اخبارتبصره و مرور بر مطبوعات

تبصره

کابل/ ۱۴ حوت / باختر
درنشست ویژه شورای امنیت سازمان ملل که چهارشنبه شب برگزار شد، بر احیای اقتصاد افغانستان تاکید شد.
مفسر آژانس باختر می نگارد؛ شورای امنیت سازمان ملل چهارشنبه شب٬ نشستی در باره افغانستان داشت که در آن اکثریت شرکت کنندگان بر احیای اقتصاد افغانستان و بیشتر شدن کمک های بین المللی با این کشور تاکید کردند.
بعد از روی کار شدن امارت اسلامی درافغانستان٬ این دومین نشست شورای امنیت سازمان ملل در باره افغانستان است٬ نشست قبلی بیشتر روی وضعیت امنیتی افغانستان و این که امارت اسلامی باید با سازمان ها و شبکه های هراس افگن سرو کار نداشته باشد متمرکز بود٬ مگر در نشست جاری بیشتر مسایل اقتصادی و این که٬ جهان باید وارد تعامل با افغانستان شوند تمرکز داشت و این می تواند یک تعبیرمثبت از افغانستان در سطح جهان باشد و نشان می دهد که جهان برابرافغانستان و امارت اسلامی در حال درک واقعیت ها است و دارند رویکرد فعال و مثبت را در برابر این کشور دنبال می کنند.
در گذشته بیشتر بحث در بارۀ افغانستان٬ روی حضور گروه های هراس افگن در افغانستان و گویا تهدیدی که کشورهای همسایه و منطقه از ناحیه افغانستان با آن مواجه اند بحث می شد و چند کشور شریر به همچو بحث ها دامن می زدند مگر عملکرد و راهکار را که امارت اسلامی در پیش گرفته بود نشان داد که چنین اتهام بستن ها و گفته ها بازگو کنندۀ واقعیت ها در افغانستان نیست٬ حالا اگر بحثی در افغانستان قابل مکث است‌آن مشکلات اقتصادی در این کشوراست که عوامل و دلایل خود را دارد.
با روی کار آمدن دو باره امارت اسلامی توقع این بود که جهان وارد بحث منطقی در افغانستان شوند و این کشور را در برابر مشکلات که بیشتراز ناحیه اقتصاد بود یاری رسانند؛ مگر شماری از کشور که تعداد شان اندک و ناچیز است در برابر افغانستان٬ راۀ خصومت را در پیش گرفتند و به جای همکاری با نظام جدید٬ اتهام بستند و توطیه کردند و با کارهای و برنامه های ناشایسته تلاش ورزیدند که از اقتصاد و تحریم به عنوان حربه در برابر نظام جدید کار گیرند.
امروز یگانه معضل در افغانستان وضعیت اسفبار اقتصادی است نه مسایل امنیتی و سیاسی.
دیبرا لاینز، نمایندۀ سرمنشی سازمان ملل در افغانستان درنشست اخیر شورای امنیت آن سازمان گفته است: برای احیای مجدد اقتصاد افغانستان نیاز است تا جهان با حکومت کنونی در افغانستان تعامل داشته باشد.
از دید اوچالش های که هنوز اقتصاد افغانستان را در معرض خطر قرار می‌دهد، محدودیت بر پرداخت‌های بین‌المللی، کمبود دسترسی به پول، کمبود نقدینگی و وضع محدودیت بر عملکرد بانک مرکزی این کشور است.
در این نشست٬ نمایندۀ چین خواستار آزادسازی پول‌های منجمد شده افغانستان از سوی امریکا شد٬ ژانگ جون گفت: این سخاوتمندانه نیست که دیگران را از پول شان باز دارید٬ نیمی این پول را برای خود تان نگهداشتید و نیمی دیگر آن را به عنوان کمک به افغانستان می‌فرستید. این صدقه دادن نیست، بل دزدی است، پول افغانستان باید بی هیچ قید و شرطی آزاد ساخته شود.
اشاره او به عملکرد امریکا است که حدود ده ملیارد دالر از ذخایر ارزی افغانستان را توقیف کرد٬ بعد هفت ملیارد دالر آن را آزاد کرد و نصف آن را در اختیار سازمان ملل قرار داد تا از آن در امور بشر دوستانه برای مردم افغانستان مصرف شود و نصف دیگر به قربانیان حادثه یازده سپتامبرپرداخت شود که واکنش های را در داخل و بیرون از افغانستان در پی داشت.
باید گفت که با توقیف ملیارد ها دالر از پول افغانستان از سوی امریکا و بانک جهانی و همچنان تحریم های که از سوی امریکا بر مردم افغانستان تحمیل شد٬ وضعیت اقتصادی مردم این کشور شکل اسفباری را به خود گرفت٬تا اندازۀ که جهان ازفروپاشی نظام اقتصادی در افغانستان هشدار داد.
از دید مردم افغانستان در نشست اخیر شورای امنیت سازمان ملل بر مسایل حاد در افغانستان تماس گرفته شده است که آن تمرکز بر بهبود اقتصاد این کشور و رها سازی دارایی های منجمد شده افغانستان است.
این نشست با این پیام آغاز و انجام یافت که باید به جای اتهام بستن و توطیه چینی به فکرهمکاری های اقتصادی با افغانستان بود و به جای دشمنی٬ راۀ تعامل با نظام نوبنیاد افغانستان را در پیش گرفت. تحلیل سیاسی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا