سیاستاخبارتبصره و مرور بر مطبوعات

داد و ستد تجاری با سود دو جانبه و چند جانبه عامل رشد همکاری های منطقه یی خواهد بود

تبصره
کابل، ۲۸ سرطان، باختر
داد و ستد تجاری بر اساس منفعت های دو جانبه و چند جانبه یک اصل برای گسترش روابط اقتصادی و سیاسی میان کشور های منطقه است، اصلی که امارت اسلامی بر آٖن متعهد است.
مبصر آژانس باختر مینگارد؛ منابع وزارت صنعت وتجارت کشور میگویند یک هیئت تجاری پاکستان به ریاست معاون وزارت تجارت آن کشور به کابل آمده است تا در مورد تسهیلات در دادوستد تجاری میان دو کشور و مسایل ترانزیتی با جانب افغانی بحث کند.
این سفر درست زمانی صورت گرفته است که صادرات زغال سنگ از افغانستان به بیرون از کشور آنهم ازطریق بخش خصوصی بیشتر شده است و وزارت مالیه افغانستان با در نظر داشت نرخ جهانی این ماده سوختی قیمت تعرفه گمرگی آن را بیشتر کرده است، گفته شده است که یک آجندا سفر هیئت پاکستانی به کابل، کاهش نرخ سنگ زغال از سوی مقام های امارت اسلامی است، ماده سوختی که نیروگاه تولید برق پاکستان به آن شدیدا احتیاج دارد.
در معاملات تجاری برای امارت اسلامی افغانستان، تنها چگونگی صادرات یک ماده سوختی آن هم به یک کشور معین مورد بحث نیست، افغانستان خواستار روابط جامع تر تجاری و اقتصادی با کشور های همسایه و منطقه است، در چنین روابط بحث منافع دو جانبه و چند جانبه، تجارت متوازن و بهره گیری یکسان از داشته ها و تاسیسات تجاری و ترانزیتی میان کشور های همسایه و منطقه است، از دید رهبری افغانستان، گسترش روابط تجاری و اقتصادی میان کشور های همسایه و منطقه، زمینه را برای اشتغال یابی مساعد میکند، فقر را کاهش می دهد، فضای باور و اعتماد میان کشور ها را به وجود میاورد.
افغانستان بر گسترش روابط تجاری میان کشور ها با سود و منفعت دو جانبه و چند جانبه تاکید دارد و مخالف انحصار گرایی در این گونه روابط است و با همین ایده از هیئت تجاری پاکستان در کابل استقبال کرد و با همین ایده چندی پیش هیئت تجاری افغانستان به تاشکند رفت.
ویژگی های جغرافیای سیاسی افغانستان در میان کشور های آسیای مرکزی و جنوبی، همواره زمینه های بالقوه یی را برای پیشبرد اهداف اقتصادی منطقه یی ایجاد کرده است و افغانستان هم به نوبه خود تعامل سازنده با پروژه های بزرگ اقتصادی نظیرتاپی، کاسا یک هزار، امتداد خطوط میان کشور های منطقه … داشته است و تلاش کرده است که نقش فعال و مثبت در اتصال کشور های منطقه و فرا منطقه و گسترش روابط تجاری و اقتصادی میان این کشور داشته باشد.
در کنار توسعه روابط اقتصادی دوجانبه و چند جانبه، افغانستان برای بسط تجارت و تعامل سازنده با کشور های دیگر در صدد همکاری با نهاد جهانی اقتصادی است، همه این تلاش ها در یک محور خلاصه میشود ‹ منفعت و سود متقابل›
امروز کشور های زیادی اند که تلاش دارند از ذخایر معدنی افغانستان بهره گیرند، مسیر ترانزیتی ما را، راه کوتاه و سهل برای رسیدن به بازار منطقه یی یافته اند و از سهولت های دیگر که افغانستان برای رشد تجارت و همکاری های اقتصادی به میان آورده است استفاده کنند.
امارت اسلامی از هر حرکت قانونمند در راستای سرمایه گذاری بر منابع طبیعی کشور و سرمایه گذاری های دیگر استقبال میکند، در حالی که تجار و صادر کنندگان افغانستان در دریافت مسیر های ترانزیتی مشکل داشته اند و در صدور میوه های فصلی همیشه دچار چالش بوده اند.
داد و ستد تجاری میان کشور های همسایه و منطقه زمانی رشد خواهد کرد که اندیشه همکاری متقابل تقویت شود، در داد و ستد، سود دو جانبه و چند جانبه رعایت شود و تجارت باید شکل متوازن باشد.
شاید شماری را باور براین باشد که افغانستان اقلام صادراتی کمتردارد و بیشتر وارد کننده است، چگونه میتواند تجارت متوازن داشته باشد؟ در این خصوص باید گفت که اگر افغانستان توان صادرات و واردات متوازن با کشور های همسایه ندارد، مگر حق دارد که کشور های همسایه در داد و ستد تجاری و ترانزیتی شان با افغانستان قوانین شان را متوازن با افغانستان کنند در حالی که افغانستان در قسمت استفاده از مسیر ترانزیتی کشور های دیگر با فشار و بی مهری مواجه بوده است.
امیدی که سفرجاری هیئت پاکستانی به کابل بتواند برای صادرات امتعه افغانی به خصوص میوه های فصلی، تسهیلات لازم را در آن طرف خط دیورند ایجاد کند و صادرات افغانستان به آن کشور و برعکس آن با سود دو جانبه همراه باشد. تحلیل سیاسی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا