پوهنتون) جابجا شده است‌ و در نیمروز نیز (۲۴) خانواده که تعداد مجموعی افراد آن ۹۶ تن بود، در کمپ موقتی جابجا شدند و ترتیبات غذا و البسه برای آنان گرفته شده است و از سوی مؤسسه‌ی «آی او ایم» با این خانواده کمک‌های نقدی و غیر نقدی شده است.

هم‌چنان، در این ولایت به شش عودت‌کننده مبلغ ده- ده هزار افغانی که کمک نقدی شده است.

در راه ابریشم نیمروز علاوه از ارایه خدمات صحی به عودت‌کننده‌گان، ۳۳ عدت سمیکارت نیز برای آنان توزیع شده است.

گفته شده است که ۲۵ خانواده تعداد مجموعی افراد آن۱۱۲ تن بود از کابل به قندز، بلخ، تخار و پکتیا بطور مصؤن انتقال یافت و مبلغ ۷۷ هزار و ۷۳۰ افغانی کرایه موتر برایشان داده شده است.

ارقام مجموعی فعالیت‌های گوناگون تمام کمیته‌ها و دروازه‌ها نشان می‌دهد که روز گذشته  (۲۱۹) خانواده و (۸۲۷) افراد ثبت شده، ۹۳ خانواده (۴۷۲ فرد) انتقال یافته، ۱۰۱ خانواده کمک دریافت کرده، ۱۱۶ خانواده به گونه موقت جابه‌جا شده، ۴۹۰ تن تداوی شده و یک هزار و ۲۰ سیم‌کارت توزیع شده است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا